2020-03-28, 15:03
Medlem
102 som dött, Sverige gör allt rätt när man jämför mot de andra Europeiska länderna.
Citera
2020-03-28, 15:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men Sverige har en snabbare ökning än Italien då smittan kom till Italien innan Sverige. Vi ligger senare än Italien och vi har sämre sjukvårdskapacitet per capita. Summa summarum är att Sverige kommer att bli som Italien, om inte värre.

jag trodde också det, men i dagsläget har jag ändrat mig. Kan också ändra mig tillbaka.

T ex göteborg trodde de skulle vårda 356 pers den 1 april. De vårdar nu 56 st. en ljuspunkt.

https://www.expressen.se/gt/56-vardas-for-corona-pa-sjukhus-i-regionen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det är de inte, det är 1.5 miljoner i Milano, och 1,5 miljoner i Stockholm. Det är epicentrum i bägge land.

Jämföra 60 mot 10 är inte rätt.

Det stämmer inte. Fortsätt sprida desinformation du, ditt ryska troll.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Igår kom information om att det går fort, riktigt fort. snitt 4 dagar till allvarligt insjuknande och 8 till döden i snitt.
Det skulle indikera obefintligt försvar. (snitt innebär givetvis att det finns undantag)

Nej, det händer visst men det har vi inte sett under de föregående månaderna så antagligen handlar det om statistiska felaktigheter som att folk dör för att sjukvård saknas och därmed dyker upp som "snabba fall". Det går många rykten i Spanien att äldre helt nekas sjukvård i problemområden och sövs ner med eutanasi för att minska trycket på sjukvården. De kommer givetvis att se ut som "snabba fall" i statistiken.
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
De kanske förstår, men är sossar ut i fingerspetsarna, kliver över lik utan en min, men försöker säga något annat....var har du fått uppgiften om en akutläkare från?

Citat:
Flera som jobbar på akutläkarbilarna i Stockholms län har konstaterats coronasmittade, enligt Aftonbladets uppgifter.

En av dem är en läkare. Han ska vara allvarligt drabbad och ska vårdas i respirator. Arbetsgivaren Capio läkarbilar, som arbetar på uppdrag av Region Stockholm, vill inte bekräfta uppgifterna.

Ett antal ambulanspersonal misstänks även bära på coronaviruset och ska sitta i karantän.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Ja, eller vadå?
Vad snackar du om!?

Vad pratar du om? Det verkar som att du tror att man dör av covid-19 samma dag som man blir smittad eller sjuk.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok jag tror dina siffror kan komma att stämma hyfsat,
Min teori är ändå att du ligger något före i beräkningen.

Ja man tror ju det. Det är ju så jag i princip tror det själv.

Men det är just det som är det lömska med en exponentiell ökning. Det ser inte så illa ut i början men sticker allt mer.

Min prognos var ju t.o.m under för gårdagen. Jag hade 100, och verkligheten var väl 105 tror jag?

Så vi får se. Men skrämmande är det. Tänkte eventuellt att justera den om ca. ett par dagar.
Citera
2020-03-28, 15:05
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja det blir intressant samtidigt låter det psykopatiskt att kalla det intressant.
Men, men jag kanske själv kan hamna i statistiken. Man vet aldrig.
När jag kollar på worldometers känns det som att det är mer än ett virus.
Är det verkligen ca 800- 1000 gamlingar som avlider varje dag i Spanien samt Italien tex.
Tycker mer att viruset beter sig som ett gift.
Men det kanske ett virus kan göra.
Man måste få tycka att jobbiga saker är intressanta. Även när det är tragiska saker som att människor dör.

På tal om antalet gamlingar. På texttv såg jag att vi har 1,6 miljoner människor över 70 i Sverige (Klapp på axeln Sverige, bra jobbat).
Så även om vi bara skulle räkna med 70-plussarna skulle 16000 döda ändå "bara" vara 1% dödlighet.
Och 16000 känns ju gaaanska långt bort just nu.
Ger lite perspektiv tyckte jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Enklare än FFP2 är ju värdelösa för dig som vill slippa andas in virusmolekylerna. Däremot är det bra för dina medmänniskor i det fall du själv är smittad, så slipper du hosta direkt på dem (du hostar i din mask).

Du bör ha FFP3 helst, eller liknande gasmask ja. Och då spelar ju bekvämligheten mindre roll egentligen. För man bör inte vistas ute mer än absolut nödvändigt ifall man nu är rädd för att få smittan.

Du löper betydligt större risk att smittas genom att ta dig i ansiktet efter att ha tagit på ytor som har blivit kontaminerade.
P3 blockerar typ 99% ner till en storlek av 0,3 micron, p2 94 %. Om de sitter rätt osv.
Även om viruset kan vara betydligt mindre än så fastnar det mesta på masken utan att gå igenom.

Har FFP2/P3 engångsmasken gummiventil så skyddas inte omgivningen, de är vanligen avsedda för att skyddas bäraren och ventilen är för att släppa ut luft så det blir lättare att andas.

enl de som testat här:
https://smartairfilters.com/en/blog/comparison-mask-standards-rating-effectiveness/
är alla masker bättre än ingen mask, även en näsduk för munnen och näsan är bättre än inget alls. Kan man blockera kanske 60% borde immunsystemet ha en något lättare uppgift.
Citera
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klonky
102 som dött, Sverige gör allt rätt när man jämför mot de andra Europesika länderna.
Läste tidigare i tråden att det är 110 som torskat
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Sålänge det finns plats på IVA kommer vi kunna hålla nere dödligheten. När dessa fylls träder prioritering i kraft och fler kommer dö än tidigare.

Och här har vi en gnutta bättre förberedelse än italien som blev mer överraskade, så också här en ljuspunkt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
För visso, men vi bör ej sätta in fler restriktioner. Nu får det räcka. Vi klarar oss mkt bättre än andra länder där dom bor som sardiner, ger kindpussar och pullar varandra..

Sluta argumentera för social distansering och karantän Det stora problemet med karantän är att det finns många lågbegåvade som inte klarar av att hålla karantänen. Dess svaghet är tyvärr den mänskliga faktorn. Hade man tagit bort alla idioter ur ekvationen hade en karantän dödat smittan väldigt effektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in