2020-03-28, 17:53
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
Det står för dig då du går inlägget. Har du något relevant att tillföra eller bara intresserad av att skriva inlägg?

Hur vilka åtgärder anser du vara effektiva hittills? Vilka ha varit ineffektiva? Vad behöver de olika länderna göra nästa vecka till skillnad mot vad de gör idag?

Que? Det har jag berört när det är det det handlat om. Detta handlade om folk som försöker jämföra med influensa, då är det det jag svarar på. Vad är konstigt med det?

Svårt att säga ännu, vi är så tidigt i utbrottet. Men självklart, hade vi i väst haft större testkapacitet från början hade det varit det bästa sättet. Testa, isolera och fördröj.
De flesta länder behöver inte göra särskilt mycket mer, det kommer att avta där eftersom de isolerats såpass. Här kommer säkert fler restriktioner pö om pö, särskilt om det märks att för många struntar i de rekommendationer som redan finns.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Tjena, har också hört det påståendet. Har du länk? Inte för att jag inte tror dig men jag vill ha det och lägga det till mina handlingar.
Jag kommer inte exakt ihåg vilket han menade men jag tror att jag la märke till det igår vid någon intervju? Möjligtvis efter presskonf men jag är inte säker. Dock är jag säker på att ha hört honom säga så i förhållande till någonting som han tidigare sagt att de inte skulle införa eftersom tidpunkten inte var rätt/förtidigt.
Citera
Avslutad
Spanien är ju såklart katastrof just nu men idag har dom drämt till med närmare 3000 friskförklarade.
Citera
2020-03-28, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är faktiskt oerhört svårt att mäta dödligheten i säsongsinfluensa.

Till skillnad mot Corona så är det inte så att man dör "distinkt" i säsongsinfluensa, det är mer som att det dödar dem som ändå hade dött. Corona däremot dödar i alla åldrar, och ganska våldsamt. Säsongsinfluensa, det är ungefär som att säga att 1000 personer dog av värmeböljan. Det kan också vara "sant" på ett sätt.

Därför varierar siffrorna enormt. För Italien har jag hittat allt från 500-12000.
För Sverige allt mellan 200-1000.

Som Corona då. Du råkar värre ut om du samtidigt har andra sjukdomar. Det enda du kan säga är att personen som dog var infekterad. Samma sak som för influensan.
Citera
Medlem
Återpostar detta då det lätt drunknar i tråden och många sätter pris på kartorna men är rädda att de flesta som läser denna tråd ej har upptäckt de.

Den enda skillnaden från kartan tidigare idag är att Japan nu är korrekt. Klurade ut hur jag skulle hitta regionsiffrorna där nu. Det har verkligen inte stagnerat i Japan i samma grad som Syd-Korea och Kina.

Iran har jag nu slutat extrapolera då det är väl länge sedan det fanns regionfördelad data, men ska nog ändå göra det ändå som en kvalificerad gissning. Det finns nog mycket bra anledning till att vara extra skeptisk till alla tal från Iran i största allmänhet. Det är en märklig kurva i synnerhet med avseende på antal bekräftade fall, nästan som om de bara gissar lite och faktiskt inte räknar.

Sen har jag haft för ”hög” färg på Brunei och Cuba i några dagar på dödskartan i en period, ska uppdatera det senare. Sen blev det strul med Irland på regionnivå den 27 Mars som får det att se konstigt ut nu jämfört med 28 Mars. Ska åtgärda detta. Men jag provar verkligen vara extremt noga med kartan samt källkritisk. Observera vidare att datumen kanske är lite missvisande. Det är egentligen datumet mycket tidigt på morgonen europeisk tid. Inte inkluderat det som hände under dagen. Så denna karta har inte med det som hänt idag sedan ungefär klockan 9 (och inget av det som rapporteras in tidigt i Europa som bland annat Österrike, Schweiz och Tyskland ofta gör). Det är för att få en röd tråd i kartorna, så det kommer på kartorna som släpps i morgon runt klockan 9.

Dessutom märker man när man uppdaterar data så här hur extremt ofta olika länder ändrar sin rapportering efter hand. Så i minst 95% av fallen där en region får en snällare färg dagen efter förra dagen beror de på att länderna korrigerat tal, inte att jag gjort fel.

Om ett land har samtliga av sina regioner i samma färg beror det sannolikt på att det inte fanns regiondata för den dagen och att landet visas med en färg för genomsnittet (som Iran på alla dödskartor). Det är oftast så "alla regioner har samma färg" ska tolkas. I synnerhet i länder som har många regioner. I Belgien däremot redovisas antal smittade på regionnivå även om det ofta blir så att alla tre regionerna får samma färg.

