2020-03-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Nä det säger jag inte utan det är så det har fungerat hittills, jag väntar inte på ett vaccin utan att sjukvården kommer på ett bra sätt att motarbeta det som folk dör av för alla behöver inte ett vaccin.
Absolut. Jag håller med. Kan man vaccinera gamla först (eller behandla symptomen) så måste man inte vaccinera resten.

Men jag skulle inte själv lägga alla äggen i den korgen. Tänk om man håller samhället stängt i ett år, det kommer ett vaccin, och så går det åt helvete med sidoeffekter för tidiga patienter, och så är det flera års väntan till? Det skulle vara jävligt tungt. Många gamlingar skulle hellre ta risken med sina 15% dödlighet än att sitta inspärrade de sista åren i livet.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
När man talar om droppsmitta, måste det vara en droppe i fysisk form, alltså en snorloska typ, en "blöt" droppe?

OM vi säger så här, om det enbart hade varit droppsmitta så hade inte viruset kunna spridas så väl som det har gjort, däremot med aerosoler är det du ser när du andas när det är kallt ute.

FHM tycker att ett visir räcker för att vårda patienter med Covid-19 för de har inte tillräckliga många skydd för de som arbetar med smittade.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag nyser ofta utan att vara smittad av någonting särskilt. Jag tror knappast att Covid-19 är någon garant för att förhindra det. Vad tror du??
Nej, folk nyser vanligen inte utan att vara sjuka.
Men undantag finns givetvis.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Friends Arena är förmodligen på agendan användas för att hålla liken svala, utan att ruttna så man hinner kremera.
Eller obducera, i första hand, så man lär sig förstå mer om vad som händer när folk utvecklar allvarlig sjukdom av corona. Det tar naturligtvis lite tid, för det finns inte hur många obducenter som helst. Men hur otäckt man än tycker att det låter så är det viktigt att lära sig mer, så kan man kanske förhindra att lika många dör efter att ha blivit smittade.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Så vad gör vi om det sprids till djur, något förslag kanske?

Det finns bara en lösning och jag har redan nämnt den, skulle en sjukdom som är potentiellt livshotande och extremt lättspridd börja spridas från människor till hus och boskapsdjur för att sedan kunna spridas vidare i samhället så finns det bara en enda lösning, och det är massavlivning av djuren.

Det må låta riktigt jävla hårt, men det är tyvärr den ända lösningen så länge som vi inte har ett vaccin.

Men som sagt, det finns till min vetskap absolut ingen indikation kring att smittan skulle spridas bland djur.
Citera
2020-03-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Jag tror inte Sverige är okunniga, finns nog en tanke på deras approach till viruset, vad det nu är vet jag inte men känns ju högst angeläget att vi medborgare får ta del av det kan jag tycka.

Du verkar ha en del intressant vetande.
Det senaste dygnet påstår myndigheterna att det var 10 nya dödsfall. Dygnen innan var det 8, 9, 12, 18, 28 och nu 10 ! Kan det verkligen vara statistiskt möjligt med ca 280 under IVA-behandling senaste dygnen och inga nya revolutionerande vårdmetoder ?
Följer man andra länders statistik och utvecklingskurvan borde det varit ca 40 !?
Har man börjat räkna på något annat sätt ?
Läste någonstans att Tyskland tydligen räknar bort de som har underliggande sjukdom.
Eller börjar FHM bli nervösa ?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Det sprider sig obehindrat i stockholm just nu, bussar och tunnelbanor är lika proppfulla som vanligt.

SL och dess ledning kommer troligen att utredas efter att detta är över, de har misskött det hela till en extrem nivå, men Stockholm är inte hela Sverige, jag tror knappast att vi lär se hela Stockholms landsting dö ut.

För det är vad som skulle ske om 400 om dagen skulle dö, den största smittan är i Stockholms landsting och skulle vi börja se 400 döda om den så skulle det bli ganska koncentrerat.
Senast redigerad av Ondahamstern 2020-03-28 kl. 23:56.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Full mörkning igång. Först mörkade man antal smittade. Nu är det dags för dödsfall. Snart är enda sättet för att ta reda på sanningen att åka runt och räkna ut ambulanser.

Sverige är inte vad det en gång var.
Citera
2020-03-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDingDong
Om den smittade lever i fyra veckor och sprider virus omkring sig innan han dör sår är det väl inte så dåligt ur virusets perspektiv?

Nej kanske inte, men om viruset blir dödligare tror jag också tiden från smitta till död blir kortare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Ja, en droppe i fysisk form, men de kan vara ner till 0,1 mikrometer, altså 0.0001 millimeter, så små att du inte kan se dem, från hosta, nys eller helt enkelt från att andas.

Men torrhosta eller hosta/nys överlag blir inte alltid droppar, eller? Då måste det flyga ut en droppe med slem från munnen när man nyser/hostar/pratar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Du har nog rätt i att det gör inte vi heller.

Men för att vara tydlig med att Sverige inte nödvändigtvis agerar fel, bara för att alla andra länders regeringar stänger skolorna (mot experternas rekommendationer).

Cecilia Naucler
@cecilia_naucler
·
21m
Dessa forskare, som många andra, uppskattar att barn är en betydande smitthärd för SARS-CoV-2. -Stäng skolor och dagis, -BUMS! Barn till föräldrar med samhällsbärande arbeten ska givetvis få barnomsorg, precis som i andra länder!

plus den där Sydkoreanska undersökningen som jag postat tidigare som visar att 20 till 30 åringar är absolut största smittspridarna !
Senast redigerad av pollarn 2020-03-28 kl. 23:59.
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Full mörkning igång. Först mörkade man antal smittade. Nu är det dags för dödsfall. Snart är enda sättet för att ta reda på sanningen att åka runt och räkna ut ambulanser.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Folkhälsomyndigheten rapportera. Tror bara det är worldometer:s program som inte plockar data för tillfället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in