2020-03-28, 20:13
Medlem
sannes avatar
Vi måste SPAMMA frågespalterna (direktrapporterna) på Aftonbladet och Expressen så media iallafall inte glömmer bort att politikerna måste ta ansvar nu!

Jag fick ett snömos svar ifrån Folkhälsomyndigheten, idag, helt meningslöst.

Mail från mig:

Citat:
Här är en publikation som pekar på att aggressiv testning skapar lägre smittspridning. Jag hoppas ni inser allvaret i den här sjukdomen. Om ni minskar testningarna kommer ni få ett väldig stor ekonomisk förlust.

https://www.nytimes.com/aponline/2020/03/09/world/europe/ap-eu-virus-outbreak-germany.html?smid=fb-share&fbclid=IwAR0yZDTTt5nnYZwcUMlswLitB9ZySUZT8EQ LC86qNw6Dc5wifN4AV8XpScg

Här är svaret från Folkhälsomyndigheten.

Citat:
Hej!
Tack för ditt mejl, ursäkta sent svar!
Det är många som undrar om det nya coronaviruset och vi förstår att det väcker en hel del frågor och funderingar. Vi har tyvärr inte möjlighet att svara på alla frågor i detalj och vår kunskap och information uppdateras löpande. Vi hänvisar därför i första hand till vår webbplats för uppdaterad information: www.folkhalsomyndigheten.se
Ett viktigt uppdrag för oss på Folkhälsomyndigheten är att ta fram och förmedla vetenskapligt grundad kunskap som förebygger ohälsa och sjukdomar och som ger samhället stöd i arbetet mot hälsohot.
Sjukvård, regionala smittskyddsenheter och andra aktörer får information om det aktuella läget och vi tar också ställning till vilka åtgärder som är relevanta att genomföra. Ett nära samarbete finns med andra statliga myndigheter (exempelvis Myndigheten för samhällsskydd och beredskap MSB och Socialstyrelsen), de regionala smittskyddsenheterna liksom med Världshälsoorganisationen WHO och den europeiska smittskyddsmyndigheten ECDC.
Sidor om covid-19 på vår webb
Vi har en samlingssida på vår webbplats med information om coronavirussjukdomen covid-19. Den uppdateras kontinuerligt med den senaste kunskapen: www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/
Vi har samlat frågor och svar, och även de uppdateras när ny kunskap och information kommer: www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/
Om du behöver information på olika språk finns det här: www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/
Mer information
På webbplatsen www.krisinformation.se kan du läsa mer om samhällets ansvar vid smittspridning och hur arbetet ser ut, samt vad du som individ kan göra.
Funderar du kring skolfrågor, se Skolverkets webbplats: www.skolverket.se/
Om du har frågor kring resor, se UD:s webbplats: www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/reseinformation/nya-coronaviruset/
Frågor per telefon
Allmänt om covid-19: Om du har allmänna frågor om coronavirussjukdomen covid-19 kan du ringa 113 13.
Hälsorelaterade frågor: Om du har frågor om din eller någon närståendes hälsa kan du ringa 1177 eller kontakta din vårdcentral.

Vänliga hälsningar,
Arbetsgruppen för coronavirussjukdom covid-19

Jag skrev detta till dem, 2020-03-11
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Nu hänger jag inte med. I GP säger Tegnell att det inte behöver vara en fördel att man i Göteborg är mer förberedda än vad Stockholm var. Vad snackar han om??? Han klagar på att de nu är väl förberedda vilket Stockholm inte var. Är han inte klok? Verkar som om han vill att många ska dö!!
Ja det är precis vad de vill. De har agerat konsekvent till det ändamålet. Man vill göra sig av med köttberget, och fylla på med flyktingar.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Finns två alternativ

1. De lyckades faktiskt utplåna viruset genom att Stänga in varenda människa i hela landet tills ingen längre bär på det.

2. Det pågår en full samhällsspridning och kineser dör på löpande band.

Den officiella linjen är ju 1. Alla nya fall är enligt Kina, kineser som kommit hem igen från utlandet. Det mer sannolika är att verkligheten är 2. Men det är inget man vill berätta om, Kina är direkt inte en öppen demokrati med pressfrihet (man skickade t.ex. hem alla amerikanska korrespondenter strax efter att man bommat igen Wuhan)

De mörkade i början men detta läckte väldigt fort på anonyma forum på nätet via befolkningen som alla har kameratelefoner och internet nuförtiden. Skulle de börja mörka igen så skulle även detta läcka illa kvickt, men det ser jag inga spår av.

