2020-03-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Är du ute med dina fördomsfulla uttryck igen??

Italienarna är inte "rastlösa": många har ingenting att äta. Folk har börjat svälta då de inte får in pengar pga total lockdown.

Men vad fan, glömde bort att du var en av de hyperkänsliga i tråden, igår var det väl ordet "killgissa" som fick några osäkra individer att gå fullständigt berserk.

Kan du inte ha lite perspektiv och impulskontroll?

Karantänen har misslyckats för alltför många har inte följt den. Det var det sista vapnet att ta till för Italien och nu återstår ruinerad ekonomi, alla över 65 som söker akutvård läggs åt sidan nedsövda för att dö (jap...) och ökande antal sjuka och döda. Sjukvården har i stort sett kollapsat och vårdanställda blir allt sjukare.

Är ovan ett bevis för att Tegnell gjort rätt?

absolut inte
Citera
2020-03-29, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Alla får ekonomiska problem. Ekonomierna är avhängigt andra länder. Ingen slipper undan.

Varför stannade produktionen i Volvo och Scania, brist på reservdelar från andra länder. Inte på grund av tomma orderböcker.
En annan anledning är att smittan kan sprida sig i fabriken. Blir en smittad kan snart alla vara det. Det innebär massjukskrivning under lång tid och en del av personalen kan dö. Då är det bättre att flytta produktionen till Kina där man har fått stopp på viruset.
Citera
2020-03-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Visst är det så, men man kan förberedda sig på karantän. En idiot som endast hade en halvliter mjölk i kylen när karantänen trädde i kraft kommer få problem. Logistik och en fördelning av förnödenheter går att lösa utan större problem. Bistånd och ransoneringskort till befolkningen.
Ja, det kan göras bättre eller sämre. Men det håller inte i ett halvår.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En annan fråga. Jag har, i mina hushållsrutiner, utgått ifrån att viruset inte kan flytta sig för egen maskin. Det kan det väl inte? Jag menar: om man har ett (tänkbart) smittat föremål och ett osmittat, med kanske 20 cm:s mellanrum - då kan väl inte viruset på egen hand krypa från det smittade till det osmittade? Utan det kräver att en människa rör vid det smittade föremålet så att han får det på handen, och sedan rör vid det osmittade och lämnar av virus där. (Eller ett djur såklart.)

Har jag rätt? (Att bakterier kan sprida sig så vet jag ju.)

Lagt virus ligger, som ordspråket säger.

Jag märker att du oroar dig för massa saker. Som du kanske märker av mina inlägg så tillhör jag dem som tycker Sverige gör för lite och dessutom invaggar befolkningen i en falsk säkerhet.

MEN den absolut största smittspridningen är troligen genom droppsmitta och aerosoler (jag gör en distinktion mellan dessa) d v s från en smittad persons utandning (eller gaser i andra änden i sällsynta fall). Så tvättar du dig efter att ha varit ute så är smittvägar i hemmet från föremål extremt få - på gränsen till noll.

Det är kontakt person till person man bör minimera.

Att de hittat RNA på ytor efter flera dagar betyder inte att det är biologiskt aktivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
De flesta medborgare har av ren självbevarelsedrift inte agerat efter vad han babblat om. Lika lite som Irakier agerade efter vad Bagdad Bob sa under Irak kriget. Tegnells roll har varit att officielt ursäkta varför staten inte ska lägga resurser som ändå inte finns eller som Sverige inte har förmåga att få fram på Corona bekämpning.

Ja, ungarnas skolklasser har varit halvfulla sen sportlovet innan vi höll dom hemma.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inget land kan inte sätta miljontals människor i karantän utan logistiska och humanitära problem. Det är en del i kalkylen.

Problem blir det, just nu sitter 3 miljarder människor i karantän. Men allt går att lösa, om man vill.
Citera
2020-03-29, 09:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Hade det varit oacceptabelt så hade det självklart funnits förbud. Nu har vi klarat igenom peaken.

Det är precis det här jag har sagt hela tiden. En rekommendation räcker inte, för då tror
"vissa" att de ändå kan göra egna riskbedömningar när det gäller den saken. Det som krävs i en sådan här situation är stenhårda förbud. En stark man som pekar med hela handen.
Senast redigerad av Merwinna 2020-03-29 kl. 09:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Dr John Campbell är en pensionerad sjuksköterska!
Ja, och vad är din invändning mot det?
Han följer de senaste uppdateringarna från både sjukhus och forskningsinstitut runtom i världen för att uppdatera kring Covid-19. Han använder sig av konkret data för att uppdatera omvärlden om Coronaviruset.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det börjar bli djupt problematiskt hur vissa epidemiologer och smittsläkare uttrycker sig i morgon-tv:n och i Aktuellt på kvällarna. Det talas alltid så lätt om covid-19, att majoriteten inte känner av symptom eller att det känns som en lite kraftigare förkylning. Hur kan de säga så i media, medan jag läser sånt här på Facebook från någon som jobbar på Akademiska sjukhuset i Uppsala?

