2020-03-27, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vet inte om detta är rätt tråd men jag har suttit och läst lite på den här sidan med intressant statistik över dödsfallen i Italien. Finns en del intressant där, som t ex ålder och könsfördelning på de som avlidit.

Men det som intresserar mig mest är staplarna över underliggande sjukdomar som patienten hade innan de avled (läs: 3. Patologie pre-esistenti).
Högt blodtryck (ipertensione arteriosa) är kraftigt överrepresenterat - 73%.
Diabetes ligger som klar tvåa, 31,3%.

Källa/länk:
https://www.epicentro.iss.it/coronavirus/sars-cov-2-decessi-italia

Finns något liknande statistik över de svenska dödsfallen? Och är detta av intresse för oss eller är onödigt att försöka dra några jämförelser?

40st läkare som också har dött i Corona i Italien :-(
Citera
Avslutad
Hur många i Sverige tror ni är smittade igentligen? Har en arbetskompis som varit hemma och rätt dålig 2 veckor nu. Han kom bara in på arbetsplatsen, tog 3-4 steg uppför en trapp och vände sedan om och sa jag åker hem.

Min fru och barn hostar och har feber. Själv har jag bara haft en liten släng av feber och var väldigt trött förra veckan. Men det händer ibland. Sammankopplar det inte med Corona utan vanlig förkylning.

Det är väl 3 tecken jag håller ögonen på: ledvärk,inget luktsinne och konstigheter med andningen. Annars ser jag ingen anledning å fundera över Corona. Däremot är jag väldigt fundersam på min arbetskompis. Fler sa han såg riktigt dålig ut dagen han drog. Som sagt hur många tror ni är skarpt smittade?
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
"Vi såg det inte komma" (om tre veckor när alla idiot stockholmare ligger hemma dödsjuka samt alla dom som dom smittat här i jämtland)

Egentligen ser jag inget stort problem med det - OM - man tillämpar vissa saker, som dock påverkar skidåkningen.

T.ex. pinnar markerar kösystem till liften så det råder säkerhetsavstånd, varje mellan lift så ska det gå en tom så i spåret på väg upp är det minst 10-15m mellan, ingen ankarlift för annat än sällskap som bor ihop, karbinliften helt stängd i Åre m.m.

Inga stugor, ingen After Ski, endast matservering från lucka på väggen.

Ett stort problem är dock tågresorna som går över natten, vore katastrof att sova i en hytt med okända människor. Då är Familjen Svensson som kör bil upp till Sälen, bor och äter i sin lilla stuga för att klara budgeten och åker lite skidor om dagarna det sista problemet.
Citera
Medlem
Det svårast sjuka coronapatienterna brukar läggas i respirator. Denna pumpar in luft i lungorna. Man kan tillsätta extra syre. Men varför tillsätter man inte virusdödande medel till luften. Det behövs i stort sett bara något som är fettlösande. Helt vanlig tvål är mycket effektivt mot virus till exempel. Kunde man skapa en aerosol av fettlösliga droppar till inandningsluften skulle man ganska snabbt få bukt med lunginflammationen.
Citera
2020-03-27, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Varför bara 100'000?
Ja, precis, hur får man det att stoppa på den nivån, då? Och hur går det ihop om svamlet om "flockimmunitet" som skulle kräva att "60% smittas"?
Citera
Medlem
Folk i Kina testades positivt för Corona två gånger:

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/03/27/822407626/mystery-in-wuhan-recovered-coronavirus-patients-test-negative-then-positive?utm_source=facebook.com&utm_campaign=npr& utm_term=nprnews&utm_medium=social&fbclid=IwAR2SXV goowytxu10nt4y6Ns6g-l2nsDwG0Zo7QWdcKKR_VJlwDsIGU8obrw&t=1585337689788
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför gör man inte det, är det resurskrävande att lägga en död människa i en liksäck och ringa interntransporten som kör iväg liket till ett kylrum, förklara?

De kmr ju inte till sjukhuset döda. 50% ökning gentemot det vanliga tyder ju på att något alarmerande sker i samhället.
Det är som att det vore krig och säga att en 90%ig ökning i döda inte gör något- det är ju bara att slänga de i en massgrav.

Det är häpnadsväckande att jag måste förklara detta för dig. Eller driver du med mig??

