2020-03-28, 20:10
Avslutad
läste i förmiddags tror det va idag om Spanien det stod att Spanien tar bort respirator för alla över 65 , det är väl inte sant va dåligt trollat tycker jag . kan verkligen en sån sak drivas igenom .jag tänker på de som är över 65 och läser detta hur känns det . kan jag få be om ett sant svar på detta .gärna om det finns nån sanning .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Källa?
Fram tills du ger en källa är du ett troll som söker skapa panik i onödan.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Europe
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Okej jag måste bara säga detta igen.

Hemtjänst besöker en stor del av äldre och hjälper med olika insatser, exempelvis kommer med mat eller ger mediciner. Det finns inte en chans att förhindra att Corona sprids mellan vårdtagare och vårdgivare. När vinterkräksjukan går blir alla smittade och Corona är än mer smittsamt. Och nej, medarbetare testas inte, och de har inte acceptabel skyddsutrustning (tveksamt om det hade funkat ändå med allt påklädande osv).

Alltså, sluta hoppas på att antalet döda kommer minska i Sverige bara man håller avstånd och inte besöker de äldre.

Man inser i en sådan här situation i vilken utsträckning invandring försvårar smittspridning. De bryr sig inte så mycket om de äldre, de lyder inte regler, de förstår ibland inte ens.

Yes, det är exakt så det är. Och chansen att ingen inom politiken tänkt ut sånt är helt obefintligt.
Så därför måste man prata om mördarlandet.
Citera
2020-03-28, 20:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag vet inte varför du hänger upp dig så hårt på 1 april.

Jag gör inte det, det var du som gjorde. Jag tror att dödstalen följer utvecklingen av smittade med ett tidsglapp på 2-5 veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Jag kan tänka mig att jag följer utvecklingen en vecka till, till nästa söndag, blir väl 5e april.

Varför då? Man brukar inte dö förrän efter flera veckor efter insjuknande.
Citera
Medlem
abo142s avatar
det tar i snitt 9 dagar från smitta till sjukhusvård, den närmaste veckan kommer sjukhusen få massa nya patienter av den peak vi har sett sedan den 22/3-27/3.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Du tar ut 25000 döda i covid-19 i förskott och tycker att det är något fel på mig? Grattis till vinstlotten i genlotteriet.

Suck jag orkar snart inte lära ut folk mer på denna lågstadienivå......
60-80% av en befolkning smittas av corona om man inte utför åtgärder för att stoppa det. Det är allmänt vedertagen fakta som tom Tegnell stryker under på.
Dödligheten är på 3,5%. Som naturligtvis blir mycket, mycket högre när sjukvården överbelastas till komplett haveri.
Du tror det kanske dör 0 pers i Italien imorgon eller? Tror du de sitter och hoppas på måfå runt om i världen? Haahhahha- de VET att det kommer plana ut och sen minska tack vare karantänen. Och de VET att 1000 tals hade dött om dagen tills 60-80% hade fått smittan. Så fungerar corona. Alla som är det minsta insatta vet detta.

Eller ska du säga emot denna fakta nu? säga att jag inte är en expert och därför ska va tyst?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Vetifan om mängd spelar någon roll, återkom gärna till mig om du får reda på mer information om det.

Räcker det lixom med pyttelite och skiten förökar sig lika mycket ändå till en "viss gräns" eller kan man MEGA drabbas av oerhört för mycket av viruset?!

Tror vi båda precis hamnade i en diskussion där vi inte har någon information överhuvudtaget.

Googla på "virus load" så hittar du artiklar.........
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Läste om det idag. Minns faktiskt inte var.
Men vad tror du om allt detta?

Med tanke på antalet döda och folkmängd relativt antalet läkare så borde det vara mer kring 70 läkare som dött. Kanske något lägre då många döda är ordentligt över pensionsålder. Så det är lite intressant att det är få läkare som dött då de rimligen borde vara utsatta för smitta i större utsträckning än icle-läkare.
Citera
2020-03-28, 20:12
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Yes, det är exakt så det är. Och chansen att ingen inom politiken tänkt ut sånt är helt obefintligt.
Så därför måste man prata om mördarlandet.

Japp, mördarlandet gör det nu.

Först med blattarna nu med viruset.

Använder de verktyg de har.
Citera
2020-03-28, 20:12
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag påpekade bara att siffran 200 dödsfall per år gällde år med mild säsongsinfluensa, inget annat. Jag vet inte vad som gäller avseende vårdbehovet för en influensa- respektive covid-19-patient, men det antyds ju att den senare kräver längre behandling om det rör sig om intensivvård.
Jag förstår. Men det jag undrar är varför det inte blir samma "vårduppståndelse" för influensafallen, då det tydligen dör en hel del även då? Man hör aldrig ett ljud om att vården är totalt överbelastad av influensafall.
Citera
2020-03-28, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Okej jag måste bara säga detta igen.

Hemtjänst besöker en stor del av äldre och hjälper med olika insatser, exempelvis kommer med mat eller ger mediciner. Det finns inte en chans att förhindra att Corona sprids mellan vårdtagare och vårdgivare. När vinterkräksjukan går blir alla smittade och Corona är än mer smittsamt. Och nej, medarbetare testas inte, och de har inte acceptabel skyddsutrustning (tveksamt om det hade funkat ändå med allt påklädande osv).

Alltså, sluta hoppas på att antalet döda kommer minska i Sverige bara man håller avstånd och inte besöker de äldre.

Man inser i en sådan här situation i vilken utsträckning invandring försvårar smittspridning. De bryr sig inte så mycket om de äldre, de lyder inte regler, de förstår ibland inte ens.

Jupp, och därmed försvann Sveriges bättre förutsättningar gentemot medelhavet angående generationsboenden... vi är lika fucked.
Citera
2020-03-28, 20:13
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
läste i förmiddags tror det va idag om Spanien det stod att Spanien tar bort respirator för alla över 65 , det är väl inte sant va dåligt trollat tycker jag . kan verkligen en sån sak drivas igenom .jag tänker på de som är över 65 och läser detta hur känns det . kan jag få be om ett sant svar på detta .gärna om det finns nån sanning .

Det är säkert sant i vissa områden, som Madrid. Även i Italien. Och det är inte så konstigt som det låter. All akut- och IVA-sjukvård jobbar så när resurserna inte räcker till. Det är bara att vi hör om det först när det blir sådana här extrema situationer, eftersom det brukar räcka till annars. Men vid säg ett stort terrordåd, naturkatastrof osv används också triage. Inte alltid enbart ålder som spelar in, men det är givetvis en huvudfaktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in