2020-03-27, 22:14
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack för förklaringen!

Men varför hjälper då inte blodtrycksmedicinen/medicinerna i detta? Eller hjälper de?

Vilken typ av blodtryckssänkade medicin? Det finns flera sorters. Vissa typer ökar antalet ACE2 receptorer vilket skulle göra att viruset infekterar kroppen fortare. En intressant detalj är att utländska läkare rapporterar om att coronaviruset orsakar blodkoagulering i fingrar och tår.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Tror CAR kan definieras efter symptom, och då räknar man med att 1% blir så sjuka att det är befogat att söka sjukvård.
Ja, du har rätt då FHM tydligen konfirmerat detta genom DN.

Här med gör jag därför en offentlig pudel:
Jag har hävdat att FHM kommer med pålitliga siffror. Jag hade fel. Den här beräkningen är uppåt väggarna.
Möjligen har vi bara kapacitet att intensivvårda 5000 patienter under en period på 6 månader, men många fler kommer förstås att ha behovet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja, jag stannar nog ute i solen behöver ju inte gå in.
Ja då gör du som jag i kontakten med min gamla mor.
Citera
2020-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Går det då att eliminera viruswt om patienten vistas i belyst rum med UV ljus?
Vården desinficerar operationsredskap med starkt UV-ljus, så visst är det extremt effektivt i viss kontext. Däremot vore det hälsovådligt att vistas i rum med den typen av belysning någon längre tid.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tack för förklaringen!

Men varför hjälper då inte blodtrycksmedicinen/medicinerna i detta? Eller hjälper de?
Reducing the activity of ACE-2 in cell membranes could theoretically reduce the ability of SARS-CoV-2 to penetrate cells. However, ACE-1 inhibitors, such as enalapril and ramipril, currently used to treat hypertension and heart failure, do not inhibit ACE-2.

[...]

The presence of an increased amount of angiotensin I, due to inhibition of ACE-1, might tend to upregulate ACE-2. Indeed, in experimental animals ACE-1 inhibitors and ARBs both increase the activity of cardiac ACE-2.

It is not clear whether such upregulation would be desirable or not.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Det ligger väldigt klart i allmänintresset att veta att det finns medicinsk behandling mot Coronan, det är en självklarhet, tycker du inte det?
Jo, så snart som det finns. Det vill säga så snart som det experiementella stadiet är passerat.
Citera
2020-03-27, 22:17
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ska kika...vi har ju alla variabler, data saknas ej.

Hur faan lyckades Kina dämpa viruset med enbart 80k infekterade på flera miljarder??

De ljuger väl. Idag stängde de biograferna igen. Kanske går det inte så bra ändå.
Citera
2020-03-27, 22:17
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej..mörkerantalet smittade kommer inte tillåta det få en rättvis bild.
Med största sannolikhet kommer antikroppstester ut på marknaden inom någon eller några månader. Förhoppningsvis är de tillförlitliga.
Citera
2020-03-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
https://www.ft.com/coronavirus-latest

Hmm tyckte tegnell sa att vi inte följde de kritiska länderna 😳
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Enligt den här länken

www.c19.se

är det 105 döda på 3069 smittade. Dödligheten i Sverige baserat på just de här siffrorna är 3,4%.

Om vi antar att 80% av befolkningen smittas blir det 272,000 döda i Sverige pga Corona-viruset.

Räknar jag som en idiot?

Inte en chans att bara ca. 3000 är smittade i Sverige.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Ska kika...vi har ju alla variabler, data saknas ej.

Hur faan lyckades Kina dämpa viruset med enbart 80k infekterade på flera miljarder??

De kinesiska siffrorna är kraftigt underdrivna. Under utbrottet i Wuhan eldade man uppskattningsvis upp cirka 2000 coronadöda om dagen och man hann ändå inte med att döda upp alla som dog, så när det var som värst så borde uppemot 10 000 dött om dagen och blivit liggandes i sina avspärrade bostäder. Kineserna körde dit 40 mobila krematorieugnar för att kunna beta av högarna med lik.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men det visste ju ingen i det läget, det var ju innan vi såg att samhällsspridning tycktes pågå lite överallt i Europa, och USA. Och om jag för en gångs skull ska försvara FHM så har ju även Tegnell sagt att de blivit överraskade av viruset. Jag skulle aldrig trott att vi hade 100 000 fall för flera veckor sedan, och då är jag ändå rätt så påläst. Inte säker att jag tror på det ännu heller, även om FHM tycks bedöma det så nu.

Jo, jag tycker det var ganska obefogat att lättvindigt att avfärda media som gåendes maktens ärenden i denna fråga. Men, vi får väl agree to disagree antar jag. Vi får en shit storm oavsett..
Då skulle han väl inte varit så kall som han var. Då hade han väl svarat något liknande: Ja, detta är inte vad vi räknade med 200 på IVA, detta är ju människor som nyss åkt skidor i alperna.
Så han visste mycket mer än vad han medgav för två veckor sedan. Men som sagt ser du inte vad jag ser så har antingen du rätt eller jag, eller någon annan?
Shitstorm blir det tyvärr oavsett vad vi skriver här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in