2020-03-28, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Om det är så kommer den fortsätta till vi har flockimmunitet genom antal smittade eller vaccin. Om inte det funkar och vi får ingen medicin, som minskar dödligheten, så dör vi ut som ras. Möjligen kan isolerade klumpar klara sig. Men hur kul blir det.

De flesta överlever, så det finns knappast några problem.

Coronavirus är inte HIV, det är väl känt hur det fungerar och vaccin är inte särskilt svårt och fungerar, men det måste testas att det är effektivt och säkert, vilket tar lite tid.

Nu arbetar hela världen med detta, så vi kommer förmodligen att se ett vaccin i rekordhastighet.

Och igen, flockimmunitet genom smitta fungerar inte, om man inte är villig att låta hundratusentals dö.

Det är möjligt att hålla detta nere, som Sydkorea har gjort, tills vacciner finns tillgängliga, men det kräver stränga åtgärder, massor av testning, spårning etc.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
"– Om du tittar på den svenska kurvan under de sista två veckorna så har vi haft en sakta successiv stigning, inte alls på det sätt man såg i Spanien eller Italien där det gick upp väldigt fort under de första veckorna. Vi får se om den trenden fortsätter, men så här långt tycker jag det känns hoppfullt. Jag tycker vi behöver lite hoppfulla signaler också, säger Tegnell."

Hur kan man som statsepidemiolog säga att kurvan ser bra ut och jämföra med Italien/Spanien när vi inte testar 1/10 av vad de testar. Skulle vi testa desto mer skulle kurvan se helt annorlunda ut.
Nej det går inte.

Han kanske menade dödskurvan? Hur ligger vi an mot Italien och Spanien?

Edit:
Jmf med Italien finns just ovan av VarmaDrycker. Tack.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-28 kl. 08:59.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Vad har du för källa till ditt påstående? Vad är din expertis?

Finns mängder med källor.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30566-3/fulltext

Citat:
The clinical spectrum of SARS-CoV-2 infection appears to be wide, encompassing asymptomatic infection, mild upper respiratory tract illness, and severe viral pneumonia with respiratory failure and even death, with many patients being hospitalised with pneumonia in Wuhan.

https://www.abc.net.au/news/science/2020-03-26/how-the-coronavirus-can-cause-serious-illness/12066396

Citat:
When people get a large dose of the virus this can overwhelm the immune system, which overcompensates with inflammation that spirals out of control.
This results in viral pneumonia, where air sacs (alveoli) in the lungs fill with fluid and it becomes difficult to breathe.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/28/what-happens-to-peoples-lungs-when-they-get-coronavirus
Citera
2020-03-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast det har ju inte gjort någon märkbar skillnad mot Sverige, om man tittar på övriga länder i EU.

Det intressanta är varför det inte blir kraftigare spridning i Sverige.

Verkar vara så enkelt som att våra riskgrupper har eget boende och kan isolera sig.

Vi har således en likadan isolering som italien och spanien utan att behöva isolera.

Skulle viruset börja göra friska personer allvarligt sjuka så kan det bli kaos snabbt.

Självklart fungerar isolering men effekten släpar 2-3 veckor.

Kina är väl ett skitbra exempel på där det fungerat.

Ansiktsmasker är också bra och tidig smittspårning, det fick sydkorea och japan att lyckas bekämpa epidemin.
Citera
2020-03-28, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Håll dig borta om det går.
Jag gissar att de avbokar dig om det inte är viktigt.

Jag anmälde mig själv nyligen och de bokade tiden åt mig: ska ge blod! Eftersom folk slutat ge blod nu behövs det mer än någonsin. Men det känns riskabelt att gå dit alltså.
Citera
2020-03-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Tror ni att svenska sjukhusen är smittohärdar just nu? Vågar man gå dit om man har en bokad tid sedan tidigare? Jag måste nämligen dit om en vecka.
Min man hade en läkartid nästa vecka på Sophiahemmet men en sköterska ringde och avbokade honom. Så jag är rädd att du blir avbokad om det inte är livsviktigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Då är det bara att sätta igång. Såna testkit finns i mängder.

Då har jag det nog inte. Ett sådant test gjorde jag nyligen 🤫
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Naturligtvis måste det sorteras patienter även i Sverige om det blir många.
Vi lan mycket väl hamna i ett läge dör en 20årig illegal invandrare får respiratorplats istället för Rigmor 55år och lika sjuk. Ålder och överlevnadschans är det som styr valet av patienter som får vård i en sådan här situation.

Misstänker att yngre än 55år kan komma att hamna utanför IVA vården när alla platser är fulla.
Viktigare då att rädda yngre invandrare och papperslösa dels för att framstå som foda men det passar även in i läkarnas ed de avlägger.

Fast illegala papperslösa har inte rätt till vård vad jag vet.
Citera
Bannlyst
Man kan konstatera att vi håller ungefär samma linje som jämförbara länder som har dragit ner sin ekonomi och fått andra dödsfall pga en alltför tidig och brutal isolering.
Citera
2020-03-28, 08:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Så har det låtit här inne sedan januari. ”Vänta bara, vargen kommer”. I februari förutspåddes det en snar kollaps av sjukvården och 200-300 döda per dag i mars. För två veckor sedan var det förra helgen katastrofen skulle komma, när det inte hände var det den här helgen. Det skulle enligt någon ”sjunka ett Estonia om dagen”. Vargen kommer, vargen kommer...

Låt mig göra som så många andra här inne och GISSA. Jag gissar att det på Söndag kväll kommer att pratas om att krisen kommer helgen efter...

Verkligen!

Ett tag roade jag mig med att bokmärka inlägg av typen "om två veckor ser vi tusentals döda per dag i Stockholm, med enorma utbredda plundringar och ett fullständigt kollapsat samhälle bla bla" . Typ en månad sen o mer.

Nu orkar jag inte bry mig, skulle bara tråka ut folk om jag började replya på dessa
Citera
2020-03-28, 08:56
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Så, Italien vs Sverige, från den dag respektive land hade första dödsfallet.

Skulle det inte vara bättre att börja från den dag man har 3 dödsfall?
Enstaka tidiga dödsfall är alltför slumpartade.

(Varmt tack för dina sammanställningar. Jag önskar att det fanns en hårt modererad tråd utan alla gräl om killgissningars semantik, flockimmunitet förklarat på förskolenivå och random "du är ett stolpskott"...)
Citera
2020-03-28, 08:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Man kan konstatera att vi håller ungefär samma linje som jämförbara länder som har dragit ner sin ekonomi och fått andra dödsfall pga en alltför tidig och brutal isolering.

Som sagt för tidigt att dra några slutsatser från detta ännu. Först efter minst 6 veckor kan man börja se resultat från olika länders åtgärder eftersom sjukdomsförloppet är såpass långt.

Edit: Folk som dör nu i t.ex. Italien har framförallt smittats innan man införde restriktionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in