2020-03-28, 22:21
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Hade omvärlden haft lika svårt att hålla viruset ute, ifall Europa inte hade gett viruset fristad? Asiatiska länder tog snabbt upp kampen mot viruset.

- Helst skulle viruset ha stoppats redan vid gränsen in till Europeiska Unionen.

- Jovisst, men återigen: Hade dessa totalitära stater kunnat stoppa viruset ifall Europa inte hade agerat infektionshärd?

- Den principen behöver ifrågasättas när det gäller smittspridning. Det kommer att uppstå fler epidemier i framtiden.

- Ja. Dessa resenärer borde ha observerats noggrant.

- Europa hade bättre geografiska förutsättningar att stoppa förbindelserna med Kina. Flygplanen borde ha fått stå kvar på marken.

Dom länder som du nämner, har inte kunnat hålla smittan ute, men åtminstone Sydkorea har lyckats ganska väl att kväsa smittspridningen. Jag läste någonting om att Sydkorea nu har problem med smitta som kommer med resenärer från Europa. Det är alltså Europa som försvårar för andra länder att stoppa smittspridningen.

Du får tycka vad du vill och det är roliga ideer och förslag, men dina ”förslag” ovan är varken möjliga eller lämpliga i den verklighet resten av världen lever i.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Då frågar jag dig då: Borde vi ha stoppat flygen (och färjorna, tågen och bussarna) när det började drälla in en massa virussmittade resenärer? (Eller åtminstone ha infört noggranna kontroller av alla inresande, inklusive övervakad karantän). Tror DU att sådana åtgärder inte har någon effekt?
För min del hade vi fått stoppa vilka flyg som helst.

Men Sverige är inte direkt någon isolerad ö även om vi ligger i ett lite skyddat hörn så jag har allt svårt att se hur vi skulle ha kunnat hindrat viruset från att komma in i landet.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi vet redan det, total LOCKDOWN iallafall stockholm helst hela Sverige men Tegnell vägrar.

Vi har samma KURVOR som Italien, vi har sett det i dagar nu.

Vi borde inte ha det, med tanke på att vi som folk är antisociala sen födseln.

Vi kommer få en mardröm vi aldrig någonsin vart i närheten pga. att vi som folk är så jävla kaxiga.

tick tock....tick tock
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Härligt Aftonbladet att ni rapporterar kritiken andra länder ger Sverige! Skönt att det kommer ut så folk kan se och börja fundera vad fan vi håller på med egentligen.
Citera
Avslutad
Tror det kommer ta riktig fart nästa vecka
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Alltså 30 000 personer har dött av COVID

Spanska sjukan dödade 50 miljoner personer.

Det vill säga 0,06% har dött i det antal som dött av spanska sjukan.
Alltså det betyder att spanska sjukan är 1500 gånger dödligare än covid.

Jämfört med digerdöden är covid bara 0,01% av dödsoffrena. Det betyder att digerdöden var 9000 gånger dödligare.

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.
Helt fel!
Alla siffror felaktiga!
Gör om och gör rätt, vänta gärna tills fyllan släppt.
Citera
2020-03-28, 22:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det har ramlat in sjuka nu ikväll/efter middag. Det rings in personal nu. Vad hände för 2 veckor sedan?

Melodifestivalen den 7 mars. 2-14 dagars inkubationstid, 1 veckas sjukdom, antingen går det bra eller så är det dem som kommer nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Alltså 30 000 personer har dött av COVID

Spanska sjukan dödade 50 miljoner personer.

Det vill säga 0,06% har dött i det antal som dött av spanska sjukan.
Alltså det betyder att spanska sjukan är 1500 gånger dödligare än covid.

Jämfört med digerdöden är covid bara 0,01% av dödsoffrena. Det betyder att digerdöden var 9000 gånger dödligare.

1.35 miljoner dör i trafiken varje år över hela världen och inte börjar vi stänga av alla vägar. Hoppas ni nu inser att denna förkylning inte är farlig och ingen kommer knappt dö i den. Finns värre sjukdommar.

Spanskansjukan pågick i 5 år.

Corona har pågått i 3 månader.
Citera
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Ett rimligt scenario är att det blir ett influensa år likt 2019, dvs runt 250 döda totalt.
Men eftersom Covid är smiitsammare än vanliga influensan kanske vi höjer ribban och landar på 300-400 döda pensionärer totalt när maj är slut.
Det har redan lugnat sig, antalet smittade och antalet nya IVA patienter faller snabbt, peaken för Sverige var i måndags.
Jag vet inte vilka siffror du tittat på men jag ser inga tecken på att vi nått en topp. Kom ihåg att det laggar en del och att nya vågor trillar in som blivit smittade för 1-2 veckor sedan.
300-400 döda tror jag inte ett dugg på
Citera
2020-03-28, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Inte riktigt... FHM säger 102 döda, c19 säger 112 döda och worldometers 105.

Varför har man på FHM inte uppdaterat och varför får inte worldometers sin data heller?

c19 gör ett bättre jobb på så sätt att dom vad jag har förstått samlar information individuellt och dubbelkollar med andra källor för att säkerställa.

FHM har jag märkt har hängt efter mer eller mindre hela tiden. Nästan som att de vill skönmåla allt.

För varje dag och varje timme de kan vilseleda så vinner de på det.

De förklarar hur de gör på hemsidan. Data läggs upp som inkommit via deras system fram till 11.30 varje dag.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Torsdags när han kommenterade om att sätta Stockholm i karantän. P1 tror jag det var.

Att det inte var aktuellt för att det är allmän spridning i hela landet, att man skulle behöva ha gjort det tidigare för att få effekt. Ungefär så.

Hela Sverige måste i karantän nu.
Citera
Bannlyst
Varför säger ingen det uppenbara, inget land har en plan lr lösning?
Eftersom inget vaccin finns och få länder kan göra som Kina så har vi snart bara ett fåtal alternativ kvar.
Fortsätta karantänen och låta ekonomin rasa fullständigt och sen börja bygga om hela samhället från noll, lr sätta igång och att isolera alla gamlingar och folk i riskgrupper och sen avbryta alla karantäner och få fart på samhället igen!

Coronaviruset kommer finnas kvar minst ett år, det har gått några veckor och det är redan katastrof, vad är planen?
2020 är inställt, när ska folk fatta det?
Vad är planen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in