Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
En annan fråga. Jag har, i mina hushållsrutiner, utgått ifrån att viruset inte kan flytta sig för egen maskin. Det kan det väl inte? Jag menar: om man har ett (tänkbart) smittat föremål och ett osmittat, med kanske 20 cm:s mellanrum - då kan väl inte viruset på egen hand krypa från det smittade till det osmittade? Utan det kräver att en människa rör vid det smittade föremålet så att han får det på handen, och sedan rör vid det osmittade och lämnar av virus där. (Eller ett djur såklart.)
Har jag rätt? (Att bakterier kan sprida sig så vet jag ju.)
Lagt virus ligger, som ordspråket säger.
Jag märker att du oroar dig för massa saker. Som du kanske märker av mina inlägg så tillhör jag dem som tycker Sverige gör för lite och dessutom invaggar befolkningen i en falsk säkerhet.
MEN den absolut största smittspridningen är troligen genom droppsmitta och aerosoler (jag gör en distinktion mellan dessa) d v s från en smittad persons utandning (eller gaser i andra änden i sällsynta fall). Så tvättar du dig efter att ha varit ute så är smittvägar i hemmet från föremål extremt få - på gränsen till noll.
Det är kontakt person till person man bör minimera.
Att de hittat RNA på ytor efter flera dagar betyder inte att det är biologiskt aktivt.