2020-03-29, 12:17
Medlem
Alla som e gay o har HIV är i riskzonen ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Han har milda symtom...

Som många andra i början.

Tror inte att han motionerar särskilt mycket (av bild att bedöma). Om han röker då ökar ju risken markant. Sen har han säkert varit hyperstressad redan en längre period och inte sovit gott om nätterna..

Lägg därtill daglig alkoholkonsumtion..

Titta även på prins Charles. Tidigare fit for fight - de senaste åren plufsig och ständigt röda kinder och lite svullen överallt i kroppen (t o m fingrarna). Kanske problem med blodtrycket?

Skulle inte bli förvånad om han strök med.
Citera
Medlem
Lao Tzus avatar
Nu dör svarttaxichaufförerna på löpande band efter att ha smittats av den kontanta betalningen
Citat:
Black cab driver, 56, dies of coronavirus after catching infection off cash from a fare as he ferried people around London during outbreak, family say

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8163929/Black-cab-driver-dies-coronavirus-catching-infection-cash-fare-family-say.html
Citera
2020-03-29, 12:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Absolut, min poäng är att vi inte vet, jag försöker vara så tydlig som möjligt med att vi vet saker tidigast 1 år efter att allt har lagt sig.

Vi får helt enkelt se det här som ett förlorat år och försöka lära oss något av det. Käbbel kommer vi ingen vart med. Det kanske till och med kommer något gott ur det här?
Citera
2020-03-29, 12:19
Medlem
Citat:
Då är det handtvätt som definitivt gäller med andra ord?

Ja. Och undvik att bli hostad i ansiktet. Precis som med vanlig influensa. Det går att begränsa spridningen om vi har disciplin och vilja.
Citera
2020-03-29, 12:19
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Finland klantade sig dock med Nyland, så vi får se.

Ropa inte hej fören du är över bäcken gäller definitivt i dagsläget.

På vilket sätt klantade sig finnarna med Nyland? Kom avstängningen för sent?
Citera
2020-03-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Har du inte tillräckligt med tankeverksamhet att fatta att det är skillnad på 10 döda i Sverige och 10 döda i Italien för flera veckor sen?

Du tror att det går att rättvist jämföra dessa fall utan att räkna in sjukt många andra superviktiga saker som skiljer sig?

Med andra ord tror du att tio myror alltid väger lika mycket som tio elefanter?
Ja ni förnekare jämför ju Italien och Sverige utan att ta med att Italien har x6 befolkning.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Du kan vara säker på att jultomten existerar men fakta bevisar att tyvärr är det inte så.
Hur bevisar du att jultomten inte finns? Du har just avslöjat att du inte har en aning om vad ett bevis är. Jag säger inte att jultomten finns. Jag säger att bevis för detta inte finns. Tvivlar på att du begriper distinktionen, hönshjärna.

Citat:
Mvh
Dr. Jeff
Vad är du gör slags doktor som inte fattar vad ett bevis är? Inte en trovärdig sådan i alla fall.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Liberalismen genomsyrar hela samhället idag. Vi har bara liberala partier, Vänsterpartiet undantaget. Vad vi behöver är socialdemokrati, och då menar jag inte Socialdemokraterna, för de räknar jag inte som socialdemokrater. Och vi behöver städa upp i byråkratiträsket.

Den politiska diskussionen är mest en fråga om semantik. Du diskuterar på ett sätt som inte längre är aktuellt. Byråkratin har alltid funnits, men det stora problemet är som jag tidigare skrev att kommuner och regioner idag håller på med en massa trams som inte är värdeskapande. För 50 år sedan höll kommuner och landsting på med kärnverksamhet. Idag håller de på med regnbågsverksamhet. Det är inte en politisk prägel på det. Alla håller på med det.

Det finns i Tyskland en alternativ syn på marknadsekonomi. Man talar om social marknadsekonomi. Där finns det större möjligheter att kombinera olika driftsformer och att arbeta med privata alternativ på statens uppdrag.

Sjukvården har under de senaste 25 åren inte fått den uppmärksamhet den förtjänar och det gäller i högsta grad den offentliga sjukvården. Den drivs på ett oerhör inkompetent sätt oavsett vilka partikonstellationer som sitter vid makten för tillfället. De har alla haft det gemensamt att de inte tagit sjukvårdens viktiga uppdrag på allvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Tror du att 80 000 smittade och 3000 döda är korrekta siffror?

Var i Kina är du om man får fråga
Jag är inte i Kina, utan i Ryssland. Vi har några enstaka smittade i vår region (lite drygt en smittad per miljon invånare, och alla är importfall från utlandsresor). Som en proaktiv försiktighetsåtgärd är ändå skolor, universitet, affärer, caféer, biografer och många arbetsplatser stängda. Vi gör inte så mycket annat nu än att jobba hemifrån, hemundervisa barnen, och gå en stärkande promenad i friska luften då och då.

Jag vet inte mer om kinesiska siffror än någon annan, men skulle förvåna mig om de mörkar mer än vad t.ex. Sverige gör (genom FHMs strategi att testa så få som möjligt).
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Vi får helt enkelt se det här som ett förlorat år och försöka lära oss något av det. Käbbel kommer vi ingen vart med. Det kanske till och med kommer något gott ur det här?

Absolut, jag definitivt att positiva saker kan komma ur det här.

Jag tror bland annat att Europa eller åtminstone Sverige kommer att backa mentalt till en period där Solidaritet och Medmänsklighet var två väldigt viktiga ord ovanpå att vi troligen lär få se en åternationalisering av sjukvård och apotek.

Jag tror även att man lär skapa en praxis kring hur man ska hantera pandemier, jag tycker det är jätte konstigt att regeringen/riksdagen år 1920 inte satte upp riktlinjer efter spanska sjukan.
Citera
2020-03-29, 12:21
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, Finland ligger mycket bra till. Dessutom har de ju haft en helt annan politik innan, inte så vänsterliberal. Man har kvar rejäla beredskapslager, ett fungerande försvar/polis, lagar så man kan agera kraftfullt vid krissiutationer etc

Skall som sagt så blir det intressant att se vad som hände i slutändan, om man nu dock får uppleva detta :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in