2020-03-30, 16:30
Medlem
Nu har jag åter drabbats av självsprickor, på fingrarnas ovansida sista leden. Jag är i tidiga 30 års åldern och har aldrig haft dessa problem innan, aldrig innan smörjt med mjukgörande kräm eller kortison förens sommaren 2019 då detta problem uppståt.

https://imgur.com/a/dEJKmV8

Nu snart ett år in i problemet och ett tiotal vändor, det blir bra med kortison men efter ett par veckor spricker huden igen.. tips? Stort tack
Senast redigerad av wasp101 2020-03-30 kl. 16:53.
Citera
2020-03-30, 16:41
Medlem
Ja, jag har likadant och från sociala medier vet jag att jag tydligen inte är ensam om det. Däremot lite mer osäkert om det skulle finnas något snabbt botemedel. Jag brukar helt enkelt bara smörja det med fet kräm. När vi diskuterade det i en grupp på Fejan, så verkade många i likhet med mig få det på vintern när det är kallt och blåsigt (och kanske torr luft, jag minns inte riktigt). Om jag är utan handskar och det blåser svinkallt (eller jag cyklar t.ex. snabbt när det är kallt), så kan huden spricka sådär på några sekunder. Så en förebyggande åtgärd kan eventuellt vara att försöka hålla händerna varma och skyddande under vintern?
Citera
2020-03-30, 16:43
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Nu har jag åter drabbats av självsprickor, på fingrarnas ovansida sista leden. Jag är i tidiga 30 års åldern och har aldrig haft dessa problem innan, aldrig innan smörjt med mjukgörande kräm eller kortison förens sommaren 2019 då detta problem uppståt.

[https://imgur.com/a/dEJKmV8

Nu snart ett år in i problemet och ett tiotal vändor, det blir bra med kortison men efter ett par veckor spricker huden igen.. tips? Stort tack

Ändra din länk. Fel på den.

Tvätta inte dina händer med varmt vatten. Det ska vara ljummet, på gränsen till kallt.
Smörj händerna före du lägger dig i förebyggande syfte. Smörj med en bra handkräm.
Citera
2020-03-30, 17:01
Medlem
Du ska köpa den här min vän: https://www.amazon.com/OKeeffes-Work.../dp/B00121UVU0

O'Keeffe's Working Hands. Den är magi på burk. Hade riktigt torra trasiga händer med sprickor på fingertopparna, efter två veckors slaviskt smörjande så var händerna så gott som normala och sprickorna har inte kommit tillbaka. Smörj varje gång du varit i vatten och innan du lägger dig. Finns på apotek men länkade till Amazon så du kan läsa alla +14.000 positiva recensioner om du inte tror mig 😛
Citera
2020-03-30, 17:02
Medlem
Nej jag tror det är alla dessa krämer som man lägger på och så rubbar man hudens balans sluta med dessa krämer
Citera
2020-03-30, 17:31
Medlem
MacEbolas avatar
Smörj före läggdags med lanolin (Purelan) eller Helosan. Täck med plåster. Upprepa på morgonen, försök att hålla det torrt i möjligaste mån. Eventuell smärta bör till största delen ge sig redan under natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in