2020-03-28, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Men nej. Det har gått för lång tid nu. Det blir inga massiva dödstal i Sverige, ni har i denna tråden skrivit om massiva dödstal i veckor, om inte månader. När ska ni inse att Sverige har valt rätt väg att gå, och en majoritet i denna tråden inte får sitt blodbad som de önskar?

Du verkar tvärsäker, det är inte jag, samtidigt som jag eller någon annan inte önskar några massiva dödstal alternativt blodbad.

Jag svarar dig om ca 3 månader, förutsatt att jag finns kvar, så ser vi hur det gått, ok?
Citera
2020-03-28, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Men nej. Det har gått för lång tid nu. Det blir inga massiva dödstal i Sverige, ni har i denna tråden skrivit om massiva dödstal i veckor, om inte månader. När ska ni inse att Sverige har valt rätt väg att gå, och en majoritet i denna tråden inte får sitt blodbad som de önskar?

Jag tror som dig. Har följt allting sen januari och jämför ländernas statistik. Nu testar vi ju inte i samma utsträckning som andra länder men det känns som att Sverige klarar sig bra än så länge. Dödssiffran kommer stiga närmaste veckorna (framförallt i Sthlm) men sedan tror jag att det kommer gå neråt. Det är ju fortfarande folk på gatorna, folk går fortfarande till jobbet, så ja fler kommer bli smittade. Men de flesta håller sig hemma och det är nog det mest positiva med svenskar, vår redan asociala kultur är en fördel i detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ju fler man testar, desto fler hittar man. Och vad får de för det? Om jag skulle testas positivt för detta vanliga förkylningsvirus, hur ska jag använda den informationen som beslutsunderlag? Behöver jag inte tvätta händerna nu liksom.

Vi behöver antikroppar mot detta mentala virus. Jag gör mitt för flockens immunförsvar. Jag använder min Gudsskapade hjärna för avsett ändamål.
Kan du inte bara krypa tillbaka under din sten igen? Det står PK på dörren. Dina plattityder och fisar klarade vi av här i den vetenskapliga corona tråden för 2 månader sedan. Bara läs bakåt istället för att hälla ut smutsigt vatten i tråden idag. Låt den leva med ny nyfikenhet på corona stället för massa förvirrat PK trams.

Inget fel att vara en "Fri" idiot, du hade ju ingen chans att välja. Och alla är faktiskt fria men stänger in sig i politisk dimma för att försvinna och känna sig falskt skyddade av den grå massan!

Tack Corona du visar oss vilka som är politiker, folkets fiender och handlingsförlamat fega.

Stort tack till all vårdande personal och här passar ordet uppoffrande personal bra in. Motsatsen är masken Tegnell som suger ut sin sekt i dimman utan att dom märker det.

Så har det blivit och vi får se om ett år ..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ja, jag blev helt tokig på skolan, HELA tiden hänvisade dom bara till FHM och jag försökte alla möjliga infallsvinklar.

till sist sket vi i vilket och höll barnen hemma och 1-2 veckor senare gav dom nya riktlinjer som tillät alla som ville att vara hemma.

för mig kändes det som att prata med en lågbegåvad, inget eget initiativ, inget eget tänkande, bara hänvisa till FHM trots att man beskrev situationen med höggravid dotter.

En svensk grundskola som tillåter friska barn att vara hemma? Låter märkligt då de bryter mot skollagen.
Citera
2020-03-28, 07:12
Medlem
Andelen av resp. lands/delstats coronaoffer som inträffade under fredagen:

38,5% Arizona
37,0 Florida
34,8 Michigan
33,3 Israel
30,3 Louisiana
29,1 Kanada
28,6 Massachusetts
27,3 Pennsylvania
26,3 Norge
25,0 New Jersey
23,9 Tyskland, Belgien
23,8 UK
23,6 USA
23,5 Illinois
23,1 Staten New York, Texas
22,6 Colorado
22,2 Connecticut
21,2 Danmark
21,1 Portugal
20,5 Holland
20,0 Egypten
18,5 Turkiet
18,2 Peru
17,1 Ecuador
16,9 Schweiz
16,7 Filippinerna
16,3 Brasilien
16,0 Staten Washington
15,5 Österrike
15,0 Spanien, Frankrike
13,8 Georgia
13,6 Irland
12,8 Kalifornien
12,5 Serbien
11,5 Rumänien, Malaysia
10,3 Indonesien
10,1 Italien
10,0 Irak
7,7 Argentina
6,1 Iran
5,8 Sydkorea
4,1 Japan
3,6 Grekland
Citera
2020-03-28, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Den här våren med sin öppna blå himmel och sin gyllene sol. Det här är en absurd vår, kanske den mest absurda våren i våra liv. Lysande vitsippor som tränger upp ur marken i trolsk lövskog, grönskan, knopparna, värmen, ljuset, jorden… men också svårmodet, sorgen över förlorade världar, sorgen över att ingenting är sig likt. Ett svartgrått dystert regn faller i våra hjärtan den här våren. Det är många vackra drömmar som grusas. Det är många människors skimrande regnbågar som slås i spillror av detta vidriga virus som tränger in i vårt samhälle. Vi som en gång var så fria är nu istället fjättrade vid rädsla och ångest. Vilsna och förvirrade somnar vi om nätterna under obönhörliga stjärnhimlar, utan att veta vad morgondagen bär med sig

Jag är rädd nu, dels för mina urgamla föräldrar, min höggravida dotter och om någon i familjen har en underliggande sjukdom vi inte känner till...

