2020-03-27, 19:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vården ska inte vara en business utan en samhällstjänst ändå, så det är utmärkt om allt vård förstatligas.

Och vilka pengar ska staten betala vården med?
Citera
2020-03-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Gissar på ungefär 2% smittade idag, men naturligtvis kan mörkertalet vara stort. Sådant är nästan omöjligt att veta utan att veta exakt hur stor den verkliga dödsandelen är.

Men att sätta samtliga 70+ i karantän skulle göra enormt mycket.

Frågan är bara HUR? Att lösa det är ju inte så enkelt

Polis på gatorna som ger böter.

Antingen gör man det eller som låter man dom dö som flugor. Vill vi bevara välfärden och samtidigt rädda folk så är det den ända vägen.
Citera
2020-03-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tepobamthe
Israel! Sveriges motsats.
Där arbetslösheten nu gått från ett par procent till över tjugo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jamen dåså!

Hurra för alla länder utom Sverige för att de så effektivt har förhindrat att någon har smittats eller dött i sina länder! Är det något som de kan som endast inkompetenta Sverige saknar kunskap om så är det att stoppa ett coronavirus som ingen har immunitet mot och det det inte finns nåt vaccin mot!

Så här kan du säga till din farmor när hon ligger och plågas till döds (på telefon såklart eftersom det är besöksförbud):

"Mina älskare Tegnell och Löfven har ju gjort allt för att förhindra det här. Det fanns verkligen inget mer de hade kunnat göra efter att ha haft möjlighet att ta lärdom av andra länders misstag. Personalen på ditt äldreboende har i alla fall fått spela fotboll som vanligt, resa som vanligt och gå på restaurang som vanligt. Det känns väl bra farmor? Farmor?"
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
”Det har inte börjat än” har vi fått höra i över två veckor nu.

Det beror på hur du definierar det. Just nu dör ca 30 personer per dygn i Corona. Det är 10% av Sveriges normala dödlighet per dygn. Så vi ligger just nu på faktor 1.1 vad gäller döda.

Vad vi menar med att det inte har börjat än, är att när det toppar så ligger vi på 6-7 gånger det normala antalet döda. Det du.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut kan sjukhusen klara av 50% avlidna om dagen, bara att bära in i kylrummet, fler platser lediga till levande människor.

Så 1000% ig ökning hade vart ännu bättre då?...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
DN och Tegnell med sina fake news. De siffrorna är extremt för låga!!!

Tidningen har gjort en egen beräkning, det står klart och tydligt att FHM inte har nämnt några antal! Jag stöttar inte myndigheterna och regeringen i övrigt, men rätt ska vara rätt!!
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Det verkar som Folkhälsomyndigheten gått ut med lite siffror som dom kommit fram till gällande första vågen av Corona till sverige. Att dom räknar med 100.000 smittade. Från DN:

'Den första vågen av covid-19 väntas bli kraftig och smitta 100.000 svenskar. De allra flesta tros få milda symtom, medan 17.000 allvarligt sjuka måste vårdas på sjukhus. För ytterligare 5.000 krävs intensivvård. Den största gruppen som behöver sjukhusvård är vuxna under 65 år. Detta enligt den modell Folkhälsomyndigheten räknat fram.'

Artikel i DN

17.000 vårdplatser plus 5.000 intensivvårdplatser över 6 månader. Vi vet att vårdtiden för väldigt många är väldigt lång. Och med tanke på hur dålig koll vi verkar ha haft på smittspridningen så här långt känns 100.000 smittade som en ren gissning. Men väldigt skrämmande siffror redan på den nivå.
ÖÖ vänta. Första vågen på 100 000 skall altså ge 5000 intensivvård. För att få immunitet skall 6 miljoner Svenskar få corona. Det innebär att 5000 * 50 = 300 000 skall få intensivvård innan detta är klart.

Frågan som uppstår är:
Vad kostar 300 000 intensvivårdsplatser i rena pengar
Citera
2020-03-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Om man slår ihop alla nordiska länder ligger vi fortfarande på högre antal döda totalt, ser inte så bra ut faktiskt. Och då är detta bara början.

Nu varnar Tegnell för tufft läge i Göteborg

”Det är nog rätt oundvikligt”

Fyfan vilken äcklig människa! Klart som fan det är oundvikligt när ni inte satt in tillräckligt hårda åtgärder, ser dagligen folk i massor som är ute och härjar i GBG

Och nej lägg inte ansvaret på svenska folket när ni förminskar allvaret kring viruset, tro fan att folk inte bryr sig. Säg hur många som kan dö istället så kanske de blir lite fart på svennebanan. Om ni inte vill ha panik kan ni ju agera tuffare.

Fyfan vilket skämt till land...
Fast Danmark och Sverige verkar ha samma dödstal per kapita? Detta trots att Danmark gjort exakt allt det som ni skriker att "förrädaren" Tegnell borde göra?

Jag får instämma med någon tidigare kommentar och fråga: Om det visar sig att Sverige och Danmarks dödstal förblir samma per kapita, kommer ni då göra avbön på era hårda ord?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Tro mig, i Kina, med deras 1.5 miljarder invånare, är det inte svårt att få folk att "försvinna" i statistiken. Särskilt inte när man kastat ut journalister från västvärlden.

Kommer bara så tillbaka på de själva i långa loppet. Det lär inte fortsätta vara riktigt sådan beställningshysteri från Kina som det har varit det senaste decenniet. Så nu kommer de få äta upp skiten i så fall.
Citera
Medlem
Min chef pratade med kusiner i England idag. De berömde Sverige och tyckte att Sverige agerade rätt. Vi har haft en mindre spridning än England
Citera
2020-03-27, 19:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostkupan
Vi kommer att ha en ekonoimisk krasch ändå varför offra liv . Jag tror att vi har inte resurser som andra länder att hantera detta ekonomiskt trots fulla lador enligt Magda. Pengar är inte allt när det kommer till kritan. Jag prioterar hellre min frus och mina barns hälsa större än pengar.

Men om de dör i cancer på grund av att man stängt ner samhället ett år då? Det skiter du i?

Risken att din fru och barn dör i corona är väldigt låg, såvida de är friska idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in