Får än en gång ställa en motfråga då så du kanske förstår- men det resonemanget spelar det alltså ingen roll om dödstalen ökar med, säg, 100% heller då?
Citera
Medlem
sannes avatar
Kul att de släppte det här på en fredagkväll, så folk glömmer bort det till måndag. Enligt Anders Tegnell i veckan så skulle det värsta vara över till början av maj. Nu släpper Folkhälsomyndigheten helt andra siffror. Så mycket för ögonblicksbilder. Denna beräkning kan de inte ha gjort endast idag efter kl 14:00 (PK idag).

Citat:
Första covid-19 vågen utmaning för vården
Pandemins första våg beräknas pågå i sex månader och kräver en snabb ökning antalet vårdplatser på sjukhus. Diagrammet visar den totala belastningen på sjukvården i Sverige med patienter som kräver 8 dagar i sluten vård, 14 dagar i intensivvård därefter 5 dagar sluten vård efter IVA.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/

Hoppas verkligen att ALLA frågar honom varför han inte sa detta idag på PK?
Citera
2020-03-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Inte då.

Du började svamla om att de inte säkert hade jobbat på sjukhus trots att det tydligt framgick att det var just det som de hade.

I andra artiklar framgår det att utrustning saknats:
https://www.expressen.se/nyheter/kollegan-efter-lakarens-dod-jag-har-inga-tarar-mer/

En pandemi ÄR en naturkatastrof, men för den skull behöver man inte som du nedvärdera de människor som givit sina liv för att försöka rädda människor ifrån den.
Kan vi vara överens om att en tandläkare, eller en obducent, eller en barnpsykiatriker, sannolikt inte jobbar med intensivvård av coronapatienter? De saknar inte bara rätt kompetens, utan har ingen klinisk erfarenhet.

Pensionärer som hoppat in har gjort en hjälteinsats, oavsett om de jobbat direkt med coronapatienter eller om de avlastat den vanliga vården. Folk får fortfarande cancer, bryter lårbenshalsen osv. och den vården måste fungera som vanligt. Människor som jobbar som kassabiträden är också hjältar.

Det enda jag vänder mig mot är den rapportering som målar upp det som att sjukhus är någon form av dödsfälla för läkare, p.g.a. att någon gjort nåt fel någonstans. Eller att det är överbelastningen av vården som dödar de här läkarna (annat än i undantagsfall). Det är faktafel. Det är sensationsjournalistik.

Om det är något man kan vända sig emot så är det att pensionärer hoppat in. Det kan man ifrågasätta om det är så smart, oavsett vilken roll de fyller.
Senast redigerad av aw 2020-03-27 kl. 20:43.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Ja Mengele ligger nog illa till om det här eskalerar. Hoppas de överlevande svenskarna har lite stake till att statuera exempel med folkförrädarna
Du kan vara lugn, det finns inte en jävel på den här planeten som inte tänker statuera exempel på sina folkförrädare till statsepidemiologer och regeringar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har ingen som helst medicinsk utbildning. Påstår mig inte heller ha sådan kunskap i ämnet.
Vad jag reagerar på är att världen gör på ett sätt och Sverige raka motsatsen...

Det är för att de inte är kompetenta eller att de kan inte säga sanningen eller som de vill pga ekonomin för regeringen vill ha det så.
Andra länder som tog åtgärder direkt där blir epedemiologer hyllade av folket medans här kastas det paj åt dom.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
New Yorks guvernör har kommit på att stänga allt kanske inte var den bästa idén: https://www.foxnews.com/us/cuomo-closing-all-businesses-keeping-everyone-home-not-best-public-health-strategy. I Belgien har man ifrågasatt beslutet att stänga skolorna, politikerna kände sig tvungna att göra det då den sämre delen av befolkningen, den franska alltså, mest tittar på fransk tv och där populisten Macron leker de Gaulle och har förklarat ”krig” mot viruset.

I Singapore har utbildningsministern kommit till insikt, att stänga skolorna var inte det bästa.

Öppna skolor med en ordnad miljö är bra för barnen, för de som arbetar och samhällsekonomi.

https://youtu.be/Mfis_WQG-2g

Om man leta riktigt noga i tråden är jag i stort sett helt säker på att några domedagspredikanter hyllar Singapore och att landet är ett gott exempel, Sverige inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in