2020-03-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är ju bara det att WHO och FHM har olika syn på vilka som hör till riskgrupp. Samt att bland yngre friska finns också de som behöver intensivvård och dör. Massmittar vi så får vi ändå för många på sjukhus, mer än vården kan hantera.

Sedan isoleras inte riskgrupper, därför att det inte går. Det finns inget sätt att vara hemma utan att förlora arbetet om man tillhör riskgrupp och har ett arbete. Bor man på ett boende eller behöver stöd i hemmet som tillhörande riskgrupp så får man hjälp av personer utan munskydd, och som kanske är sjuka, fast saknar symptom, eller har anhöriga med corona och är i inkubationsfas själv.

Vad är skillnaden mot hur det kommer bli nu då?
Vården kommer inte hålla.
Folk kommer förlora jobben.
Ett antal unga/friska kommer dö. + mängder av äldre/sjuka.
Riskgruppen kommer smittas av personer som inte vet att dom smittar.

Vet man om att man medvetet smittats så håller man sig hemma från smittillfället tills man är bevisat frisk så sprids inte viruset vidare till riskgrupp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Det stämmer också. Övriga Italien är i halvkarantän med ungefär samma spridning som i Sverige.
Wuhan är det enda stället som varit i karantän, i dess rätta bemärkelse.

Trodde hela Italien låg karantän.
Så är det nog allt.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Om vi tittar på länderna som ligger i topp 10 har samtliga infört hårdare restriktioner än Sverige.

USA
Kina
Italien
Spanien
Tyskland
Iran
Frankt
UK
Schweiz
Sydkorea

Din hobbyteori om att isolera fungerar alltså inte i praktiken om allmän smittspridning finns. Det är fakta, inget hittepå som visa datorskärmsexperter sysslar med.

Dom isolerades relativt sent. Resultaten kommer börja visa som om 1-2 veckor runt om i världen.
Citera
2020-03-27, 12:16
Medlem
c19.se ändrade precis nu till 80 döda och anger att det är en ökning med 2. Det är lite mystiskt för jag får det till en ökning med bara 1. Har dom fortfarande med den okände där man inte ens vet vilken region som rapporterat in?

Om det bara blir en ökning med 2 personer idag, kommer Anders Tegnell att bäras i gullstol genom SVT:s lokaler och Sverige kommer att prisas internationellt? Men vad tror Ni?

Men utgår man från gårdens 66 blir det en ökning på 13 personer, glorian något på sned på härskaren.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Varför glömmer folk Socialdemokraterna? De är lika skyldiga till avvecklingen av LAGERHÅLLNING som är det allra största problemet för Sverige just nu.

Exakt. Man kan ju säga att de "ärvde" detta från när Moderaterna styrde med Alliansen, men de gjorde ingen förändring i arbetssättet för vården heller. Så ja, det är deras gnidna inställning till vården som alla har skuld i här. De prioriterade andra saker.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RR-
givetvis jätte tragiskt
de flesta 16 åringar röker en del dock vid denna ålder så hur vet man att inte denna tjej gjorde det med ?

Inget sådant som har framkommit, det var väl en atlet i 20 års åldern som dog tidigare också, även där utan bakomliggande sjukdomar.

Jag tror vi helt enkelt får skippa idén om att friska ungdomar går säkra och att fuktig värme ska hjälpa oss.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Her er det informasjon om det https://www.expressen.se/nyheter/fragor-och-svar-om-det-nya-coronaviruset-/

Jag ville verkligen ha den statistiken. Det kan ha varit på expressen som jag sett det men nu hittar jag inte det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Säger inte att det finns vaccin heller, det var bara en förklaring att vi inte blir permanent immuna mot allt

Och jag höll med dig, men jag kanske uttryckte mig oklart :-)
Citera
2020-03-27, 12:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Sverige har alltså en strategi om att uppnå flockimmunitet. För den är väl nu tämligen väl uttalad?

Man vill smitta ned befolkningen och det är också varför skolorna håller öppet. De drar hem smittan till sina föräldrar som också blir sjuka.

Man lägger fram en teoretisk bild att sjukvården har en kapacitet som uppgår till cirka 50% av vårdbehovet, så om man låter sjukdomen får löpa under 4 månader istället för under 2 månader skulle fler kunna klara sig.
I praktiken räcker väl Sveriges vårdbehov till en av tusen av de som kommer att kräva en IVA-plats.
Högt räknat kan Sverige skaka fram 1000 platser när allt är uppbyggt och klart inkl provisoriska platser i mässhallar och tält. Då 5% av de insjuknade kräver intensivvård kan max 20 tusen personer vara smittade samtidigt. Kräver då en intensivvård 3-4 veckor i snitt klarar vi bara av att hantera cirka 200-250 tusen människor som sjuka per år. Ska en immunitet uppnås med 70% av befolkningen och smittas i en "lagom" takt så att sjukvården hinner med kommer det ta 25-30 år för att sjukvården ska hinna med.

Börjar man räkna på det är det där vi hamnar. Därför ser jag i praktiken Sveriges strategi som ett spel för galleriet. Med de fåtaliga åtgärder som genomförs kommer vi sakna möjligheter totalt för att inte uppnå genomklappning i vården. Den kommer att klappa ihop med 100% sannolikhet. Man gör så här för att man bedömer det för samhällsekonomiskt dyrt att köra en lockdown. Det är så det ser ut.

Det här gör mig ärligt talat sömnlös på nätterna.

Någon annan som funderat på det här? Någon som faktiskt räknat på det?
Notera gärna att de diagram som FHM presenterar (den med den höga kurvan och den med den flackare kurvan och vårdens kapacitet) helt saknar skala. Dvs, den visar inte HUR många sjuka som kan hanteras, eller vilken KAPACITET sjukvården har. Börjar man räkna lite på det, inser man dock att vårdens kapacitet i förhållande till folkmängd och nödvändig andel med flockimmunitet är HELT oproportionerligt redovisade när de visualiseras på det vis som FHM gör.

Själv skulle jag vilja se en strategi som heter SKYDD, SKYDD; SKYDD och sedan VACCIN, VACCIN och VACCIN. Fan, ge alla i Sverige ett friår. Staten får ta ansvar för matförsörjning och se till att el och vatten, sjukvård fungerar. Kalla ut polis och militär på gator och se till att folk håller sig inne och inte springer runt och smittar ned varandra. Hellre ett år i karantän än 300-500 tusen döda och enormt mänskligt lidande.
Citera
2020-03-27, 12:17
Medlem
https://www.aftonbladet.se/a/K3A6b7

Hur prioriteras en skottskadad kaosblatte i dessa coronatider inom IVA-sjukvården?
Citera
2020-03-27, 12:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Dom isolerades relativt sent. Resultaten kommer börja visa som om 1-2 veckor runt om i världen.

Möjligt, det är ändå konkret fakta.
Citera
2020-03-27, 12:18
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorraBotkyrka
Jag ville verkligen ha den statistiken. Det kan ha varit på expressen som jag sett det men nu hittar jag inte det

Jag har också sett det där. Tror det var här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in