2020-03-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Av de 600-700 personer som i snitt dött i Italien den senaste tiden så har dom legat i respirator alt vårdats i Italiens motsvarighet till Sveriges IVA pga att dom varit smittade i Covid19!
Försvinn från tråden din trollande fjortis!

Det är ju tvärt om så att ännu fler dött pga Corona i Italien än 700/dygn. Dom visade statistik häromdagen på att dödstalen bland äldre i hemmen hade ökat lavinartat under Corona. Så i själva verket dör det förmodligen 1000 per/dygn i Italien pga Corona.
Citera
2020-03-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det understrukna:
Det måste väl ändå vara tvärtom. När världen tar sig ur den här krisen så blir ju Sverige ett av de första länder som kommer ur det här med immunitet.

Flockimmunitet genom att smitta befolkningen är utopi, det fungerar inte alls.

Antingen kommer tiotusentals att dö, eller så tar det så lång tid att det inte fungerar.
Citera
2020-03-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Hur kan någon inte ha förstått detta enkla resonemang? Ofattbart.

Mycket som är svårt och förstå hur folk tänker.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Mötesförbud för 50 pers är bättre än 500, men vi ligger fortfarande långt efter andra länder, där de flesta har en gräns på mellan 2-5 personer. Och skolorna ska fortfarande vara öppna, *suckar*...

Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men då får dom död då. Man får ha ett personligt ansvar när man är vuxen. Vi kan inte stänga inne alla friska och rasera ekonomin för att ett gäng gamlingar trotsar reglerna. Regler finns av en anledning och vägrar man följa dom så får man ta konsekvenserna. Varför dalta?

Är man över 70 och blir sjuk så får man finna sig i att bli bortprioriterad till förmån för yngre som har hela livet framför sig och som stärker ekonomin och välfärden. Och då gör man bäst i att hålla sig hemma.

Det sprids ju även på äldreboendena, och genom hemtjänstpersonal. Och där har de gamla inget val. Vi måste (bland annat) därför hålla ner smittan i hela samhället. För det går ju inte, i Sverige, att låsa in personalen på äldreboendet. (Jag skriver "i Sverige", för i katolska länder finns det - eller har i alla fall funnits - klostersjukhus där personalen är nunnor, och alltså bor på klostret och aldrig går utanför området.)

Som en passur har jag arbetat på äldreboenden för länge sedan, och är väldigt glad att jag inte gör det längre. Det måste ju vara en hopplös situation, för man kan ju som sagt inte låsa in sig tillsammans med de gamla i månader, utan man måste om inte annat ta sig till och från jobbet, och riskerar då att smittas. Eller av sina arbetskamrater. Och det går inte heller att hålla ett fysiskt avstånd till de boende - man måste vara nära dem när man ska mata, tvätta, hjälpa dem på toaletten. Full skyddsutrustning för personalen används inte heller på svenska äldreboenden, och skulle också kunna skrämma de gamla (om de är dementa och inte förstår).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Anarki och upplopp??

Möjligtvis några upplopp på några få ställen som sen dör ut. Men inte på det stora hela.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Regeringen lämnade just över beredskap/hantering till folket :

Samtidigt "förbjuder" vi [diffust ord warning diffust ord warning] "allmänna sammankomster" på över 50 personer.

Har du symtom ska du vara hemma osv. Individen har stort ansvar.

Ansvar? ordet Förbud är klarspråk, tala klarspråk. Ni kan visst förbjuda allt.

Två dagar sen :

Ser inte att vården har slut på skydd.

Två dagar senare :

Vården börjar få slut på skydd.

Fortsatt öppen kollektivtrafik.

Menar hon endast äldre? Eller alla? Men då är det karantän? Eller? Jösses ska man ta in en kryptoanalytiker för att tolka riksdag/myndigheter.

The Error 404.

Får väl anställa tolkar som översätter de styrandes språk.

Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Sjukdomen är fortfarande i sin linda på många platser och de siffror du nämner har vi redan nått. Om du inte pratar om 10-20k döda i Sverige dvs.

Jag är orolig för fattiga, trångbodda områden runtom i världen där sjukvården är obefintlig. Relativt enkla medel som syrgas räddar många liv - sprids sjukdomen i Indiens slumstäder lär dödligheten vara enorm.

