2020-03-29, 15:50
Medlem
Vänlig läs det under innan om ni tänkt kommentera kurvorna

Extrapolering av Italien och Spanien just nu

I och med vi inte har någon aning hur många som faktiskt är smittade eller var smittade för ett visst antal dagar sedan, samtidigt som dödligheten i hög grad ser ut att vara beroende av sjukvårdens kapacitet, är simuleringar som antar värden på antal smittade samt dödlighet extremt osäkra i detta läge och enligt mig bör de ej utföras över huvud taget. Dels då det är stor osäkerhet kring dessa parametrar, men dessutom eftersom dessa simuleringar som en del nu provar göra är de man inom den numeriska analysen kallar för illa-konditionerade problem; En liten förändring i indata ger stora förändringar i utdata.

Jag blir personligen direkt arg när man ändå hör akademiker som provar göra simuleringar om COVID19 där de antar en viss konstant dödlighet samt att de råkar veta hur många som faktiskt är smittade. Detta vare sig det är antal smittade eller hur många som kommer dö de provar spå. De borde veta bättre och låta bli att simulera det i dagsläget då de bör inse att journalister ofta kommer bortse från graden av osäkerhet i prognoserna då de bara vill skapa en klick-vänlig artikel.

Jag påstår inte det jag visar under är någon träffsäker prognos på något sätt och jag vill på det starkaste betona detta. Det är extremt svårt att spå i detta. Jag visar detta bara mer som en intressant grej. Det kan bli 20 gånger mer. Vi har ingen aning. Jag vet och påstår inte något annat.

Men jag tänkte bara visa hur extrapoleringen av de kurvor som visar den bästa anpassningen av en funktion på formen integralen av e^(ax²+bx+c) där a är negativ just nu ser ut för Spanien och Italien (observera att man dock inte har med värden i början då enbart några få dog om dagen). Detta innebär att man skapar en klassisk klock-formad kurva som representerar antal döda per dygn och dess integral blir då antal döda totalt. Som ni kanske ser har Kinas dödstal detta utseende.

Ett vanligt misstag är att anta att antal döda växer exceptionellt. Det kan se ut som det i början, men det kommer naturligtvis inte ge en trovärdig kurva när den extrapoleras.

Det finns en del som tyder på att de faktiska dödstalen inte är helt normalfördelade utan har en viss asymmetri där de avtar långsammare på vägen ner (tänk mer svans åt höger), därmed kommer dessa kurvorna som anpassas utan asymmetri i genomsnitt underskatta totalen något, åtminstone när man provar extrapolera tidigt. Men återigen det är extraordinärt svårt att spå i detta och jag visar det mer som en illustrativ grej och av matematiskt intresse.

Fördelen med detta sätt är dock att man inte baserar sig på parametrar som är osäkra i sig. Antalet döda per dygn kan man med hög grad lita på, åtminstone i väst-världen. Så det är ju ingen simulering, utan bara en anpassningen av kurvor baserade på trovärdig data.

USA och Frankrike är fortfarande lite för tidiga i sina förlopp till att det blir vettigt att göra kurvor, men plottade med deras data så man kan jämföra. Sverige har för få fall än så länge och dessutom också tidigt i förloppet.
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja alltid. Att han nu skryter om att antalet som läggs in på IVA har minskat är ju rent bedrägligt. Han vet att flera IVA i Sverige är överbelastade och därför tar man inte emot fler patienter.

Vi ligger efter med registreringarna vad gäller inrapporterade vårdfall (intensivvårdsregistret). Under helgerna har vi just nu annat att prioritera än statistik och administration. Någon nedgång i antalet IVA fall är inte att tala om och det kommer visa sig under måndagen och tisdagen när administrativ personal är tillbaka på jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Vi lägger all vår kapacitet på att testa misstänkta nya fall samt vård av sjuka. Att kalla in tidigare smittade för inte 1 utan 2 prover för att få upp antalet "friskförklarade" enligt WHOs mall är fullständigt meningslöst i detta läga. Prioriteringarna måste vara så. Alla som inte dör efter insjuknande är friskförklarade men hur många det är är bara semantik i sammanhanget. Det tar vi efter att röken skingrats.

Låter vettigt, bra svar.

Men media spelar så stor roll i detta. Allt är domedag
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Madrid har 18 grader idag, en ganska normal svensk sommardag. Madrid är väl en utav de v
värsta städerna just nu ur smittspridningssynpunkt?

Men nu pratar vi sverige. Virus sprids alltid mindre i Sverige sommartid än vintertid. Det har att göra med att folk minskar i det skadliga beteendet att låsa in sig inomhus med random personer flera gånger i veckan.
Citera
2020-03-29, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
De har runt 0-5 grader på natten dock.

Visserligen, men den största smittspridningen borde ha skett på dagarna även om det är en levande stad även på nätterna såklart.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Så kan det förstås vara, men artikeln säger att anhöriga till de som dött AV covid-19 får hämta ut åskan, men vi kan gissa på fake news förstås.

Man kan välja att tro på en totalitär statsmakt eller fri oberoende media. Jag tycker det är bättre att förbereda sig för det värsta och hoppas på det bästa. Andra verkar tycka det är bättre att låtsas som ingenting och se vad som händer är en bättre taktik Jag har åtminstone sett tillräckligt med tecken för att det inte är en vanlig säsongsinfluensa...
Frånsett vad jag hör om de tre storstäderna verkar rapporter och anekdoter från mindre orter och landsbygd berätta om ett enat, starkt och förberett Sverige som förstår att ta detta på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast anledningen till att dom äldsta inte legat på IVA är att dom ofta är för bräckliga för att ens klara den påfrestning som en intensivvårdsbehandlingen innebär. Det skulle snarare innebära mer pina utan några utsikter till förbättring.

Ah, att jag inte tänkte på det, så är det ju förstås, tack för info
Citera
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Södra USA, typ texas och Brasilien.

Texas har inte så hög spridning utan det är mest New York för tillfället. Och har också varit runt Seattle. Där är det ju relativt kallt.
Citera
2020-03-29, 15:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja fast nu ska vi ju minska spridningen i Sverige och inte öka den då det blir för hög belastning på sjukvården under kort tid. Så överfulla krogar i Stockholm är inte bra. Kom ihåg att ingen är immun mot Corona.
Skulle inte säga ingen. De flesta märker ingenting, så många kan redan ha exponerats för viruset och sannolikt utvecklat någon form av immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nej, vi har 121 döda totalt. FHM rapporterar medvetet lägre siffror. De ligger i snitt 2 dagar efter i sin rapportering.

Uppmanar alla att kontakta dem och utkräva förklaring.

Nu är det uppe på 122 döda!
https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De tycker att det är viktigare att rapportera om de enstaka unga som tråkigt nog avlidit och framför allt att komplettera den rapporteringen med att de anhöriga säger att de var »fullt friska«.

Tänk att alla yngre som dör har anhöriga med komplett medicinsk kompetens att direkt fastslå det.

Vem fan bryr sig? Det visar ju snarare bara på att det finns många där ute som har underliggande sjukdomar utan att veta om det.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Det fattar jag ju.
Det som stör mig är att corona avfärdas och förminskas konstant med kommentarer som "äh det är bara gamla och sjuka som dör"- som att det endast handlade om multisjuka 95åringar- när det i själva verket handlar om 25% av befolkningen som tillhör just gamla och sjuka...

Det är ju mest en fråga om hur man väljer att lyssna och tolka det som sägs. I den här tråden upplever jag att 90 % tycker att covid-19 är värre än lungcancer och smittsammare än morbilli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in