2020-03-28, 11:52
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
På worldometers står det att dödssiffran i Sverige är 105 och att det igår dog 28 personer.
Men i expressen står siffran 92 kvar sedan gårdagen.
Vilken siffra stämmer egentligen. Alla andras siffror i worldometers stämmer exakt.

Varför är detta egentligen viktigt?
Citera
2020-03-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
SVT är inte de viktigaste dock, statistiken kommer att tala för sig själv när allt är över, som sagt svensk byråkrati tenderar att göra rätt i slutändan
Tilläggas bör att denne avlidne person bekräftades smittad dagen innan, men togs inte upp i antalet smittade någonstans - inte på någon statistiksida. (Bekräftades på eftermiddagen, dog under natten.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ingen pressträff idag från Folkhälsomyndigheten då det är helg.
Aftonbladet: Inget pressträff i dag. Tegnell och övriga gänget får vila ut sig tills på måndag.
Vad skönt att dom får får vila, men i sjukvården tar man inte direkt ledigt idag bara för att det är helg.

Någon annan pressträff idag?

Siffrorna bör väl ticka på som vanligt antar ja...?

Synd att inte corona också tar helg
så vi alla kunde få lite andrum.
Citera
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl inte så konstigt att de finns en stor oro för USA. Dels har de inte en kultur som baserar sig på statligt stöd, dels har de en ledande position inom världsekonomin.

Ja, men skillnaden mellan Sverige och USA är att de har mycket mer handlingskraft i svåra lägen. I Sverige så sitter man med tummen i röven och hoppas på det bästa.

Det är ju därför Sverige är en fredskadad nation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har låtit de sakkunniga bli en del av de politiska besluten, i sann europeisk anda.

Trump ignorerar Fauci, eller gör precis tvärtom. Som en snorunge i trotsåldern.

Du postar endast domedags scenarion oavsett situation, antar att du innehar insider information från vita huset som andra inte vet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Dessa 550% är en fejksiffra. Inte läge att hålla på med sådant just nu.

Siffran är 100% äkta, om den är missvisande är en annan sak.

Du får gärna bemöta de den mer i detalj, helst med en jämförbar detaljstudie av USAs/New Yorks siffror.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Belgien har 1850 nya bekräftade fall idag. De har en befolkning ungefär som Sverige. Dom rasar säkert i sina forum kring sin värdelöse statsepidemiolog.

Vi måste dock komma ihåg att det var antingen Nederländerna eller Belgien där befolkningen började ifrågasätta sin regerings ovilja till att ens förbereda sig när Milan kollapsade, så de må ha en liknande befolkningsmängd osv men de har det mycket värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Tack för den! Mycket tänkvärt och välformulerat. Som en följd av covid sätts konsekvenserna av den sinnessjuka nyiberalismen i strålkastarljuset. På många håll förutspår man dess snara död och jag har noterat att det finns många röster som kommer från just nyliberalismens högborg USA. This is the end! Äntligen.
Vill citera ett stycke från texten:

Since the 1980s, we have been governed by the political paradigm of neoliberalism, which has replaced state-led social policy with privatization and deregulation of the market. Its belief in the inherent justice of the market has led to a political rationale, which literally puts profit before people. And it has colonized peoples’ minds by making them believe it is their fault if they are poor, precarious or unemployed.

The irony of neoliberalism is that it creates the illusion of social mobility, while reinforcing and even deepening social inequality. It assumes that if anyone can “make it” in a free market, it must be peoples’ own fault if they are poor. But this belief is not only wrong, it is also violent. Neoliberalism has resulted in the rich getting richer, and the poor suffering more from disenfranchisement, precariousness and dependency. What might seem like laissez-faire policy, is a refined and complex system of automated structural violence against the weak, which also shatters any possibilities of resistance.
Det gör mig ledsen hur hamnade Sverige ditt.
Nu pratas det vem ska prioritera att leva.
Ekonomi hit ekonomi dit. Jag tycker att det ska inte bli samma som förut med ekonomi.
Jag är säker ekonomierna ska krympa väldigt mycket. Det kan leda till bättre om vi hamnar goda krafters händer. Annars känslighetens girighet och egoism förstör sig själv.
Vi har mycket tid att tänka nu. Man måste fundera vad är det som viktigast i livet.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Conor Mcgregor från irland ufc-mästare hjälper oss i kampen mot corona att nå ut till dom yngre!

https://youtu.be/EyFFZmb1ZPE

Fullständig global lockdown nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jag tycker det är bra lustigt hur alla sosse-zombies här helt plötsligt börjar bry sig så mycket om amerikanska liv och USAs situation när Sverige siffror per capita ser mycket värre ut.

Men så funkar ju propaganda. Kan tänka mig att om Obama satt vid rodret hade de istället hyllat USA för deras låga siffror per capita.

Sossar, finns det ett mer efterblivet släkte?

Kan vi inte försöka höja nivån liiiite grann oavsett vilken åsikt man har?
Det blir bättre för oss alla om man kan ge och ta argument utan att förlöjliga debatten.
Det är i varje fall min åsikt.
Citera
2020-03-28, 11:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta hur myndighetens upphandlingsprocess ser ut, var ligger man, i vilken fas, vilka offerter har man fått in, du bör kunna redovisa i detalj hur det ser ut när du påstår att man inte köper in några tester.

Är du läkare vet du vad evidens är och innebär.

Men utan att bli otrevlig och angripa mig....
Jag sysslar själv med upphandling eftersom jag är ansvarig chef.
Problemet är just att vi har för långa upphandlingsprocesser i form av kravsammanställning vid uppdragsformulering och sedan värdering av de enskilda buden. För att inte tala om de överklaganden som nästan alltid kommer från dem som förlorade budet.
Det är en väldigt lång process. Alldeles för lång för att användas i katastroftider. Just därför borde man kunna hänvisa till katastrofläget och frångå upphandlingsregelverket just nu. Dessutom befinner sig inte ens upphandlingsansvariga tjänstemännens på jobbet.

Nu handlar det om att så snabbt som möjligt få tag i så många godkända fungerande Corona tester som möjligt. Och masstesta befolkningen. Så att samhället kan börja fungera igen.
Citera
2020-03-28, 11:54
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Full fart i Göteborg en Corona-fredag 27:e mars 2020:

https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/c1612630-4f9b-4aac-8ec4-eab8ad9d10a3?fit=crop&h=467&q=50&w=700&caf2800f

Social distancing - skulle inte tro det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in