Bekräftade fall per miljon invånare i en världskarta med ca 800 distrikt visande.
28 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
Tidigare kartor (ungefär klockan 9-11 på förmiddagen):
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars
17 Mars

Här är ”dödskartor” . Antal döda per miljon invånare. Går även att jämföra med tidigare dagar

28 Mars

Jämför gärna med tidigare kartor och se utvecklingen:
27 Mars
26 Mars
25 Mars
24 Mars
23 Mars
22 Mars
21 Mars
20 Mars
19 Mars
18 Mars

Att olika länder har olika mörkertal är självklart. Men det är inget jag gör upp min egen mening om, utan det låter jag hellre den som tittar på kartorna spekulera i.

Jag började göra dessa kartor 17 Mars då jag inte kunde finna någon världskarta någonstans på Internet som visade vare sig den relativa bekräftade smittan eller relativt antal döda i relation till befolkning på regionnivå, men sammansatt till en stor världskarta. Kartor där gigantiska land betraktas om en homogen enhet är enligt mig rätt missvisande.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av americanbamse
Vi bör se till Kinas erfarenhet, endast 0.01% av befolkningen smittades. Av dessa så blev endast 4% kritiskt sjuka. Mao kommer vi max att få 40 kritiskt sjuka. Folk överreagerar så oerhört på det här. Till detta bör läggas att Sverige är ett bättre land med bättre värderingar än Kina.
Viruset verkar strunta i din fina uträkning.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Vänsterfalangens nya favoritsyssla.

Det är helt otroligt att det är samma människor som har suttit och förnekat utvecklingen av det svenska samhället som sitter och skyddar dårarna på FHM.

Det förklarar varför denna generation människor anses vara bland de mer lågintelligenta som har funnits på denna jord.

Ja det verkar vara så i regel att de som förnekar problematiken med den huvudlösa invandringen, även förnekar problemen med coronapandemin.

Jag kommer ihåg när samma typ av människor till 100% höll med Dr Mikael:

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12520712?first=12520712

Alltså den videon är så underbar att jag kan se den hur många gånger som helst
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ok. Låt oss säga att 2000 italienare dör varje dag vanligtvis men nu dör 1000 italienare av Corona varje dag men endast 1500 italienare i övrigt. Alltså då dör totalt 2500 italienare per dag vilket skulle innebära att egentligen innebär covid 19 en ökning på 500 föda per dag och inte 1000. Går det inte redan nu att utläsa något?

Betänk också att landet är i lock down. Törs slå vad om att dödligheten i trafiken, olyckor av olika slag osv gått ner rätt rejält.
Citera
2020-03-28, 17:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Driparklan
37 av drygt 437000 läkare i Italien Det borde dött fler läkare i förhållande till hur utsatta de borde vara plus att de flesta är äldre än 30 år och många äldre än 50. Vart kommer siffran från?

'Dessutom var det någon här i tråden igår kväll som berättade att hälften av dom döda läkarna var psykiatriker, tandläkare, obducenter osv. Den yngsta döde läkaren skulle varit 57 år också.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Lögn?

Nja, alltså, om du hänger med någorlunda, så bör du inte bara förstå, utan också veta, att den siffran inte på något sätt är exakt, och där är ingen myndighet så vitt jag vet som påstår något sådant heller.

Alla vet att där är ett stort mörkertal.

Siffran på antal smittade är endast påvisade fall där man genomfört ett test som visat positivt.

Självklart är det inte den faktiska siffran på hur många smittade vi har i Sverige.
Ja för mig är det en lögn för omvärlden när man visar siffran 3069 smittade i Sverige.
Den siffran finns endast för att de testat de som är på sjukhus, de som kom hem från smittdrabbande områden osv.
Siffror blir högre om man börjar testa.
Ska bli intressant att se hur länge siffran på wordometers är oförändrad och hur lite/ mycket den ökar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Helt rätt Finland har alltid varit ett föregångsland och jag har många gånger önskat att vara finsk medborgare istället för svensk. Speciellt i kristider

Finland är en helt ok land men de lyckas sällan så bra när det gäller internationella jämförelser som bygger på tillväxt, arbetslöshet eller lycka.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
- Erfarenhet från tidigare epidemier: SARS, H1N1, MERS och därmed bättre förberedda att aktivera de statliga åtgärder som finns redo.

- Även folket har högre kunskap för hur man ska bete sig vid utbrott av en ny epidemi

- De gränsar till Kina och det blir därför aktuellt direkt, man slösar inte bort en hel månad i en förhoppning att det inte kan spridas i landet.

- Bred användning av ansiktsmasker i populationen.

- Inga kramar eller handskakningar.

- Bättre kapacitet att testa (15.000/dag) [Denna kapacitet skapades direkt efter de fått sitt första fall]

- Använde sig av volontärer i ett tidigt stadium. Volontärerna användes bland annat för att ta temperaturen på inresande eller folk som passerar olika stationer som tunnelbanan.

Det här är från Sydkorea, men antar att Japan har liknande erfarenhet.
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU
https://www.nytimes.com/2020/03/23/world/asia/coronavirus-south-korea-flatten-curve.html

Ja, japanerna har kommit längre än vi i Sverige...
Senast redigerad av Konfucius2 2020-03-28 kl. 18:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in