2020-03-27, 13:00
Medlem
men hur gör man nu då om man kanske har fått sjukdomen med milda symptom som 2 dagars lätt feber och snuva och vill testa sig ? har man rätt till det eller måste man betala för privata klinker eller tester online... nån som vet ?

läste igår att nån hade haft viruset och friskförklarat och 14 dagar senare hade han fort viruset https://www.expressen.se/nyheter/henrik-friskforklarades-har-fortfarande-corona/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Haha, hur mycket vågar du sätta på dem siffrorna. Ditt liv?

Mycket möjligt att han har helt rätt.
Sydkorea är det landet som har testat flest personer för corona och där ligger dödligheten på 0,7%, då har dom fortfarande ett stort mörkertal på smittade personer.
Citera
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haaahaa
Vart ser ni att Löven och rikspolischef sammankallat till PK? Ser inget på SVT nyheter, vilken tid var den planerad?

AB. 13:30.
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Tja, låter som ett ganska rimligt antal smittade i Italien. Mörkertalet där är nog så pass stort.

Dödligheten hamnar någonstans runt 0,1 - 0,5% likt en säsongsinfluensa. Precis som förväntat med andra ord.

Att 5% skulle behöva intensivvård hoppas jag de flesta släppt också.
Säsongsinfluensa dödligheten har också extrema mörkertal, det fungerar ungefär som med detta virus. De siffror jag sett för säsongsinfluensa har legat på 0,01% där de tagit hänsyn till mörkertal.
Citera
2020-03-27, 13:01
Medlem
Igni-ferroques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du ängnar dig ju åt direkta lögner och hävdade immunitet.

Om du läser det jag länkade så är det inte en lögn utan snarare mycket troligt. Att det finns ett par exempel på personer som uppges ha testat positivt en andra gång kan precis lika gärna vara mätfel.

Så snarare är det väl så att du bör kunna styrka det du påstår...
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Varför skulle rikspolischefen vara med då? Nej det blir 50 pers i grupper max och polisen ska se att det följs.
Hoppas du har rätt, även om jag tror att alla åtgärder som görs nu är försent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack!

Karantän för Stockholm, tippar jag, eftersom Thornberg är med.

Jag vet att flera läkare har begärt att skolor ska stängas och utsatta områden ska sättas i karantän.
Även resor med tåg och buss.
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Ge mig dom siffrorna du har så tar jag gärna emot det. Och nej förväntat är någonstans runt 0.6-1%.

Vi kommer absolut inte hamna på 1% dödlighet. Det räcker att du kollar på Tyskland och USA som testar mer brett för att inse det.

Vi skulle behöva 10,000 döda per dag eller mer i Italien för att uppnå tidigare befarade 1-5% dödlighet.

Jag tycker det känns hoppfullt nu! Mindre dödligt än befarat, enormt mycket mindre dödligt än både SARS och MERS.

Varför inte glädjas åt positiva trender?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Du har senaste dygnet gjort tre inlägg i den här tråden som bara är "källa?" - när du helt enkelt hade kunnat kopiera in skiten du ber om källa till i google och fått upp källan på ungefär en halv sekund. Vad är det för fel på dig? Att Boris Johnson fått Corona kommer vara huvudnyheten på bokstavligen talat varenda västerländsk nyhetsförmedling på planeten, och du ber om källa istället för att öppna fucking aftonbladet?

Tråden ligger under vetenskap. Ej konspirationsforumet.

Därav uppskattar så gott som alla i tråden att man anger källan för sina påståenden.

Det kallas källhänvisning.
Citera
2020-03-27, 13:02
Medlem
På intranätet är det väldigt mycket uppdateringar just nu. Jag är så glad att jag är hemma denna vecka.
De räknar med en storm nästa vecka.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shwp
Alltså, tänk om vi endast tog i räkning de som söker läkarhjälp för influensan. Då skulle dödssiffran vara jävligt mycket högre. Krävs inga källor eller siffror för att förstå det.

Och då säger jag verkligen inte att coronaviruset är ofarligt eller bara en vanlig influensa, men de nuvarande siffrorna är helt fel pga vem som testas.

Det är absolut ingen som motsäger att mörkertalet är stort, men att dödligheten skulle ligga på 0.1% likt en vanligt säsongsinfluensa är väldigt motstridigt. De flesta siffror indikerar just 1% dödlighet. Sen hur många som är smittade bör vara relativt enkelt att få lite grepp kring - kolla antal personer på IVA.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Man har ju pressträffar dagligen där man ber folket tvätta händerna. Kanske inte Löfven då.

Det mest troliga är att det kommer bara tillåtas grupper på 10-50 personer. Inte 500 som nu.
Och det blir polisens uppgift att se att det följs.

Kom ihåg vem som sa det
Hoppas att det blir så. Vore på tiden helt klart.
Att Löven är med måste betyda nåt större.
Han har man ju inte sett röken av sen han höll sitt tal.
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack!

Karantän för Stockholm, tippar jag, eftersom Thornberg är med.
Ja de skulle behövas.
Oj vad kränkta alla stockholmare kommer att bli då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in