2020-03-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, Italien och Spanien behöver inte Tegnells hjälp att få dödstalen att skena. USA verkar också klara sig på egen hand. Belgien, Nederländerna, Frankrike m fl verkar också lösa det.

Såklart inget svar nej. Släppa på karantänen hade räddat liv enligt dig!!!
Det är ju en intressant teori må jag säga.
Du vet att det tar 4 veckor för att se resultat i antal dödsfall av en karantän va? Att antalet smittade inte hokus pokus försvinner samma dag man sätter sig i karantän?
Citera
Medlem
avmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter Ward
10% behöver sjukvård? Den siffran har jag lite svårt att ta på allvar. Den kan ju stämma på dom man hittills har testat, men då man har fokuserat på folk med alvarliga symptom så är ju den bra mycket högre än realiteten då det beräknas vara upp emot 80% som inte ens vet om att dom fått coronaviruset.

Ja. Bekräftad av Sydkorea, CDC och WHO. 10 till 20 procent av de som infekteras av sars-cov2 behöver vårdas på sjukhus.

De som behöver och inte får sjukhusvård riskerar att dö eller att få en långdragen sjukdom på ca 3 månader samt permanenta skador i olika organ.

Idag ligger ca 1200 svenskar på sjukhus pga sars-cov2 (varav ca 250 på IVA). Det finns tusentals fler som är i behov av sjukhusvård men som instrueras att stanna hemma och dö för att sjukhusen är redan överbelastade.
Senast redigerad av avman 2020-03-30 kl. 17:25.
Citera
Medlem
Bra att Stockholm dubblar antal IVA-platser. Nu kommer de klara sig ett tag innan det blir aktuellt att skicka patienter till mindre drabbade regioner.
Hoppas dock att det finns en strategi för det kommer bli aktuellt, och flera regioner måste stå redo och inte bara tänka på sig själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tar man hänsyn till mörkertalet så har en miljon redan passerats.
Har för mig att FHM pratade om stickprovskontroller de skulle utföra men det är väl bara tomt prat antar jag. Vore intressant om Island skulle gjort en uppföljning för att vi ska kunna få någon vettig siffra på dödligheten.
Citera
2020-03-30, 17:22
Avslutad
Vad i helvete? Svininfluensan dödade alltså 20000 människor i Italien på några månader 2015? Hur kan jag helt ha missat det? Källa: DI.se
Citera
2020-03-30, 17:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vi har alltid en söndagseffekt. Så här ser det ut hittills:

Sön 15/3: 1 död
Mån 16/3: 4 döda

Sön 22/3: 1 död
Mån 23/3: 6 döda

Sön 29/3: 11 döda
Mån 30/3: 39 döda

Jag vet inte vad som skulle kunna "inge hopp" med detta. Jag tycker det ser ut som en ökning.
Man räknar med att 50% av befolkningen kommer smittas, och med en dödlighet på 1-2% kommer vi ha kanske 100.000 döda om några månader. Då kommer dagens siffror att framstå som väldigt, väldigt humana.
Om samma scenario utspelas i USA med en befolkning på 300 miljoner, kommer antalet döda räknas i miljoner. Intressant...
Citera
2020-03-30, 17:23
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Tegnell är så jävla lysande jag tror knappt det är sant...Mannen är en legend...

Jag håller fullständigt med. Han är numera en "legend" som sagt.

Jag satte ihop följande citat från "legenden" som jag postade tidigare i tråden, och som har florerat här senare av andra användare. Det tål att postas igen så att ingen glömmer vad "legenden" egentligen har sagt.

Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - 25 Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

8/9 mars
- Knappt 72 timmar innan WHO deklarerar att vi har och göra med en Pandemi, checkar Tegnell in på ett femstjärnigt hotell i Somalia

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

18 mars
- ”Vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder.” - Intervju i Svenska Dagbladet

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan .” - Intervju i TT

26 mars
- ”Personal som verkligen jobbar i luftvägarna på sådana [Covid-19] patienter behöver fullt skydd, men övriga på en avdelning med smittade patienter kan ha en väldigt mycket lägre nivå.” - Intervju i SVT

Oavsett kontext, så har många av Tegnells uttalanden varit direkt felaktiga.

Vår egen lilla "Bagdad=Bob"
Lite värdelöst vetande mitt i allt:

1985 - Anders Tegnell blir läkare samtidigt som den riktige Bagdad-Bob är Iraks ambassadör i Sverige.