Alternativ 1 är därför det troliga.
Citera
Medlem
Citat:
Nu hänger jag inte med. I GP säger Tegnell att det inte behöver vara en fördel att man i Göteborg är mer förberedda än vad Stockholm var. Vad snackar han om??? Han klagar på att de nu är väl förberedda vilket Stockholm inte var. Är han inte klok? Verkar som om han vill att många ska dö!!

ingenting som någon GÖR dvs proaktiva åtgärder är bra och har ingen effekt enl honom, om han själv och FHM inte har föreskrivit dem. Uttalade han sig positivt om andras ansträngningar betyder det att FHM skulle behöva rekommendera samma typ av åtgärd....och de vill de inte. Han gör bara PR för FHM:s rekommendationer
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Antibiotika hjälper bara vid bakteriell pneumoni, det handlar här om en viral pneumoni.

Många med influensa får i efterförloppet en bakteriell pneumoni (som kan behandlas). Men covid är ingen influensa.
Men är de inte så att att vid COVID så är de bakterier som orsakar lugniflammationen? Läst de nånstans
Citera
2020-03-28, 20:14
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Är vaccin respektive flockimmunitet dom enda alternativen som finns? Finns inte alternativet att stoppa spridningen helt? Alltså inte bara fördröja, utan kväsa.

Är det verkligen omöjligt att bekämpa viruset genom att bara blockera dess spridning? Att blockera dess spridning kan handla om att sätta upp geografiska barriärer som viruset inte tillåts passera. I områden där viruset redan förekommer, så kan viruset bekämpas genom att man sätter misstänkta smittbärare i karantän. Detta fortsätter tills viruset inte längre finns kvar. Varför anses det vara en omöjlig taktik? Kan någon förklara detta?

Hur gör vi när det uppstår en sjukdom med 90 procents dödlighet, och inget vaccin finns? Är strategin att epidemin får härja fritt, och att dom 10 procent som överlever uppnår flockimmunitet? Eller finns en plan som handlar om att stoppa spridningen? Myndigheternas uppgivenhet känns oroande.

Det går utmärkt att kväva ihjäl en smitta med en kraftfull karantän. Detta går däremot inte att göra i Sverige tyvärr. Detta av två anledningar, nämligen 1) extremt feghjärtade och halvdebila ledare, 2) stor andel lågbegåvade i populationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, man får nypa sig i armen. Men man vaknar ändå inte upp ur den här mardrömmen. Jag efterlyser överlevnadsinstinkt, handlingskraft, sunt förnuft. Finns det inte en enda nykter person i det där Folkhälsogänget???

Man vill få det hela överstökat så fort som möjligt, så man kan sparka igång ekonomin igen för att dra maximal nytta utav de länder som drabbas värst

Handlar i slutändan om inkomst.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granskottet80
Det är nåt fel i huvudet på många Stockholmare, den saken är säker. Folk lever precis som vanligt, har egentligen ingen att prata med förutom sambon och då har jag en hel del vänner, men ingen tar det på allvar.
Dom åker buss, tunnelbana och tvärbana som vanligt. Skickar barnen till skolan, åker till Ikea och shoppar kläder i stan.
Kungens kurva var idag proppat med folk, en jämn ström in och ur Ikea när vi åkte förbi med bilen.

Det där är intressant.
Det har med kollektivt medvetande att göra.
Men när ”gruppen” plötsligt inser faran så kommer det utbryta total panik...

Det kommer plötsligt när de får höra att i natt dog det över 100 personer i stockholm...
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Antibiotika hjälper bara vid bakteriell pneumoni, det handlar här om en viral pneumoni.

Många med influensa får i efterförloppet en bakteriell pneumoni (som kan behandlas). Men covid är ingen influensa.
Influensa är också ett virus att tillägga.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, man får nypa sig i armen. Men man vaknar ändå inte upp ur den här mardrömmen. Jag efterlyser överlevnadsinstinkt, handlingskraft, sunt förnuft. Finns det inte en enda nykter person i det där Folkhälsogänget???
Jag håller med. Det där med att nypa sig i armen. Det är vad som händer. Sverige har haft det alldeles för bra. Har sysslat med volontär arbete i Afrika och där hade jag tammefan just nu hellre satt mina anhöriga. Dem är vana vid kriser och fattar att det inte bara är dyka utan veta om vattnet är grunt.
Citera
Avslutad
När det här är över..kommer snackisarna tillbaka ?

Nordkoreanske Kims raketer, Greta, Trumps mur, EUs mangel för att få svenska skattepengar, bensinupproret, invandringsfanatism åt bägge håll, islamistisk och vit makt fanatism, galna skatteförslag från Lövis och co o s v.
Nä fy

Ser verkligen inte fram emot det.
Citera
2020-03-28, 20:15
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Suck jag orkar snart inte lära ut folk mer på denna lågstadienivå......
60-80% av en befolkning smittas av corona om man inte utför åtgärder för att stoppa det. Det är allmänt vedertagen fakta som tom Tegnell stryker under på.
Dödligheten är på 3,5%. Som naturligtvis blir mycket, mycket högre när sjukvården överbelastas till komplett haveri.
Den reella dödligheten för viruset ligger runt 5.6-5.8%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in