Vad fan är det här för virus?

En ytterst bra artikel!

Det är en typ av coronavirus som just nu håller på att smitta hela mänskligheten. De flesta får milda eller inga symptom. Med 0,7 procent av de som smittas får svårare symptom. Av dessa 0,7 procent får 5 procent så allvarliga/kritiska symptom att de måste få intensivvård. Detta låter inte mycket, men kom ihåg att minst 60 procent av jordens, och Sveriges befolkning kommer, garanterat att smittas. Överfört till uppländska förhållande så skulle det behövas ca 70 respiratorplatser. Jag undrar just hur många de har?
Citera
2020-03-29, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Till er som spekulerar om att kurvan har plattats ut nu. Sluta följ Tegnelm och Svensk media som håller en otroligt låg kvalitet.
Följ istället erkända internationella forskare och läkare som Dr Roger seuhelt och Dr John Campbell.
Sveriges ryggradslösa och inkompetenta regering valde som enda land att följa flockimmunitetsmetoden, det betyder att de inte har infört några hårda restriktioner som liknar de i t.ex. Schweiz,Tyskland, Italien.
Flockimmunitetsmetoden där maximalt antal av befolkningen blir smittad på kort tid(för att föhoppningsvis skapa immunitet, vilket inte är helt fasställt att det gör än), betyder att den expontentiella kurvan av smittade/döda kommer bli skarpare och mycket högre i Sverige än de andra länderna som infört dessa hårda restriktioner.
Vi är fortfarande bara i början av utvecklingen och det ser inte bra ut för Sverige. Dödssiffrorna kommer att bli mycket värre. Allt detta tack vare flatheten från sosseregeringen och missvisande råd från "experten" Tegnell.

Ett tips:
Följ siffran av döda i Sverige istället för siffran av smittade. Då Sverige har slutat masstesta, vilket andra länder inte har.
Så om ni följer siffran av döda i Sverige och jämför med andra länder så blir det mer korrekt i jämförelsen.
Alla länder som tillåter sina medborgare att exempelvis gå till mataffären har indirekt valt strategin om flockimmunitet. Det omfattar alla demokratiska länder.

Det är omöjligt att stoppa en sån här smittspridning vid det här laget. Ska hela landet sitta i karantän behöver det ske i många, många månader för att vara ett effektivt sätt att platta ner kurvan. Annars får du den stora kurvan så fort du släpper på karantänen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Men för helvete. Dödstalen och intensivvård ligger och släpar flera veckor efter smittotillfället. 3-4 veckor.
De som läggs in nu smittades för evigheter sedan sett ur synvinkeln exponentiell ökning.
Att försöka analysera nuläget i en exponentiellt förlopp är lönlöst. Det man ser nu är åtgärder som skulle gjorts för en månad sedan. Åtgärderna måste vara extremt framåtlutande.
De som klarar detta är de som slår till nästan paranoid tidigt och hårt.

Jag tror att man kan analysera läget i exponentiellt förlopp. Inte nödvändigtvis lätt men tror ändå att det går att göra prognoser i viss utsträckning.

Vi vet ju inte än hur det går för de länder som slog till tidigt och hårt. Låt säga att Sverige hade stängt sina gränser och slagit till extremt hårt när detta började. Då hade vi suttit isolerade nu med 0 smittade. Vad ska vi göra då? Bara vänta tills det klingar av i andra länder. Och sen? Öppna igen och ta smällen då? Viruset kommer ju inte gå till 0 i världen. Detta scenario skulle innebära att vi förstörde vår ekonomi utan att bygga upp någon som helst immunitet i befolkningen.

Tror du inte på experternas påståenden om att en stor del av befolkningen kommer att smittas? Frågan är väl när och hur snabbt det sker?

Du tror alltså att om Sverige hade agerat annorlunda hade vi undvikit att drabbas av Coronaepidemin?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavydutybody
Lagt virus ligger, som ordspråket säger.

Jag märker att du oroar dig för massa saker. Som du kanske märker av mina inlägg så tillhör jag dem som tycker Sverige gör för lite och dessutom invaggar befolkningen i en falsk säkerhet.

MEN den absolut största smittspridningen är troligen genom droppsmitta och aerosoler (jag gör en distinktion mellan dessa) d v s från en smittad persons utandning (eller gaser i andra änden i sällsynta fall). Så tvättar du dig efter att ha varit ute så är smittvägar i hemmet från föremål extremt få - på gränsen till noll.

Det är kontakt person till person man bör minimera.

Att de hittat RNA på ytor efter flera dagar betyder inte att det är biologiskt aktivt.

Tack! Ja det är så jag också tänker. "föremålen" jag tänker på är saker som inte går att tvätta, som låneböcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in