Sen är jag oroad för mitt jobb och hur länge jag kan få lön.

Jag gör allt jag kan, vi har gått i frivillig karantän och jag är numera företagets No.1 brown-nose
Citera
2020-03-28, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
En svensk grundskola som tillåter friska barn att vara hemma? Låter märkligt då de bryter mot skollagen.

En svensk sjukvård som gör sig redo att tillämpa triage, bryter inte mot någon lag.

Sätt det i perspektiv för fan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Det är en ständigt ökande trend i smittade och döda. På sikt kommer Sverige gå åt helvete, och det är ingen idé att förneka det. Död inträffar efter att man varit smittad ca 4 veckor. En vändning kan ta flera år.

http://covid-19.macroing.org/
Det där lät mer som en önskan än som en rationell analys.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
... hade 50,7 procent tre eller fler svåra sjukdomar sedan tidigare,
... hade 25,9 procent hade två svåra sjukdomar sedan tidigare
... hade 21,3 procent en svår sjukdom sedan tidigare

Nej. Underliggande sjukdom. Inte "svår" sjukdom.

Till underliggande sjukdomar hör hypertoni - högt blodtryck (ca 26% av svenska befolkningen) och diabetes (ca 6% av svenska befolkningen). En tredjedel av svenskarna har en sk underliggande sjukdom.

Helt okej att dessa dör alltså? Speciellt om de är äldre? Allt för ekonomin?! Tackarrrrrr
Citera
2020-03-28, 07:16
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ja, jag blev helt tokig på skolan, HELA tiden hänvisade dom bara till FHM och jag försökte alla möjliga infallsvinklar.

till sist sket vi i vilket och höll barnen hemma och 1-2 veckor senare gav dom nya riktlinjer som tillät alla som ville att vara hemma.

för mig kändes det som att prata med en lågbegåvad, inget eget initiativ, inget eget tänkande, bara hänvisa till FHM trots att man beskrev situationen med höggravid dotter.

Folk följer order. Hur vansinniga de än är..... tyvärr

Det sorgliga är att många icke-lågbegåvade också beter sig så där just nu. Det är mänsklig natur, i kombination med en livstid av indoktrination in i att följa myndigheter slaviskt som gör det.
Citera
2020-03-28, 07:16
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Japp och det är väl det som oroar, det har inte börjat ännu.

Louisiana är ju precis som Sverige i antal smittade och döda?
Louisiana smittade 2,746 döda 119
Sverige smittade 3,069 döda 105

Tegnell har rätt i att kurvan är flackare än i Italien och Spanien men tittar man på worldometer så är den ökande.

I sverige har vi fördelen att äldre bor själva och kan isolera sig. I spanien och Italien blir ju resultatet det motsatta om man låser in barn och äldre i samma hus

Jag tror det Tegnell egentligen säger är att det är ok just nu men det kan såklart bli värre.
Tyvärr så för folket att det är ingen fara och kör på som vanligt.
Det är kommnunikationen som brister och jag blir inte förvånad om det blir Stockholms kommun som fattar beslutet att stänga Stockholm i slutändan.

Ni minns i Iran när halva regeringen blev sjuka och att man då förstod att det var spritt utom kontroll i hela samhället.

Händer just nu i UK och har hänt i Spanien och Italien.

Det finns INGEN som vet hur stor spridningen är, man mäter ju bara de som testas och killgissar sedan på total spridning.

Jag TROR att man så småningom när detta blåst över och man mäter antikroppar i kontrollgrupper mot hur många i kontrollgruppen som blev bekräftat fall kommer förstå att uppmätta fall var typ 0.5%-1%

Men detta är såklart bara min killgissning
“ Louisiana är ju precis som Sverige”
Med undantaget då att det bor hälften så många i Louisiana som i Sverige och med undantag att de aktivt testar så många de kan medan Sverige i stort sett bara testar redan sjuka i riskzonen. Sverige har med andra ord sannolikt ett mycket större mörkertal och en lägre dödlighet. Men bortser man från det är siffrorna snarlika...
Citera
2020-03-28, 07:17
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:

En svensk sjukvård som gör sig redo att tillämpa triage, bryter inte mot någon lag.

Sätt det i perspektiv för fan.
Blir fint då när svenskar nekas vård till förmån för illegala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in