2020-03-30, 15:27
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Lämna för vad? Sämre alternativ.

Inte riskera att smittas i Stockholm? Eller bara allmänt göra den resan man betalat och planerat tidigare för i Påsk? Bara gissar utifrån vad som hände i Milano, Wuhan, Madrid osv

Kan inte direkt utgå från mig, har bara två vänner som bor i Stockholm, de lämnar iaf staden kommande veckan för västkusten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Stockholm är värst drabbat, klart så många som möjligt kommer att lämna staden vid första chansen.
Jag tänker tänker stanna hemma och stötta det lokala näringslivet istället. I Skåne kursar de på löpande band nu pga att danskarna uteblivit så mina pengar gör varken från eller till.
Citera
Medlem
Här är dagens nya kartor
Observera att det för det mesta är talen från morgonen som vanligt även om kartorna kom lite sent idag, hade annat att göra.
Dock är vissa saker, som bland annat de nya ”dödstalen” från Sverige och Norge med, då de råkade komma med.
Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.
https://i.ibb.co/zmH2wWF/covid19-20200330.png

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar
https://i.ibb.co/FB4DHJH/covid20dead-20200330.png

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
29 Mars
28 Mars
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.

Hoppas de kommer till användning.

Ha en fin dag!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Har hört det trivs bättre i kyla, iallafall sån kyla människor klarar av att vistas i

Viruset överlever att bli nedfryst det är så man förvarar sånt i labb mm. Ett känt exempel till att virus överlever kyla är den att det är OLAGLIGT att dö i Svalbard (Norge) eftersom det ligger tre döda personer pga digerdöden begravda där. Det är så kallt att permafrost förekommer flera meter ner i marken så man vågar inte gräva där borta eftersom risken finns att man gräver upp digerdöden återigen.
Citera
2020-03-30, 15:28
Medlem
Francos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Håll er till den officiella hemsidan. Må vara att det inte känns tillfredsställande med bara denna, men infon där dock det som används i den debatt och de beslut som tas.

Blir väldigt snabbt mycket felinformation och förvirring annars....

Vilka ligger bakom denna sida?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Största gruppen som smittats i Kalifornien är 18-49 år.
Minsta var 0-17 år.

Nu är det några helt friska människor i 20-30 år som har dött så man ska inte ta för lätt på riskerna vilket många tenderar att göra. Tondöva aphjärnor.

Varje år dör det unga tillsynes helt friska av förkylningar eller som bara faller ihop och dör. Klart som fan att det stryker med yngre nu också.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Nu diskuteras masstestning utav vårdpersonal.
Något jag tyckt man skulle ha gjort från början.
Men frågan är då för mig. Skall vårdpersonal testas varje gång de kommer till jobbet.
Så fort vårdpersonal gått hem och återkommer efter två dagar tex så kan de ju ha smittats.
Många smittade är ju symtomfria och går till jobbet.
Allt blir ett aber. Folk måste ta hand om riskgrupper samtidigt kan de smitta riskgrupperna och bli smittade själva.
Det går ju inte att lockouta vårdpersonal.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Det som sker på våra äldreboenden just nu är ett sanktionerat massmord!! Vi MÅSTE testa personalen på våra äldreboenden och i hemtjänsten.
Hur ofta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Varför åker dom då?
Själv är inte orolig. Men iakttar försiktighet.Åker därmed inte till fjällen.

Inte vet jag.. men av tongångarna att döma så är man inte det minsta bekymrad över att bli lite små förkyld. Det som händer i Europa och USA kommer inte hända här så det är lugnt är fortgå som vanligt typ
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Möjligt. Men majoriteten av de fall som kommer in har blivit smittade av någon i anslutning till en resa.
Jo, men nu finns viruset över hela Sverige så det där är historia. Kalle o Britta i Smygehuk blir mer troligt smittade av sina barn boende i Skåne om de ses till påsk, än av Nisse o Stina från Stockholm som åker ner till stugan i Smygehuk och håller sig för sig själva.
Citera
2020-03-30, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
20 % av befolkningen bor där.

Jag upprepade bara siffrorna som han skrev. Men frågeställningen är ändå samma.
Citera
2020-03-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är ta mig fan inte riktigt klokt. Ett kommunalråd Per Borg stack till Thailand samma tid som Covid-19 härjar i Sverige. Man väljer att avskeda fanskapet och ger honom 2,3 miljoner för det.
Står i Expressen idag.

Hur i helvetet kan man sparka någon och ge personen 2,3 miljoner kronor.

Omedelbart avskedande utan lön är det enda rätta, stolpskottet borde få nöja sig med a-kassa, en fet spark i röven för att sen rullas i tjära och fjädrar och hängas upp i ett träd på Hyltebruks torg för allmän bespottan och äggkastning.
Han har snart ett nytt jobb, så fungerar det ju när man kommit upp sig lite. Var oduglig, missköt dig, kvittera sen ut några millar och gå över till annan verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in