Var nog därför Indien stängde.
Kan bli svårt i Afrika och delar av Sydamerika också om de drabbas hårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det kommer bli ännu värre om man inte stoppar smittspridningen.

Ja. Tyvärr har du rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Hur kan förnekarna var så otroligt dumma i huvudet? Jag kan inte tro det är sant.
Att förneka i sig betyder per automatik att det som alla ledare i världen gör är korkat.
Det som länder som UK, Tyskland, USA, Frankrike, Italien mfl gör har ju direkt ENORM påverkan på deras ekonomi.
Förnekarna tror alltså att alla dessa höjdare är så jävla dumma att de förlorar miljarder av miljarder av miljarder medan de själva (förnekarna) hade kanske bara låtit det hela flyta på då det är bara "en vanlig influensa".
Hur kan förnekarna inte skämmas inför världen och gömma sig och hålla käften en gång för alla?
De är de dummaste människorna på jorden. Fattar ni verkligen inte hur korkade ni är?

Sverige säger en sak.
WHO och hela den övriga världen det rakt motsatta.

Fattar inte att en del tror att lilla Sveriges, en del av lilla Sveriges experter har rätt och resten av världen fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Via en läkare jag har god kontakt med har jag fått uppgiften att IVA platserna i landet upptas av 85% nysvenskar. Om det stämmer är det hyfsat spännande och sprängfylld information.

Kan säkert stämma.

Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Folk måste väl få handla förstår du väl ?

Gå att lösa. Även under nedstängning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Troll?

Rekommendationer/egen ansvar osv osv.

Förbud är ett ord som skrämmer regeringen, men lugnar folket.

Tydligt språk.
Empiri från ditt parallella universum?
(Btw- skippa lite blankrader i dina inlägg så blir tråden lite mer 'bläddervänlig')
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, fast det dör uppenbarligen fler % av Covid-19. Just nu är siffran 4,5% globalt.
Fel!!
https://experience.arcgis.com/experi...6f9f87457ed9aa
Citera
2020-03-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är det som är konstigt? Det är ju enligt följande:

87 procent av de hittills drygt 3 400 avlidna italienarna är över 70 år, och har i många fall haft flera svåra underliggande sjukdomar.

Att de utifrån detta inte ägnar tid åt att utreda den exakta dödsorsaken är ju inte speciellt konstigt. det har inte tid. De har heller inte tid att bedöma när dessa redan sjuka hade dött vid ett normal tillstånd.

Om du sedan tror att mörkertal i döda är mycket högre får du ju gärna ge någon sorts indikation på det. Jag har redovisat grunder för att många redan var sjuka. Jag har dock ingenstans sett uppgifter om att dödsmörkertalet skulle vara »mycket högre« som du skriver. Hur kan du tro det?

Återigen det är ingen källa att killgissa som du håller på med nu. Så släng fram källa om du ska hävda något sådant
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi får se när dödsannonserna kommer i tidningarna.
Sedan när annonserar muslimer i dödsannonser? Eller någon annan minoritetsgrupp?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnessjuk
Det är bara att hosta kraftigt åt dem som inte håller avstånd.
Jag har tänkt tanken men det skulle bli så fel. Är redo att kasta en konservburk efter någon som står och hostar i affären, tänk om alla andra har likadana planer? Jag vill inte ha en Soldatens i pannan.

Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Folk måste väl få handla förstår du väl ?
Läste du inte vad jag skrev om att bära mask och hålla avstånd, eller du kanske bara var ironisk?

Den där mumien i det virala klippet som minsann skulle ”köpa rökt ål på Östermalm” förtjänar att hamna under en framrusande buss. Helvetes jävla egomänniskor, om de bara kunde dö stilla hemma i lägenheten vore det inget problem, men de riskerar att smitta andra och dessutom tära på en redan ansträngd sjukvård. I värsta fall smittar de ner en läkare som är värd mer än tusen av dessa egoistiska 40-talistidioter. Förbannade jävla skitmänniskor, varför kan de inte köra hemleverans av sina jävla ostar och salta kex?

Själv kör jag enbart hemkörning hädanefter.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Alla utvägar från Helsingfors blockeras nu, med hinder.Stockholm borde göra så också faktiskt..

https://is.mediadelivery.fi/img/658/b790c8969e8549a696837c9afb95ec43.jpg.webp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in