2020-03-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
I Agenda sa Tegnell- Det kommer bli lungt i sommar, viruset smittar inte lika mycket då.

EUs ECDC Säger- Det inte finns några bevis för att sommarvärmen kommer minska smittning, detta corona virus verkar alltså inte minska pga värmen.
Viruset trivs sämre i värmen, och starkt UV-ljus klarar det inte av.

Problemet är att sjukdomen är såpass smittsam, och så få immuna, att den inte kommer dö ut. Influensa exempelvis har ett relativt lågt R0-värde och vi balanserar redan runt flockimmunitet, vilket gissningsvis leder till att våren och sommaren puttar viruset "under gränsen". Är min hypotes, även om vi inte vet.

Här är de flesta överens om att sommaren kan hjälpa till lite, framförallt om en hyfsad andel redan är immuna kommer R0 sjunka. Däremot är det långtifrån nog för att stoppa viruset på egen hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du har givetvis helt fel. Det är inte hysteri i de länder som har karantän. Det är ett allvarligt lugn.
En och annan, som troligtvis är i samma intellektuella klass som du, bryter mot karantänen och ger fina bötespengar till staten.
Haha nej, folk håller på att bli galna i karantänländerna.
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Jag börjar luta åt att detta är ett Stockholmsproblem huvudsakligen. Besökte Uppsala innerstad idag för att uträtta lite ärenden. Väldigt lite folk. Många affärer och restauranger stängda. En hel del med munskydd på sig. Många butiksbiträden med munskydd och handskar. Folk höll avstånd i butikerna. Lugnt och organiserat. Om resten av Sverige "slapp" stockholms mentalitet så skulle nuvarande regler räcka bra.
Bra Uppsala! Inte sett ett munskydd i Malmö eller Helsingborg och Lund. Dock har Fonus personalbrist och 4 nya fordon som rullar utan stopp.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Hade inte tillfälle att kolla fören nu. 919! Det är så sorgligt att det inte är sant. Jag lider med dom, de kommer vara ett förändrat folk efter detta. Och vi godtrogna Svenskar….. värden kommer inte vara sig lik efter detta. Tänk om man kunde spolat tillbaka tiden och varit riktigt sträng vid gränsen. Ett halv år utan resande hade det varit så farligt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag svarade på din fråga, ja sjukvården klarar av att hantera att 50% avlider, och har ingenting med 1000% ig ökning att göra.

Tänker inte svara på följdfrågan om 1000% ig ökning, jag ser gish-galoppen komma, inte intresserad av att mata troll.

Gokväll!

Aha du drev?
Men nej sjukvården klarar inte en ökning på 50% dödsfall per dygn en längre period. Fråga vilken sjukvårdspersonal eller myndighetspersonal du vill.
Citera
2020-03-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Kommer alldrig att hända då sosse packet sitter i bankernas knä, kolla in Perssons regering
hela klabbet jobbar åt bedrägeri bankerna speciellt Persson hade den planen från början!

Ja tyvärr, det är ju annars ett guldläge att ta tillbaka kontrollen.
Citera
2020-03-27, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Kan någon förklara för mig - så jag förstår - varför regionerna enats om att de vårdanställda inte ska ha munskydd vid behandling av coronasjuka?

De sa det nyss på Rapport.

Blir det inte som att släcka eld med bensin!!?

Vad är det frågan om!!?

Och hur kommer det sig?

Blir så när man aldrig lär sig.. Försöka köpa en produkt när det är för sent och inget utbud finns.. Lite som försvarets nedrustning senaste 20 åren.. Eller försvarets nedrustning på 20 o 30 talet innan politikerna insåg det som varit uppenbart i många år.
Citera
2020-03-27, 20:02
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
va redan? hur fan ska detta gå? Om dom redan har slut och dom har inte ens så jättemånga fall..
Ja tror inte det är bara i Luleå det är helt slut finns nog på flera platser redan tyvärr. Men visst är det hemskt att det redan är helt slut skyddsutrustning här i Luleå då munskydd ska ju fan inte ens komma dit och nu i början t.om..man blir ju bara helt paff att det verkligen kan vara så men det är ju tyvärr sanningen idag.
Citera
2020-03-27, 20:02
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Vad har mitt inlägg med religion att göra?
Har jag någonsin i något inlägg nämnt min "religiösa övertygelse" som du kallar det?
Vadan denna aggression? Detta hat du känner? Du kan inte må speciellt bra.
Å andra sidan, vem gör det i dessa tider?
Din tro människa, det är den jag talar om. Det du baserade ditt argument på. Inget du kan försvara uppenbarligen.
Citera
2020-03-27, 20:03
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror att 1000-15000 kommer dö i Sverige.

1.000 till 15.000 ?

Så du tror på fullaste allvar att folk slutar dö p.g.a corona tidigast redan mellan 5 och 6 april här nu, och i värsta fall senast i mitten av april???

Sen har vi inte ett dödsfall till?

Snacka om NAIV människa... kära någon
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joh80

Ambulanssjukvården Luleå 27/3 på Facebook

HJÄLP!
Som befarat är nu våra munskydd slut!
Är det någon som har munskydd av klass FFP2 eller FFP3 att skänka oss tar vi mer än tacksamt emot😥🙏🏼.

UPPDATERING: Om ni har munskydd att sänka kan ni lämna i lådan som står utanför Ambulans portarna på stationen i Luleå.
På Brandstationen i Boden finns en likadan låda utanför huvudentrén om någon i Boden vill skänka.

Jag har 220 FFP 2-masker, en Diskin gasmask med 8 biological warfare filter, 3.5 liter Purell handdesinfektionsmedel, 2800 nitrilhandskar, ett par Medical goggles. Men varför skulle jag skänka detta? Jag såg den här skiten komma för nästan två månader sedan och förberedde mig då eftersom jag förstod att korkade byråkrater och sjukhusdirektörer hade noll koll och skulle göra total fail. Nej du, jag behåller min strategic stockpile för mig själv i det här läget. Nästa gång kanske byråkraterna lärt sig en liten läxa förhoppningsvis.

PS. Jag sålde även mina aktier innan raset. Det är så det fungerar när man har IQ > 150 förstår du. DS
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Dina inlägg visar ju att du vill stoppa virus från att spridas och ändå undrar du varför folk använder kondomer?

Har man sex spelar det nog ingen roll om man har kondom eller inte utan om man pussas medans så sprids det där Kondomen avgör inte smittandet alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in