2020-03-27, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det som man kan oroa sig över, det är hur sjukvården kommer att fungera när/om behovet av sjukvård vida överstiger tillgången, och när/om personalen där insjuknar.

Du kan stryka om för det är bara en fråga om NÄR. Det kommer att bli fullständig kalabalik i det här landet med den regering och de myndigheter vi har. Övriga världen skrattar åt oss. Till och med i Norge skrattar man åt den svenska s.k. strategin:

https://www.nrk.no/urix/okt-press-mot-sveriges-korona-strategi-1.14963066
Citera
2020-03-27, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sen var det väl för många antal vaccin som beställdes så regionerna stod med massor med pandermix vaccin när influensan var över, har jag läst någonstans. Som blev en stor kostnad för regionerna.

18 miljoner doser. Efterblivna regeringen köpte dubbla doser till alla i Sverige utan att först kontrollera.
Citera
2020-03-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det finns uppgifter om att dom inte haft skyddskläder i alla lägen i Italien under utbrottet.
Vi börjar få slut på material ja det är sant. Men skall man inte ner i halsen på en coronapatient kan det räcka med antingen munskydd eller visir. Så är det sagt från smittskyddsläkarna. Det lär vi snart få se hur det fortlöper. Så hade man skött sin uppgift i regioner och kommuner så hade det funnits material.
Men vi har prioriterat skattesänkningar, utförsäljningar och avdrag för diverse bidrag så som rut och rot och gynnat mer rika. Förstatliga produktionsbolagen under tiden och tillverka är mitt råd.
Detta tror jag inte kommer förlåtas.
Min gissning är att sorg och hat hos drabbade anhöriga kommer att styra hur det utvecklar sig.
Bättre att rättvisa skipas med lagens stöd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Konstigt ser vi på samma pressinformationer? Finns inget sopa under mattan här . Sluta knarka.

Jag knarkar aldrig. Att inte testa som Norge och Tyskland gör är ett litet exempel på sopa under mattan. Att registrera dödsorsak hjärtinfarkt när det är covid-19 är ett litet exempel på sopa under mattan. Att låta människor dö i sina hem en efter en är ett exempel på sopa under mattan. Att sitta och ljuga på tv att Finland har öppnat sina skolor är ett exempel på sopa under mattan. Att undvika svara på frågor som "finns det något bevis på att Covid-19 ger bestående immunitet öht? är ett exempel på sopa under mattan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Ja!

Nej, hur då? Glaxo Smith Kline PLC är ett brittiskt läkemedels- och sjukvårdsföretag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Tvärtom.

När åtgärder sätts in för att ge maximal utdelning blir de naturligtvis mest effektiva på sikt vilket ger snabbast möjliga återställning.

Inget som säger att detta automatiskt skulle vara så tidigt som möjligt, detta skulle i såna fall vara innan man ens kände till Wuhanvirusets existens.

Det är det som kan hända med Norge. Att man har satt in alldeles för kraftiga åtgärder för tidigt. Då blir det ett långt förlopp. Större samhällsekonomiska konsekvenser men även konsekvenser för andra i behov av vård/omsorg. Dessutom kan det vara svårare att genomföra restriktioner när delar av befolkningen tröttnar. Ja och då kan explosionsartad utveckling ske med sjukhuskollaps som följd.

Börjar redan röster höras i vårt grannland som vill lätta på restriktionerna i vissa regioner.
Citera
2020-03-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Jag knarkar aldrig. Att inte testa som Norge och Tyskland gör är ett litet exempel på sopa under mattan. Att registrera dödsorsak hjärtinfarkt när det är covid-19 är ett litet exempel på sopa under mattan. Att låta människor dö i sina hem en efter en är ett exempel på sopa under mattan. Att sitta och ljuga på tv att Finland har öppnat sina skolor är ett exempel på sopa under mattan. Att undvika svara på frågor som "finns det något bevis på att Covid-19 ger bestående immunitet öht? är ett exempel på sopa under mattan.

Bevis är bra tack så återkom med det. Svammel godtas inte.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Jag tänker inte alls. Jag har tidigare i tråden lagt ut en länk på ett klipp hämtat från Aktuellt´s 18:00 sändning, tror det var den 12:e mars. Tyvärr tycks tråden löpa snabbare än viruset och länken/klippet har säkert gått många förbi. Finns den kvar lägger jag ut länken igen.

Nu har jag sökt på svt-play, men det aktuella inslaget finns inte kvar på webben. Men jag kan säga som så att inslaget handlade om att SIR, Svenska Intensivvårdregistret, 2015 kom ut med en rapport.

"Då nya luftvägsvirus, som coronaviruset från mellanöstern (MERS-CoV), syns vid horisonten är det nu extra vikigt att stå väl förberedda inför ett eventuellt pandemihot."
Ja...? Detta är inte MERS. Du vet att virus uppstår, hoppar mellan arter och muterar överallt på jorden va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Nu är visserligen vår befolkning och storlek också en piss i Mississippi jämfört med USA:s, så...

Självfallet.

Min poäng som kanske är något otydlig är att vi verkar inte kunna göra speciellt mycket. Det är oroväckande inte bara för stunden men för framtiden också. Att vi ständigt ska förlita oss på andra.

Sätt det i relation till att Sverige som annars så gladeligen strösslar miljarder på projekt både hemma och utomlands, många gånger utan vetskap om projekten kommer att göra någon direkt nytta och ibland är det rent ofta ekonomiskt vansinne som styrande pysslar med.

Vi kan tillsynes knappt, knappt klara oss själva. Gymnasieskolor som tillverkar visir i det som ska anses vara "världens bästa land". Man drar på smilbanden iallafall.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Alltså, du frågade vad jag baserade mina fantasier på. Jag svarade. Du kallar svaret för drygt när jag upprepar att kunskap om smittspridning har ackumulerats under många årtionden. Snacka om att kasta sten ur glashus.

Du kan ju inte ens kvalitetsbedöma informationen du kolporterar. Du vet, men du förstår inte. Om du förstod, skulle du förstår varför det och det fungerar där och där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vedträ
Sammanfaller ni med gruppen galopperande idioter? Tegnell för endast FHMs talan. En större grupp experter som gick klart grundskolan, tillskillnad från er.

Gått ut massa skola men lyckas ändå inte med sina uppdrag. Dödstalen kommer bli orimligt höga i landet pga "experterna".
Citera
2020-03-27, 23:52
Medlem
Hermankarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
?

Fattar inte vad du menar? Att jag skrev narkolepsi.

Är jag tvungen att förklara vad du skriver.. Du menar att narkolepsi var en skandal på ett snabbt vaccin som räddat många liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in