2020-03-28, 20:54
Medlem
Så tragiskt när allt han ville var att hjälpa till

Adil El Tayar, 63, är den första kirurgen som smittats på jobbet att avlida i covid-19 i Storbritannien, rapporterar The Guardian.
Han dog under onsdagen efter att ha vårdats på ett sjukhus i London.
Adil El Tayar jobbade med organtransplantationer och anmälde sig som frivillig för att jobba inom den av coronaviruset hårt belastade sjukvården – då smittades han själv av viruset. (Expressen)
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Viruset är ju i alla fall inte luftburet, som du skrivit nu i veckor.

Det verkar vara äkta luftburet, upptäckt i utandningsluft 37 dagar efter "friskförklarande".

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/coronapatient-var-smittsam-i-37-dagar/ar-BB118Jr5
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Bastubadare

Då riskerar dom skjuta fram tidpunkten för full Flockimmunitet.

Bara Italien och Spanien hade kunnat ge Finland det snabbare.

Visst, men om man nu bestämt sig att stänga landet och isolera huvudstaden så känns det ganska meningslöst om spärrarna läcker i norr.
Citera
2020-03-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Fuck.. hade hoppats på under 700. Satan att det håller sig så högt hela tiden..

Tänk om vi får dessa dagssifrror i Sverige.
Citera
Medlem
Masingas avatar
https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Denna har väl de flesta sett men för er som inte sett så gör det. Och ni efterblivna som påstår att viruset inte är luftburet håll käft.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Vad pratar du om? Det är inte luftburet

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Från Aftonbladet:

Kolla detta:

Det är droppburet men det kan även bli luftburet, se allt i sin helhet för att fatta grejen bäst (valfritt):
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Om man inte är efterbliven kan man själv tänka ut en rad scenarion då det blir just luftburet.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
I en ideal värld så skulle även Sverige behöva en respirator till varje behövande. Men så är inte fallet.

Vi vet ännu inte hur detta kan komma att utvecklas i Sverige. Det bygger helt på folks förmåga att hålla sig friska. Men den grupp av åldringar som vi sägs vilja rädda tycks inte så intresserade att bli räddade, utan tycker det är viktigare att ha sociala kontakter...

Med den låga kapacitet sjukvården har i Sverige skulle vi behöva platta ut kurvan i 20 år för att hinna med. Så kommer det givetvis inte att bli. Inom 1 vecka är det nog fullt inom vården, sedan är vi ny det nya Italien. Det är inte kul nu.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Ja, jag förstår det. Och virusmängden är mycket låg hos de flesta i början. Ergo, du kan ha smittats med viruset, men testa negativt p g a låg virusmängd.

Ja, det är korrekt. Däremot är det fel att påstå att det är för att man "inte utvecklat sjukdomen än". Du kan även vara symtomatisk och testa negativt (låg virusmängd).
Citera
Medlem
jadrapatrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ingen fara, tonen i tråden har varit ganska hård i allmänhet och från min sida med.

Självklart hade det gått att stå över hela resan men jag har övervägt alla risker och som sagt, hade det funnits ett förbud hade vi inte åkt. Jag har även varit i kontakt med bokningssidan och tyvärr finns ingen möjlighet till återbetalning om man inte är sjuk.

Skistar har nu infört avbokning och få bokningsvärde tillgodo men kanske var på annat håll du bokat?
Har själv en inbokad resa och hade tänkt hälsa på föräldrarna och samt åka skidor nu till påsk men nu överväger man om man måste avboka själv? Vi får se helt enkelt hur nästa vecka ser ut då chansen är ju att även Sverige nu sätts i karantän.

Om du vill boka av din resa

Du som har en bokning med SkiStar i Sälen, Åre eller Vemdalen med ankomstdag tidigast 28/3 fram till och med 3/5 2020 har rätt att boka av din resa utan kostnad och få bokningsvärdet tillgodo att använda som betalning på kommande köp hos SkiStar. Vi ber dig komma in med din avbokning snarast möjligt.
Citera
2020-03-28, 20:56
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
” – Vi har försökt gå ut flera gånger, men polisen motar in oss. Det känns hotfullt. De står med käppar och påkar. Vi får inte vistas utomhus. Det är bara att gå in och lyda deras order, säger Tony”.
Enligt Aftonbladet.

Det finns något tragikomiskt över svenskar.
De tycker inte karantänen ska beröra just dem. O blir upprörda över att polismyndigheten ser till att alla ska lyda.

Frågan är hur en ev karantän ska kunna utlysas i Sverige med en stor del personer som kommer bli kränkta o göra som de vill. O poliser som varken har respekt eller kunskap att hantera dyligka situationer.

Karantän, oavsett om den är beordrad eller rekommenderad, fungerar så bra som folk i respektive land efterlever antingen lagen eller rekommendationen. Plus hur bra man under tiden kan ordna saker som t ex mat. Om man, som i Indien saknar kylskåp (för att inte tala om frys) och vanligtvis handlar färskt på öppna marknader på daglig basis, så förstår man att ”karantänsbeslutet” mest är politisk kosmetika för att politikerna i efterhand skall kunna säga att ”om alla gjort som vi sa så skulle dina släktingar inte dött”, och så ha en chans att bli omvalda.

Kolla gärna lite av reportagen från Indien där folk är ute i hyfsat stor omfattning i alla fall, lagar till trots, och bestraffas med att få göra armhävningar, knäböj eller att stå framåtlutade i fyra minuter.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Tänk om vi får dessa dagssifrror i Sverige.

Det kommer ska du se..
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår vad du gör, men jag förstår inte till vilka du vänder dig med dina extrapoleringar? Om du ska ha det för egen del behöver du ju inte posta det här som någon självutnämnd domedagsprofet.

Jag försöker få folk att fatta läget, precis som jag gjort från första posten i den här och någon av alla de andra trådarna. Varje gång jag postar information som kan ligga till grund vad personer kan göra och inte under de kommande dagarna har jag blivit anklagad för att vara panikdoomer och "jävla idiot". Vi andra vet redan på vilken sida såna som ni står.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in