2020-03-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Vissa gjorde det, men vi var några som vägrade inklusive mig själv.
Bra!
Bossen kan inte kräva att folk ska vaccinera sig.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Kan du översätta till italienska?

Jag förstår att du skojar här.
Skillnaden är egentligen mellan att lita på staten relativt att lita till sin egen förmåga att överleva en kris.
Citera
Medlem
Citat:
Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och smitta 100.000 svenskar. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/

Så nu har dom räknat fram vad som skall komma alltså. Ja, men res nu över påsk för fan och lev tätt ihop. Partaja och var ute och träffa människor helst nära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
På NRK1 just nu:
Leverans av 6,4 miljoner munskydd har ankommit till Oslo från Kina.

Satan i gatan vad de steppar upp kineserna nu. Hjälp till Serbien, Italien hela Afrika etc. Kina, en humanitär stormakt, vem hade kunnat ana det 😂
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Danmark har bankat igenom obligatorisk vaccinering med tillhörande böter o fängelse för obstruerande för några veckorsedan me syfte corona! Mjaaa få se nu hur var det nu igen med svininfluense vaccinet Svänne banalandet igen, kommer Dr tengele att tvinga barnen att vaxa sig!?
Finns inget vaccin mot Wuhanviruset.
Citera
2020-03-28, 00:14
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker att alla borde lämna Kinas siffror en stund, och se till andra länder, eftersom det är mycket frågetecken kring vad som faktiskt stämmer.

Jag har för mig att Islands slumptestning visade ett avsevärt större mörkertal än 50%. Anders Tegnell pratade senast idag om att 95% (minns jag rätt?) eller liknande är symptomfria.

Jag fattar inte misstänkliggörandet av Kinas siffror i Sverige. Det finns inget som tyder på att de är fel! Visserligen så gjorde de en fadäs i början med Li Wenlijang som de fick så mycket kritik för att de gick ut med en offentlig ursäkt.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/visselblasande-lakare-far-ursakt-av-kina

Även borgmästaren i Wuhan kritiserade indirekt den federala regeringen i kinesisk TV

https://www.theguardian.com/science/2020/jan/27/china-coronavirus-who-to-hold-special-meeting-in-beijing-as-death-toll-jumps

Bostadsadressen för identifierade fall i Kina läggs på interaktiva kartor så grannar kan se och testa sig om de känner symptom. Kina är inte demokratiskt men inte stängt för omvärlden. Många har idag internet och i städerna lever välutbildade ungdomar som kan kringå censuren och har kontakt med omvärlden. Jag har en kollega som kommer från Wuhan där allt började som är i kontakt med sina föräldrar dagligen. Det vore omöjligt för Kina att dölja tusentals döda i Corona och vad skulle de vinna på det?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vi måste få hjälp av norrbaggar/finnar och kanske Balter redan i början av nästa vecka, både med utrustning/ventilatorer/syrgas/personal....

Till helgen är det försent

Finland har exproprierat(?) vårdutrustningen som finns i landet just för att det inte ska hamna utomlands. Flera länder försökte ju lägga vantarna på lager av skyddsutrustning i Finland, men man stoppade det med ett akut beslut i riksdagen.

Dom verkar med andra ord ruskigt osugna på att ge bort något. Men däremot samarbetar nu Löfven med Sydkorea i kampen mot Corona. Dom borde fan kunna skicka över grejer.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
USA 5, Kina 2
Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Har ganska stor befolkning förstår du väl?
Jo, det förstår jag. Men också stora utbrott.
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
USA - snart. Kina - jo säkert, egentligen. Men betänk antal invånare.

Och på tal om fler smittade i Norge men färre döda, de har fler testade för smitta, inte fler smittade.
Jag tror att du har rätt om det, åtm USA. De låg tydligen redan på 5 döda per miljon inv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Bra!
Bossen kan inte kräva att folk ska vaccinera sig.

Det är först riskgrupper som skall ha vaccin. Resten kan vänta det är inte lika bråttom. Ingen är tvingad till att vaccinera sig, men vaccin i sig är extremt bra i alla lägen när det gäller svåra sjukdomar.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ah, du har kommit till insikt.
Håller med, firma Löfvén, Tegnell & Co är inte mycket att hänga i julgran!
Grattis, det måste vi fira!
Även om du garderar dig med ett ”troligen”, så är det ett stort steg för en liten man som du.
Putsa glasögonen, skriver om Danmark, inte Sverige!
Citera
Medlem
10 000 döda italienare av 60 miljoners befolkning = 0,02 % av befolkningen. Och då är Italien värst drabbat. Jag säger bara det, man ska fortfarande ta detta på allvar, kan utvecklas till det värre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja men mer pga varför äldre stryker med så mycket mer frekvent. Men det är ganska ointressant vad jag tycker eftersom jag inte har medicinsk expertis utan har enbart gått enskilda mikrobiologiska kurser och sedan hobby studerat en del senaste veckorna så om min hypotes ens är teoretiskt korrekt vet jag inte.

Men det man inte behöver vara expert för att förstå är att bilden av faran med sjukdomen blir enorm om de som kräver läkarvård inte kan få den, men tittar man bara på den dokumenterade distributionen av dödlighet så utgår den från att de fått vård och yngre överlever denna vård i mycket hög utsträckning medans äldre snarare är regel att de avlider.
Och ser man ur ett längre perspektiv så är det ju idag okänt om det blir bestående men om man varit riktigt sjuk men överlevt vården.

Tack för svar, sätter pris på hjälpen.

Vill lära mig mest möjligt om det här viruset, ”know your enemy”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in