2020-03-28, 19:04
Medlem
Spaniens smittade ökade med 13 % i går...
Citera
2020-03-28, 19:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok då så har vi rättvisa siffror idag med. Tack för infon.
Tror jag läste att även UK rapporterar 14.00, men att siffran de anger är 24-timmarsintervallet fram till l 17.00 dagen innan. Det är helt naturligt att det finns en del fördröjning.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men ett halvårs immunitet bor väl vara lika effektivt som ett halvårs karantän.

Tar ju ett halvår smitta ner alla. Sen börjar vi om. Tengeles våta dröm
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Besökte min mor och far idag - båda i riskgrupp. Har även släkt som kvalificerar sig som detta, kan människor snälla bara börja ta det här på allvar tack!

Jag önskar din mor och din far god hälsa och välmående! Fast du borde inte ha besökt dem - dumt!
Jag har själv en gammal mor på 81 år som sitter isolerad i sin lägenhet och hon mår inte bra nu (blir deprimerad) och det skär i hennes sons hjärta.
Senast redigerad av BourbonStreet 2020-03-28 kl. 19:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Flyttbara kylcontainrar.. Region Stockholm förbereder sig och fortfarande finns det dom som säger att detta inte kommer bli värre. (Nyheterna Tv4)
Ja. Det förbereder dem med överallt runt om i landet. Det är ett troligt scenario. Framförallt ishallar.
Citera
2020-03-28, 19:06
Medlem
InOurNatures avatar
Wow, alltså, okej, visst. Givet min tidigare historik så framgår det ganska tydligt var jag står. Naturligtvis - efter flashbacks alla regler - så är poängen hur oansvarig jag är. Men, utan att veta kontexten, utan att förstå poängen med att jag inte riktigt kan besöka mina föräldrar utan att faktiskt stå på avstånd. Utan att kunna krama dem, utan att komma nära- det är fan hemskt. Och sen skall människor återigen, på något sätt vinna någon jävla poäng med att påvisa min oansvarighet i det hela. Fan alltså, sällan det känns personligt - framförallt inte på internet. Så, det jag vill få sagt är att börja ta skiten på allvar tack! Ni kommer ju naturligtvis inte svara på det här utan fortsätta i vanlig anda.
Citera
Medlem
Undra om det blir färre smittade närmaste dygnet nu när det blir en timme mindre då det blir sommartid i natt 😁
Citera
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Har Campbell torrhosta!?
Han hostar till då och då, ja. Inget konstigt imnsho.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här är förstås i många perspektiv en petitess men det är oklart om det är 2, 4 eller 6 som dött av Corona i Västra Götaland:

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/oklart-hur-m%C3%A5nga-som-har-avlidit-i-covid-19-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.26059612, igår

Anledningen att jag tycker att detta är intressant är att ifall man inte har koll på relativt enkla saker som statistik på dödsfall, dödsorsak och geografi så är det förstås mycket annat som man heller inte har koll på.

Klassas man inte som covid19 så är man varken belastande/prioriterad av vården. Ger bättre kurvor och undviker sekundära skador på ekonomi eller arbetsbortfall.

Gamlingarna tar ju bara pengar från den nya generationen ’svenskar’ ändå
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag vet inte vad Sydamerika gjorde, men USA stängde flygen när de redan hade pumpat in tusentals och åter tusentals smittade, helt utan kontroll. Du kan inte jämföra det med t.ex. Mongoliet, som stängde sin gräns mot Kina redan i januari, bara några dagar efter att utbrottet där börjat.

Generellt sett håller jag med dig om att man skall ha vetenskaplig belägg innan man tar till åtgärder, men här pratar vi alltså om att hindra smitta att ta sig över en gräns. Ifall du stoppar allt resande, hur skall viruset då komma över gränsen menar du? Chartrar viruspartiklarna ett eget plan och reser in på egen hand, eller vad är tankegången? Det finns väl gränser för vad man kräver vetenskapliga belägg för. Jag brukar t.ex. ta med mig ett paraply när det regnar ute, trots att jag aldrig läst någon vetenskaplig artikel där man visat att paraplyer hjälper mot regn.
Det man uppenbarligen vet är att stoppar man flygen tar det sig in andra vägar så det gör ingen större skillnad utan blir bara en onödig åtgärd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Väldigt stor andel av befolkningen behöver tydligare regler och ärligare information, Sverige kör på rekommendationer och inte ett ord i någon tidning om att vi EXAKT följer Italiens kurva med tre veckors fördröjning.

Tydligare regler - innebär väl att de som inte följer restriktionerna (som t ex de Stockholmare som trots alla sk rekommendationer, drar till Österleeen ) borde skjutas direkt...? Nu gråter de ut i lokalblaskan för att de inte längre anses så mycket värda som de förr trodde sig vara ( Räddningen för Österlen alltså med sina pengar...), och några ha t o m åkt flyg från Stockholm till Kristianstad/Everöds Flygplats för att hinna nå sitt sommarviste innan portarna stängs om Stockholm. Och nu är det synd om dom, då den sk urbefolkningen inte uppskattar att de trotsat alla rekommendationer och dragit hit...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Den tuffa vägen är givetvis karantän men den vägen är vi alltför fega för att gå. Därför väljer vi den mest ynkryggade och fegaste vägen av alla - inte göra någonting alls. Typiskt Sverige.
Nej så snabbt som möjligt ska man ju upp i dom 70% som krävs för att det alla fall blir mildare nästa gång du får det. När vi nått dit så blir allt som förr och vi kan lämna detta bakom oss.

Du vill dra ut på det tills vi har ett vaccin innan världen öppnas igen. Vi har nog bara sett början på arbetslösheten så varför chansa att det komma ett vaccin och förlita sig på det? Nä dags sätta fart på eländet så vi börjar producera igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in