2020-03-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag förstår verkligen inte hur det här med flockimmunitet fungerar? Om man nu bara är immun några månader så har vi ju ingen hjälp av det när nästa våg av smitta kommer?

Det vore ytterst märkligt om man inte är immun resterande livstid.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Besökte min mor och far idag - båda i riskgrupp. Har även släkt som kvalificerar sig som detta, kan människor snälla bara börja ta det här på allvar tack!

Eh...? Vad gjorde du sa du, om du nu vill att detta tas på allvar...?
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om halva världen är nedstäng så är andra halvan inte nedstängd. Vad är din poäng? Du måste bättra på dina argument om du vill övertyga.

Poängen är den att andra halvan som du säger inte har stängt ner har INTE fattat än!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Besökte min mor och far idag - båda i riskgrupp. Har även släkt som kvalificerar sig som detta, kan människor snälla bara börja ta det här på allvar tack!
Smart av dig att besöka riskgrupper trots alla rekommendationer att inte göra det. Tar du inte det här på allvar?
Citera
2020-03-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Influensorna under fyra årssäsonger mellan 2013 och 2017 tog 68000 liv i Italien. Sista säsongen dog nästan 25000 personer.

”The observed excess of deaths is not completely unexpected, given the high number of fragile very old subjects living in Italy.”

https://www.ijidonline.com/article/S1201-9712(19)30328-5/fulltext

Det ger ett perspektiv angående vad vi upplever i Italien nu angående covid-19.

Ja det ger perspektiv på vilken fis i rymden influensan är i jämförelse med corona. 25000? Hahaah rena barnleken- det dör 25000 på en månad i corona i Italien nu. Utan karantänen hade det varit ännu fler.
Citera
Medlem
Jag pingar den här, Jeff. Read em’ and weep.

Jag har noterat minskning i differensen döda / friskförklarade på sistone i de avslutade fallen. För tre dagar sedan var det 13% döda jämte 87 friskförklarade i världen. Nu är det 16 mot 84.

Med tanke på att det sägs att de som dör nu, insjuknade för 4 veckor sedan borde kvoten, om trenden håller i sig, vara ännu mindre om fyra veckor till. Större dödssiffra jämte recovered. Allt annat lika. Med tanke på utvecklingen i Italien, USA, Frankrike, Spanien (glöm Kinas förmodade tillsnyggade statistik) ser det mörkt ut.

Sedan kan man, om det känns bättre, fortsätta peka ut stockholmare, rökare, fetton, diabetiker, affärsmän i all evighet om det känns bättre.

Skulden är ändå statens. Sorry sossar.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Dr. Anders Tegnell gott & blandat

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29 januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29 januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31 januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda vid 14-briefingen. Detta var siffror som var aktuella två dagar tidigare, den 24 mars! Han konstaterar vidare att siffrorna för USA ser värre ut än för Europa, till synes omedveten om att Frankrike, Italien och Nederländerna presenterar sina siffror först senare på kvällen - alla dessa länder hade nu noll nya fall och noll döda, vilket otvivelaktigt såg väldigt bra ut...

Denna mannen är alltså generalen i kriget mot corona i sverige.. Good luck!
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Folk som ändå hade dött inom 1 år dör som flugor i länder där dom kindpussas, lever som sardiner och fingerpullar varandra som om det inte fanns en morgondag. Ska vi låta en hel generation gå förlorad för detta??

Alltså, okej, fan alltså.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Folk som ändå hade dött inom 1 år dör som flugor i länder där dom kindpussas, lever som sardiner och fingerpullar varandra som om det inte fanns en morgondag. Ska vi låta en hel generation gå förlorad för detta??

Skitbra argument...

Är du på riktig?
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Lyssna inte på den här idioten.
Halva världen är inte nerstängd utan anledning.

Precis, han har vel några sketna indexfonder som går åt helvete just nu. Tror ekonomin kommer må bra av att tusentals människor smittas och dör, komplett idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Inkubationstiden? Vet du vad det innebär. Besök inte folk i riskgruppen.

Om det inte är ett måste. RING
Citera
Medlem
Citat:
Om du besökte de så tar du ju själv inte detta på allvar, går mina tankar.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Wikipedia fel om Tengele... Han jobbar ju för att öka spridningen ju!

Nils Anders Tegnell (born 17 April 1956 in Uppsala),[1] is a Swedish physician and civil servant who since 2013 is the current State Epidemiologist of the Public Health Agency of Sweden. As the State Epidemiologist, he is responsible for managing and reducing the spread of COVID-19 in Sweden.[2]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in