2020-03-29, 11:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Populistiska spåret, inte det vetenskapliga!
FHM är ingen vetenskaplig myndighet längre. Tidigare när det var Smittskyddsinstutet ja, men nu nej. Idag är de flesta myndigheter sönderpolitiserade av flummiga "regleringsbrev" och regimtrogna politruker styr. Det är livsfarligt att lita på sådana "experter".
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
*Kina kan ha upp till 40ggr mer fall än de officiellt erkänt säger UK premiärminister Boris Johnson.
https://www.businessinsider.com/coronavirus-boris-johnsons-government-reportedly-furious-with-china-2020-3?r=DE&IR=T#click=https://t.co/BlnpBb52JZ
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
De trasar sönder ekonomin fullständigt.

Staten hjälper till de drabbade där...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Du inser väl att all smittspridning leder till flockimmunitet? Förr eller senare, det är rent matematiskt ett faktum. Antingen stoppar du smittspridningen (så gott som omöjligt i detta fall) eller så uppnår du flockimmunitet via vaccin, alternativt snabb eller långsam smittspridning.

Om Italien väntar ett vaccin kommer de få vänta i åtminstone ett år. Orkar de hålla ut med sin masskarantän så länge?

Det man realistiskt kan vänta på är klartecken för redan existerande antivirala mediciner, samt leverans av skyddsutrustning för vårdpersonal. Borde Sverige vidta sådana åtgärder? Ja, det borde vi nog egentligen. Den stora risken är att vårdpersonal insjuknar, vilket kan hända nu. Har inte FHM fakta på fötterna när de sänker kraven på utrustning, då bäddar de för katastrof.

Hursomhelst. Frivillig social distansering i möjligaste mån kombinerat med fokus på hygien är också (tro det eller ej) hyggliga för att platta ner kurvan, om alla är minutiösa, och innebär att människor kan leva relativt vanliga liv givet de kaotiska omständigheterna. Sveriges problem är den minoritet idioter som vägrar ta dessa enkla direktiv på allvar. Om Sverige inför tvingande åtgärder är det förmodligen deras fel.

Jag börjar misstänka att FHM är politiserad,
- man förordar flockimmnunitet för det finns inte tllräckligt med IVO platser.
-man säger använd inte skyddsmask för dom är på väg att ta slut.
-man säger att den skyddsutrustning som finns räcker.
-man kritiserar andra länder som stänger ned.
osv. osv. osv.

Det dom borde göra är ju att skrika högst av alla hur det skulle vara och sen får alla jobba sig upp mot det bäst dom kan.

Det skulle såklart belysa problemet att vi är näst sämst förberedda i världen efter Kongo så därför blir det väldigt tillrättalagt.

Jag tror det har fått lite motsatt effekt, Tegnell har fått mycket skärmtid och han har försökt lugna oss sedan dag ett vilket resulterat i att ingen bryr sig och pressen på regeringen är minimal så dom tycker att dom kan nog vänta och se hur det går.
Citera
2020-03-29, 11:31
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Håller vi avstånd normalt när vi är ute bland folk? Det var nåt nytt för mig.
Vi har helt enkelt tur som ligger i utkanten av världen.
Vi håller avstånd så länge som vi är nyktra. Det som uppfattas som vår känslokalla kultur kommer att vara oss till god nytta, precis som det är till fördel för andra nordeuropeiska kulturer.

Men visst är det sant att vi har tur, också, som ligger i utkanten av den civiliserade världen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Vad blir det för bestraffning mot Sverige med tanke på att dom strider mot FNs konvention? (alla inte är lika mycket värda i sjukvården). Stöttar regeringen sjukvården och deras nazistiska tillvägagångssätt?

Jag har ingen aning. Det är något ganska nytt som pågår.
Jag hoppas dock att någon kan bomba landet. Svensk försvarsmakt är ändå nog sämre än Andorra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Förmodligen. Jag tror det är vintigt att poängtera sådant med. Folk kommer bli sjuka av annat än krona medan de är inlagda, precis som att folk som redan ligger för döden blir smittade av corona.

Detta är ju en lättnad, men också en anledning till att fortsätta vara noga med social distansietinf , tvätta händerna o stanna hemma när man är sjuk

Vi kanske inte har lika många resistenta bakterier som i Italien inom sjukvården? Plus att antibiotikan biter på den bakteriella lunginflammationen som många får till följd av Corona (ja: det är precis så.. fast många här förnekar faktum, det är den BAKTERIELLA lunginflammationen som tar död på Corona-patienterna).

Jag undrar också om många fler här i Sverige är vaccinerade redan mot ovanstående och därför klarar sig bättre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte om de andra länderna i listan, men Ryssland hade sitt första smittfall långt innan Sverige. Trots det dör mindre än en ryss i veckan av corona, jämfört med bortåt en svensk i timmen vissa dagar. Så vilket land är det som "plattar ut kurvan"?

Tja om du litar på Rysslands siffror så....
Citera
Medlem
Och så här några veckor senare ser vi nu att Norge och Danmark har markant mindre dödsfall än vad vi har i Sverige. Bra jobbat FHM.
Citera
2020-03-29, 11:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ja det har du rätt i
Stackars alla låginkomst amerikaner utan sjukvårdsförsäkring nu
Men det blir synd om alla Varför bygger inte Sverige upp fältsjukhus i alla städer
Varför

För att det inte är ekonomiskt hållbart, vi måste komma ihåg att regeringen fortfarande har det vidrigaste paritet vid sin sida Centerpartiet, samma parti som är delansvarig för privatiseringen av sjukvård och apotek osv.
Citera
Medlem
Utveckling covid-dödsfall 27-28 mars jämfört med 20-21 mars:

875% USA
400 Portugal
396 UK
315 Tyskland
243 Danmark
242 Holland
236 Brasilien
225 Frankrike
211 Sverige
200 Kanada
194 Spanien
189 Belgien
95 Schweiz
94 Turkiet
67 Japan
27 Italien
4 Iran
-29% Grekland
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att hänvisa till google som källa...

Lägg av, jag tänker inte lägga en halvtimme på att klippa och klistra så att ers höghet inte skall behöva skriva in sökord i google.

Påståendena stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in