Mötesförbud för 50 pers är bättre än 500, men vi ligger fortfarande långt efter andra länder, där de flesta har en gräns på mellan 2-5 personer. Och skolorna ska fortfarande vara öppna, *suckar*...
Citat:
Ursprungligen postat av
.Adidas.
Men då får dom död då. Man får ha ett personligt ansvar när man är vuxen. Vi kan inte stänga inne alla friska och rasera ekonomin för att ett gäng gamlingar trotsar reglerna. Regler finns av en anledning och vägrar man följa dom så får man ta konsekvenserna. Varför dalta?
Är man över 70 och blir sjuk så får man finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre som har hela livet framför sig och som stärker ekonomin och välfärden. Och då gör man bäst i att hålla sig hemma.
Det sprids ju även på äldreboendena, och genom hemtjänstpersonal. Och där har de gamla inget val. Vi måste (bland annat) därför hålla ner smittan i hela samhället. För det går ju inte, i Sverige, att låsa in personalen på äldreboendet. (Jag skriver "i Sverige", för i katolska länder finns det - eller har i alla fall funnits - klostersjukhus där personalen är nunnor, och alltså bor på klostret och aldrig går utanför området.)
Som en passur har jag arbetat på äldreboenden för länge sedan, och är väldigt glad att jag inte gör det längre. Det måste ju vara en hopplös situation, för man kan ju som sagt inte låsa in sig tillsammans med de gamla i månader, utan man måste om inte annat ta sig till och från jobbet, och riskerar då att smittas. Eller av sina arbetskamrater. Och det går inte heller att hålla ett fysiskt avstånd till de boende - man måste vara nära dem när man ska mata, tvätta, hjälpa dem på toaletten. Full skyddsutrustning för personalen används inte heller på svenska äldreboenden, och skulle också kunna skrämma de gamla (om de är dementa och inte förstår).