2020-03-28, 14:28
Medlem
Googlas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opaKEg/nya-tesen-om-dodstalen-i-italien-en-dodlig-mix

Vad skriver de i denna plusartikel?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jag förstår inte hur det är tänkt att gå ihop. HEMTJÄNST SAKNAR SKYDDSUTRUSTNING. De går omkring och träffar säkert flera patienter samma dag. Hur ska vi SKYDDA DE ÄLDRE och RISKGRUPPERNA DÅ!!
Har jag missat något i logiken?

Du har inte missat någonting. Det är meningen att så många gamla och sjuka som möjligt skall dö. Det är ju helt uppenbart.

Sen att man försöker linda in allt i fina ord och meningar är en annan sak. Resultatet av regeringens och myndigheternas agerande visar ju tydligt vad som är planen.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo men det är patientsekretess på det. Men man skulle ju gärna vilja veta mer. Vad vi vet är att andelen män som dött är högre. Men det kan ju förklaras av det helt naturliga att kvinnor lite längre rent generellt. Sedan kanske det har betydelse i arbeten också. Om den här skiten drabbar lungorna så kanske speciellt säg gruvarbetare har större risk och där har ju inte jobbat många kvinnor. Så biologiskt att kvinnor skulle ha en fördel går nog inte att säga.

Nja. Alla feminiserade arbetande män i Stockholm sysslar nog inte mycket med gruvarbete.
Finns väl teorier om att män har fler av någon sorts receptor i lungan som viruset sätter sig i och därför är mer benägna att avlida har jag för mig.
Citera
2020-03-28, 14:29
Medlem
fluffypuffys avatar
Är det inte dags för alla er domedagsprofeter att stänga av flashback en stund och gå ut i vårsolen?
Nej just det, ni vågar inte
Så vi är uppe i 100 döda i influensa hittills i år? Ungefär exakt lika många som förra året vid den här tidpunkten med andra ord.
Skönt att det här viruset inte var så farligt som alla oroade sig för, och att våren är här.
Kurvorna peakade i måndags och nu är detta snart över. Skönt!
Ha en fin kväll allihop!
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
John Hakelius avslöjar idag vad folkhälsomyndigheten har för uppdrag. undertecknat av socialminister Lena Hallengren så sent som i mellandagarna?https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-fyrkantig-myndighet-blev-livsstilsseminarium-/

Bl.a. "Insatser för att främja lika rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet eller könsuttryck".

Vem har inte förtroende för en sådan institution?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
På FHM måndag:
Oj vad många döda under helgen, vi får kolla på det sen.
Pressmeddelande:"Läget är fortsatt lungt, vi ser en lite ökning i döda och intensivvårdade men inte annorlunda utveckling än andra länder som Italien eller Spanien hade under motsvarande fas. Vi kan komma se en ökning av döda framöver men då är det viktigt att komma ihåg att det bara är gamla multisjuka som tas bort från respiratorerna och tillåts dö. Unga under 50-60 kommer fortsatt få vård så det finns egentligen inget att oroa sig för. Sjukdomen har alltså inte blivit värre det är bara färre som får hjälp att överleva. Vi väntar och ser vad som händer innan vi beslutar om ytterligare åtgärder stt bromsa in smittspridningen, vem vet, den kanske upphör av sig självt - ibland gör pandemier det."

Bra sammanfattning.

Nuvarande hantering av superkris är fö klassiskt svensk. Jämför med vår hantering av invandring, skuldbubbla, slakt av vården, sovjetiska kränkningar osv.

Detta borde inte hända, så det händer nog egentligen inte, och de flesta vet inget på djupet, så strunt samma 👍

Ungefär så ser vår coronalogik ut.

Ack, Moder Svea...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Sverige har också köpt testkit från Kina enligt vad jag läste i någon kvällstidning. Jag hoppas att det var från ett annat kinesiskt företag.

Man måste ge kineserna beröm. Dom hittar alla sätt att göra affärer.
Jag läste att vi skulle få testkit av bra kvalitet, de som användes i Wuhan.
"Testkiten är av exakt samma typ som har använts i Wuhan, Kina."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWAlg2/klamydiapinnar-losning-av-materialbrist-vid-coronaprovtagning
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Sverige har också köpt testkit från Kina enligt vad jag läste i någon kvällstidning. Jag hoppas att det var från ett annat kinesiskt företag.

Man måste ge kineserna beröm. Dom hittar alla sätt att göra affärer.

Smart affärsidé av Kina. Först smitta hela världen med den här skiten, sen sälja utrusning till hela världen för att bekämpa smittan
Citera
2020-03-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
.. och?
Vad säger det?

Det säger att du ska vara trygg med det sättet Sverige hanterar denna pandemi.
110 döda nu.
Citera
2020-03-28, 14:31
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, jag menade ju inte att man kan ta fram vaccin på några veckor, jag vet att det tar tid. Men det måste ju ändå vara bättre att försöka vinna så mycket tid man kan ändå.

Ja såklart.
Citera
2020-03-28, 14:32
Medlem
Varför sätts Stockholm inte i karantän NU? Vad är det de väntar på egentligen? Att halva befolkningen ska bli smittad först eller, så att de sedan kan sätta oss i en verkningslös karantän
Citera
2020-03-28, 14:32
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Är det inte dags för alla er domedagsprofeter att stänga av flashback en stund och gå ut i vårsolen?
Nej just det, ni vågar inte
Så vi är uppe i 100 döda i influensa hittills i år? Ungefär exakt lika många som förra året vid den här tidpunkten med andra ord.
Skönt att det här viruset inte var så farligt som alla oroade sig för, och att våren är här.
Kurvorna pekade i måndags och nu är detta snart över. Skönt!
Ha en fin kväll allihop!
Februari:
Sjukvården tog inte höjd för vad som komma skulle, så de har inte skyddsutrustning så det räcker.
Mars:
Sjukvården tar höjd och funderar på att hyra en ishall till liken om det blir för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in