Citat:
Ursprungligen postat av
nobbens
Hur kan du tro att inte jag hört det? Menar du verkligen att vi haft fler idag smittade om gränsen 50 hade satts tidigare? Svara på detta istället för upprepa sånt jag hört dem svamla om i evigheter nu.
Nej. Det menar jag inte. Men du har inte förstått alls tydligen. Det GÅR inte att stoppa det här nu. Inget Europeiskt land kommer att kunna stoppa det. De som dör kommer att dö, nu eller senare. Allt handlar om att låta folk smittas i en takt så sjukvården klarar av att hjälpa så många som det går. Dvs att man optimalt vill ligga på sjukvårdens övre del i vad den klarar av, så att man fortfarande kan bibehålla vårdkvalite men komma igenom smittan så fort som möjligt.
Det är exakt det vi försöker göra. Hålla oss precis under maxgränsen för sjukvården. Och det är där vår strategi skiljer oss ifrån andra länder, att de bromsat mkt mer än oss. Men det innebär också att de kommer få ett mkt långsammare förlopp, men någon skillnad i antal döda kommer det inte göra i slutänden så länge vården fungerar.
Det man riskerar med vår metod är att man gör en missbedömning eftersom så mkt är okänt, och missar man en kurva drar viruset iväg och man får en situation som i Italien eller Spanien då vården havererar och dödstalen skjuter iväg.
Men lyckas vi med målet så kommer vi komma ut på andra sidan snabbare än andra länder, och i slutänden när det är slut för de med så kommer vi ha ganska likartade dödstal