2020-03-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Hur COVID-19 står sig jämfört med influensan:

2018 US flu data
183,483 confirmed cases
? Intubated
11,500 dead = 6.2%

Global stats for COVID (as of now from John's Hopkins)
553,244 confirmed cases
? Intubated
25,035 dead = 4.5%

Beräknar man likadant så har alltså vanliga influensan en högre dödssiffra procentuellt sätt än Coronaviruset. Man måste jämföra bekräftade Corona-fall med bekräftade influensa-fall. Eftersom Corona är mer smittsamt än influensan så kan man tänka sig att åtminstone 200 miljoner just nu är infekterade med Coronaviruset världen över. Det är alltså inte dödligare än vanliga influensan.

Du tror på riktigt att enbart 183k hade influensan i USA 2018?
Citera
2020-03-27, 17:22
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men din tomte, för tredje gången, har du LÄST länkarna du efterfrågade om dödligheten i Italien och covid-19:s påverkan? Att fortsätta posta dravel om influensa och ignorera fakta du inte gillar är ju så urbota barnsligt. Om du inte själv begriper varför du inte kan göra jämförelsen i USA ännu så ja, det är ditt problem.

Jag postar bara fakta som (förhoppningsvis) kan hjälpa folk koppla av och förstå att Coronaviruset inte är något att frukta. Har du varit sjuk i vinter så är det förmodligen Covid-19 du har haft. Att media nu målar upp viruset som något farligare än influensa är alltså bara skrämselpropaganda.
Citera
2020-03-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Men det går väl inte? Det var ju 15 avlidna som de rapporterade? Från 77-92... det är ju 15?

Folkhälsomyndighetens dagliga rapport (14:00)

Fredag 27 mars: 3 046 fall, 209 IVA, 92 döda
Torsdag 26 mars: 2 806 fall, 178 IVA, 66 döda
Onsdag 25 mars: 2 510 fall , 144 IVA, 42 döda
Tisdag 24 mars: 2 272 fall, 115 IVA, 36 döda

Det är alltså 240 nya fall, 31 nya IVA och 26 nya dödsfall som rapporterats i Sverige idag. Men dessa inträffade förmodligen redan igår, då brytpunkten för inrapportering är redan klockan 11:30.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbs
Väldigt långt från någon flockimmunitet således.

Absolut! Men som jag skrev i ett annat inlägg så genomfördes ju en stenhård karantän. Däremot tyder testerna på ett mörkertal på runt 10 gånger de bekräftade fallen och då hamnar vi på en dödlighet på 0,3% istället för 3%.
Citera
Medlem
Hur blir det ikväll i Stockholm, kommer det festas på som vanligt på Södermalm?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkasson
Bland det bättre jag läst i den här skittråden.
Tyvärr talar du för döva öron. Känslan är ju att många som skriver nästan hoppas att det ska gå helt åt helvete bara för att kunna säga I TOLD YOU SO. Ingen vet vart detta kommer sluta ännu. Personligen har jag förtroende för dom styrande och FHM. Vad jag inte riktigt förstår är hur alla kräker ut sin avsky mot hur situationen är just nu. Vad jag förstår är det hyggligt under kontroll för tillfället. Men det ligger ju liksom i sakens natur att det blir obehagligt när en pandemi helt plötsligt slår till över hela världen. Vissa verkar tro att man kan stänga ner hela samhället och strutsa sig igenom hela förloppet. Det går inte, vi måste bara försöka göra det bästa av en trist situation!

Berätta exakt hur det är ”hyggligt under kontroll”. Jag är genuint nyfiken.
Citera
2020-03-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Hur menar du då? Att Folkhälsomyndigheten lyssnar mer på flashback, och Putin?

Säpo, MSB och Hultqvist menade jag specifikt som tjatar samma skit om "påverkan" i all oändlighet. Jag tror de grovt överskattar rysk påverkan och sin egen kompetens.

Sen var det Irene Svenonius och Filippa Reinfeldt jag tänkte på när det gäller att skada samhället genom att haverera sjukvården i Stockholm.
Senast redigerad av zirconium2020 2020-03-27 kl. 17:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Jag postar bara fakta som (förhoppningsvis) kan hjälpa folk koppla av och förstå att Coronaviruset inte är något att frukta. Har du varit sjuk i vinter så är det förmodligen Covid-19 du har haft. Att media nu målar upp viruset som något farligare än influensa är alltså bara skrämselpropaganda.
Varför skulle det "förmodligen" varit covid-19? Vanlig influensa eller förkylning är långt mycket vanligare, särskilt under årets Första 2.5 månader.
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Expressen: "Hemtjänstpersonal runt om i Sverige tvingas vårda personer som insjuknat i coronasmitta helt utan skyddsutrustning"

Vårdbiträden bygger egna visir av overheadplast på grund av att riktig skyddsutrustning saknas.

Fullständigt vansinne! Vårdpersonal och hemtjänstpersonal som tvingas hantera Corona-sjuka, utan något som helst skydd.

Vi kommer se halva vårdpersonalen sjuk kommande veckorna.

1996 valde Göran Persson & co att drastiskt minska försvaret av ekonomiska skäl. Civilförsvaret avvecklades och alla beredskapförråd. Sjukvårdsmaterial, respiratorer, sängar, tält, andningsmasker osv. slängdes på tippen. Idioter.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Haha har ingen skyldighet att lägga ut min identitet din tönt. Tror du att alla blir dödsjuka? Jag är inte dödssjuk, hoppas jag. Precis gått förbi dag 6. Jag har haft hög feber, ont i halsen, hosta och har en förjävla smärta i bröstkorgen. Att bajsa gör mig andfådd.

Krya på dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Invånarna i Wuhan kan redan ha immunitet eftersom en stor del av befolkningen har utvecklat antikroppar mot corona. Källan får ni leta upp själva, jag tog del av informationen igår. 6-7% av de slumpmässigt testade hade utvecklat antikroppar.

6-7% är inte 70%, som behövs för flockimmunitet ?
Citera
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
"Nu"?

Är religiösa ceremonier, alltså moskébesök, nu förbjudna? Det skulle vara intressant att se dem försöka beivra det. Det kommer givetvis inte att ske.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DbHwW8swvc64&ved=2ahUKEwjrxPaOiLvoAhWHl IsKHa66DqQQwqsBMAJ6BAgFEAc&usg=AOvVaw22_ubq2Yaxx4P bqRGXvrtL&cshid=1585326158500
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in