2020-03-27, 17:13
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag skulle gärna ha ett reseförbud, men tror inte det är genomförbart. Det betyder att alla vägar inklusive skogsvägar måste bevakas av polis och militärer. För folk tar ju bilen om tåg, buss och flyg inte går.

Nu hittar jag inte länken men jag har sett tidigare idag att de bygger vägspärrar på vägarna runt hela Helsingfors nu. Det är givetvis fullt möjligt att stänga av en stad, ett område eller ett helt land. Om man vill.

Citat:
Ursprungligen postat av Ann-Chis
Främst borde deras marknader med levande djur förbjudas. Likt marknaden i Wuhan. Tror att de nu efter covid-19 har förbjudit dessa (enligt en källa i Kina). Kan dock inte bekräfta detta fullt ut då Kina mörklägger i princip allt.

Det är inte alls mörklagt. Kina har stängt ned den där skiten. Fast det har de gjort tidigare också, bl.a. efter Sars. Tyvärr har de då hävt förbudet.
Jag är dock rätt säker på att de inte kommer att häva nu.
Citera
2020-03-27, 17:14
Medlem
qwerty-66s avatar
40000 IVA platser räknar new York med att de kommer behöva. Justerat för folkmängd så skulle det bli 5000 för Stockholm som just nu har samma utveckling som New York.

Kan Stockholm fixa 5000 IVA platser?

NEW YORK:

Apex of hospital need could be in 21 days from now in New York
All hospitals need to increase capacity by 50%, some by 100%
Need a total of 140,000 hospital beds. Currently have 53,000 (additional 87,000 hospital beds needed)
Need a total of 40,000 ICU beds. Currently have 3,000, with 3,000 ventilators. An additional 37,000 ICU beds are needed
Will use college dormitories, hotels, nursing homes, and all possible space to convert to hospitals if needed in April
138,376 people tested
Schools will stay closed for an additional 2 weeks after April 1, to then reassess and extend again if needed. 180 days requirement has been waived
Citera
2020-03-27, 17:14
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Corona är bara cover för den finasiella system kolapsen och utbyte av denna till NWO TECHNOCRACY dvs inga cash bara kort, har redan försökts pusha igenom för några dagar sen av senaten för den som orkat följa med vad som händer i USA, FORBES tex.

Även de som vanligtvis inte brukar beskyllas för att vara foliehattar kan se att storpolitiken är indragen i den här röran. Många aktörer som nu försöker driva fram sina agendor. Opportunister.
Citera
2020-03-27, 17:15
Medlem
Franke88s avatar
Hur COVID-19 står sig jämfört med influensan:

2018 US flu data
183,483 confirmed cases
? Intubated
11,500 dead = 6.2%

Global stats for COVID (as of now from John's Hopkins)
553,244 confirmed cases
? Intubated
25,035 dead = 4.5%

Beräknar man likadant så har alltså vanliga influensan en högre dödssiffra procentuellt sätt än Coronaviruset. Man måste jämföra bekräftade Corona-fall med bekräftade influensa-fall. Eftersom Corona är mer smittsamt än influensan så kan man tänka sig att åtminstone 200 miljoner just nu är infekterade med Coronaviruset världen över. Det är alltså inte dödligare än vanliga influensan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Men det går väl inte? Det var ju 15 avlidna som de rapporterade? Från 77-92... det är ju 15?

Nej exakt, jag får inte ihop det.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
Milda symptom innefattar ett väldigt stort spektrum, från i princip symptomfri till 40 graders feber och dubbelsidig lunginflammation som inte kräver sjukvård.

Allt som inte kräver syrgas/ventilator är milda symptom.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frugan87
Nu har jag tappat räkningen på dagens avlidna... hur många är vi uppe i nu för idag?

103 döda hittills idag i Sverige enligt https://c19.se/
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Enligt Aftonbladet så är Stockholms 17 döda inräknade i rapporten som FHM gav kl 14:00

Stämmer det?

Okej, de gör allt för att förvirra oss här. Då är det alltså 92 döda, då är det "bara" cirka 5-6 stycken som dött från igår?

Det här kommer bli svårt att hålla reda på, och ändå sa Anders Tegnell att vi skulle from nu (onsdagens PK tror jag) räkna antalet inläggningar eftersom vi inte testade längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Jag tycker att alla ni som skriver här på Flashback angående Corona måste tänka på vilken stämning och vilka känslor ni orsakar. Det blir lätt en uppjagande jargong vilket sprider stress samt panik.

Denna stress skadar samhället och tilliten till myndigheterna. Sverige är starkt och om vi jobbar tillsammans så klarar vi av det här!

Det som mest urholkar tillit till myndigheter är inkompetenta myndigheter och korrupta politiker som skadar samhället.

Att ansvariga myndigheter tycks tro att FB, Putin eller "ryska troll" har mer inflytande över svensk opinion än vad de har själva är just sånt som skapar tvivel på deras kompetens.
Citera
2020-03-27, 17:16
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Den här Henrik på Expressen. Han blev frisk men 2 veckor efteråt så testas han fortfarande positivt av Corona.

Tänk om det viruset ligger där i lungorna och när som helst kan angripa lungorna igen och man drunknar???

Och det är det vi sett videos på som faller ihop och dör i Kina t ex?

Det är en möjlighet, ja. Det kan mycket väl vara så att man aldrig blir helt fri från viruset.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror den är snabbare att uppdatera, den är gjord av några svenska studenter som bara följer Sverige. Men jag vet inte vilken som är mest korrekt. Jag tror det brukar jämna ut sig på kvällen när all fått in sina uppgifter.

Aha. Undrar bara eftersom dödstalet ändrades från 114 till 101.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Jag tycker att alla ni som skriver här på Flashback angående Corona måste tänka på vilken stämning och vilka känslor ni orsakar. Det blir lätt en uppjagande jargong vilket sprider stress samt panik.

Denna stress skadar samhället och tilliten till myndigheterna. Sverige är starkt och om vi jobbar tillsammans så klarar vi av det här!
Finns ingen tillit till myndigheter, samhällskontraktet bröts för många år sedan. Corona kommer nog upplysa fler om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in