2020-03-28, 14:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Nej för antalet smittade är garanterat mångfaldigt fler än antal dödsfall, så vi kan räkna kallt med att antalet dödsfall i förhållande till smittade är mindre procentuellt än som anges.

Ja men antalet smittade inte speciellt mycket mindre i verkligheten, kolla ex. datan från Sydkorea som har testat många hundra tusen och bara hittat drygt 10k.
Citera
2020-03-28, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopplykta
så "mycket man kan" är ett återkommande mantra i denna kris... Lite som att vi har minst IVA-platser i Europa/person trots världens högsta skatter, jag gissar de gjort allt de kan där med...

Och låt mig påminna dig om att FHM ena dagen stod och propagerade varför flyg inte skulle regleras för att mindre än ett dygn senare införa restriktioner.

FHM som tillät direktflyg från Kina under flera månader.

Nej tyvärr jag litar inte på FHM eller Tegnell. Jag har haft mer rätt än dem i denna kris..........
FHM har aldrig velat stoppa några flyg. Det var ett EU och Sverige var tvungna att hänga på.
Citera
2020-03-28, 15:40
Medlem
Citat:
Dock testar vi som sagt inte så många så statistiken för dödsfall är inte att räkna med.
Döda per million har ingenting med testning att göra. 102 har dött av Corona och vi har 10 miljoner i landet. Det är rakt och enkelt,och säger ingenting om hur många smittade som finns, hur många som blivit testade osv. Det är den siffran som är viktigast för det säger hur bra landet har lyckats med att skydda sin befolkning.
Citera
2020-03-28, 16:00
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det spelar roll sen är det fler än 80+ som dör.
Fast nä. Nationalekonomiskt bra
Citera
2020-03-28, 16:50
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Nej för antalet smittade är garanterat mångfaldigt fler än antal dödsfall, så vi kan räkna kallt med att antalet dödsfall i förhållande till smittade är mindre procentuellt än som anges.
Hur skulle du säga att Folkhälsomyndigheten står sig i jämförelse med exempelvis Bundesministerium für Gesundheit?
Citera
2020-03-28, 17:22
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Nu har ju de flesta bilar fyra hjul och en motor, även italienska bilar. Men du kanske saknar körkort och cyklar? Finns det inget barnprogram du kan se istället för att debattera andra personers utbildning. Något du själv tycks vara i skriande behov av.

Utbildning har jag, men inte inom epidemiologi eller annat närliggande fält. Därför avstår jag från att uttala mig tvärsäkert. Det borde du också göra.
Citera
2020-03-28, 17:33
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Utbildning har jag, men inte inom epidemiologi eller annat närliggande fält. Därför avstår jag från att uttala mig tvärsäkert. Det borde du också göra.
Jag är av den uppfattningen att man inte behöver vara utbildad epidemolog. Det går bra att göra en evidensbaserad bedömning på Tegnells göranden då dessa står i strid med världssamfundets samlade insatser och kompetens. När Tegnell är i bjär kontrast och framhärdar med sin stupida hållning finns ingen anledning att hålla tand för tunga. Det handlar om överlevnad och då är etikett underordnat.
Citera
2020-03-28, 17:34
Medlem
Alla som älskar tegnell osv får gärna förklara vad fhm har gjort. Vilka åtgärder är så fantastiska?

Berätta!
Citera
2020-03-28, 17:38
Medlem
groggnyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Alla som älskar tegnell osv får gärna förklara vad fhm har gjort. Vilka åtgärder är så fantastiska?

Berätta!
Det enda han lyckats med är att slicka upp Wold och Mellin i brygga. Mer äcklande än fantastiskt.
Citera
2020-03-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet
Det enda han lyckats med är att slicka upp Wold och Mellin i brygga. Mer äcklande än fantastiskt.

Jamen nu ville jag höra Tegnells fans. De som tror att Tegnell har stoppat smittan i Sverige.

Att mellin vill ligga med tegnell är uppenbart men otäckt att tänka på.
Citera
2020-03-28, 17:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato

Berätta!

Sverige är inte mer drabbat än jämförbara länder, men utan att ha vidtagit extrema panikåtgärder.
Citera
2020-03-28, 18:18
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du skriver:” Sverige är trots allt det land som hittills har klarat sig nästan bäst”

Du har dödligt fel. Du vet själv att detta inte är sant! Det är därför du garderar dig med ett ” nästan”.

Av våra grannländer är vi sämst.

Då ska du veta att Sverige har mycket goda grundförutsättning, om vi t e x kikar på:

Befolkningstäthet (Antal personer per kvadratkilometer). 22 personer sverige och som jämförelse Danmark 135 och Schweiz 201 p
Sämst på vad? Danmark har fler döda per miljon invånare.

Både Norge och Danmark har fler fall. Vilket dock inte säger så mycket då testningen kan skilja sig åt, vilket är omöjligt och veta hur mycket.

Bland dem flesta jämförbara europeiska länder ligger Sverige ok till. Om man ser till den datan som finns. Men den är mycket svårläst och osäker då just testningen ser olika ut.

Sverige gör det inte bra, men inte så mycket värre än andra länder som vissa vill få det till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in