2003 - Anders Tegnell avlade sin filosofie doktor-examen vid Linköpings universitet samtidigt som den riktige Bagdad-Bob stod inför världspressen och sa att allt var under kontroll samtidigt som USA bombade skiten ur området han befann sig på.
Senast redigerad av IQ-145 2020-03-30 kl. 17:38.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mycket intressant artikel:

https://www.corriere.it/politica/20_marzo_26/the-real-death-toll-for-covid-19-is-at-least-4-times-the-official-numbers-b5af0edc-6eeb-11ea-925b-a0 c3cdbe1130.shtml

Man jämför överdödligheten i vissa städer & byar i norra Italien som det finns data för:
Slutsatsen är att det har vait 6-10 gånger fler döda än normal under denna topp. Det råkar vara nästan exakt samma som jag beräknar för Sverige. Med denna överdödlighet inräknad så blir dödligheten i hela befolkningen 1%. Stämmer också med andra data vi fått från annat håll.

Man kan också se på graferna att det är ca 3 veckor från det läge vi är i, Sverige idag, fram till toppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ett helt gäng (kända) forskare som är kraftigt kritiska mot Anders Tegnell.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/experter-kritiserar-anders-tegnell-i-intern-mejltrad-blodigt-allvar

I övrigt har väl åtgärderna ovan dammats av från ett svårt influensa år

Kommer alltid kritik. Det är dock ganska få epidemiologer där förutom Rocklöv. Han han förresten publicerat sina simuleringar så de går att jämföra med FHMs publicerade simuleringar? Vore lite intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest

Om nu kraschad vård drabbar länder som kraftigt begränsat sin smittspridning vad tror du kommer hända med ett land som knappt begränsat sin smittspridning? Vilka premisser kan man ställa upp och vilken slutsats erhåller man?

Folk är fan inte kloka- de tror karantänen i sig har ihjäl alla dessa människor och att det hade vart bättre att köra Sveriges taktik kring medelhavet. Hahahaha har faktiskt aldrig i mitt liv hört något så dumt.
Citera
Medlem
Ser inget nyttigt resultat från myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap eller Folkhälsomyndigheten så funderade på några nya namn som bättre passar in på vad de gör/är.

MSB - Myndigheten för Svårsparkade och Besvärliga
MSB - Myndigheten för Svammel och Broschyrer
MSB - Myndigheter Ska Bestämma

FHM - Folk Har Missförstått
FHM - Fel Hos Myndigheten
FHM - Förhalningsmyndigheten
FHM - Foliehattsmyndigheten

Kom ihåg -
Stanna hemma men gå ut!
Hamstra inte men stöd lokala handlare, handla hellre mer och inte så ofta
Det sprids inte via luften så munskydd är onödigt, men hosta i armvecket och håll avstånd.
Man smittar bara när man har symptom, men friska barn får absolut inte träffa äldre släktingar.
Barn blir inte smittade och för inte smittan vidare, men de kan inte passas av de äldre för smittorisken är stor.
Det är onödigt att testa vård- och äldrepersonal men det vore riktigt illa om vi får in smittan på äldreboenden eller i sjukvården.
Snart är värmen här så vi kommer inte få samma utveckling som Italien, Spanien eller Iran.
Senast redigerad av HrP 2020-03-30 kl. 17:26.
Citera
2020-03-30, 17:24
Medlem
I Norge:

"48 år er gjennomsnittsalderen for de som er smittet.

84 år er gjennomsnittsalderen for coronadødsfallene.

60 år er gjennomsnittsalderen for de som får intensivbehandling, opplyser Forland.

Usikkert om ebola- og malariamedisin har noe for seg. Det vil vi finne ut effekten av ganske snart – om to-tre måneder. Det jobbes på vaksinefronten og kartlegges immunitet i befolkningen. Både i Norge og internasjonalt, sier Nakstad."
https://www.dagbladet.no/studio/siste-nytt-om-coronaviruset/606?post=30378

"Helse Sør-Øst har inngått avtale med to norske bedrifter som skal produsere smittevernutstyr
, sier helseminister Bent Høie på en pressekonferanse mandag. De vil få 10 000 visirer innen torsdag denne uken, i første omgang, ifølge helseministeren.

Til sammen har Helse sør-øst bestilt 550.000 visirer, og produksjonen starter umiddelbart."
https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5e81fddc8533ca0018ade759
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in