2020-03-27, 10:53
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtraKebabsas
Den 25e skrev du att inom en vecka dör 200 per dag. Mao en situation värre än Iran tex.

Irans siffror är väldigt osäkra. Speciellt med tanke på att deras massgravar syns väldigt bra från olika satelliter..De har även ett starkt intresse av att dölja antalet sjuka och döda av rent militärstrategiska skäl..
Citera
2020-03-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jo, den risken finns ju alltid. Men om man vill undvika och hänga därinne är de dåliga på att ernjuda snabb betalning o hämtning

Dom har så lite kunder nu så går nog rätt fort.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja, det har jag, men ids inte ägna energi åt att debattera med dig. Ett virus bryr sig inte om vad någon av oss säger och tycker.

Det är för sent att hindra smittspridning nu. Vi kommer att bli mer nationella, antingen genom smittbekämpning (så småningom) eller genom smittspridning. Det är inte vi som gör det valet. Viruset tvingar oss.

Jag håller med. I varje fall i ett kortare perspektiv. Har själv skrivit något liknande i tidigare inlägg. Ser inte att vi ser olika på saken där. Där vi skiljer oss är möjligen i synen på hållbarhet i detta (jag tror att vi återgår till det normala, fast med bättre lokal beredskap, ganska snart) och i synen på vad vi kunde ha gjort.

Tror också att global samverkan är det som kommer att fixa problemet vilket kommer att få påverkan i längre perspektiv. Nationer förstår vikten av öppenhet och gemensamma insatser.

Var det för ansträngande att kopiera in länkar till källa? Vill gärna se dem då jag inte sett sådan information själv.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det är ju ett sätt att se på det. Ett annat är att var och varannan politiker lovat oss ”Vård! Skola! Omsorg!” och att väljare helt enkelt litat på att detta inte varit lögner.

I alla val jag fått rösta i har alla partier stått och gastat om ”Vård, skola och omsorg” och satt upp plakat med samma budskap. Skälet till att vi ska ha våra höga skatter.

Det är fan bedrövligt att allmosor ska behövas.

Vi har ett djupt systemfel som måste åtgärdas i svallvågorna efter den här tsunamin.

Skönt att karln äntligen blivit överkörd och vi kommer börja testa rekorderligt.

Jag är också förvånad. På gårdagens presskonferens stod MSB-mannen (eller vem av dem det nu var) och sa att de endast skulle tydliggöra triage-instruktionerna. Absolut inte justera dem.

Men ge dig med dina tråkningar om analys.

Medan din vekling till uska väljer att se död långt innan diagnos så har du tusen och åter tusen syrror som väljer att ta sig an sin uppgift med mod och kraft och övertygelse om att göra allt som står till buds innan det är dags att ge upp.

Teorin är att magsyran dödar viruset och att det rör sig ned dit så snabbt att det inte ska smitta dig.

Den teorin är det många som gör klokt i att inte tro på och tills vidare inte äta något som kan vara kontaminerat.

Ja, han sa att det är samma principer som alltid funnits?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Har folkhälsomyndigheten och Löfven förbjudit styckeindelningar nu?
Har Löfven och FHM förbjudit fokus på det väsentliga?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
66 döda är inaktuella siffror. Worldometer hade väl redan igår kväll 77 döda och sajten c19.se hade 79 avlidna.

Jag har ännu inte sett några uppdateringar men om FHM går ut med siffror kl 14:00 utgår jag från att dom lägger gårdagens siffror, alltså 77 döda och det innebär då +11.

Jag tror att den största smittkällan nu är hemtjänsten som skall hem och hjälpa dom gamla som bor kvar i sina hem.
Man smittar upp till tre veckor från det symtomen försvunnit, så ja. .

Vi borde förstås ha tänkt på det, men vi var naiva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jag skrev det här redan 08:50 media har snott det härifrån

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Det skrevs ut på vårt intranät för flera timmar sedan.

Okej, eftersom det är en katastrofparagraf kommer kanske sjukhus i Stockholm att deklarera katastrofläge under dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja! Stänga allt en tid är bättre än en mycket längre tid av elände.

Och krascha ekonomin och företagen, ok sure.
Citera
2020-03-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Så du tror länder stänger sin ekonomi pga ingeting? Sluta, detta är största hotet i modern tid. Vakna upp.
Han förstår inte vad det handlar om..
En till som jämför med influensa med dödlighet på 0.01 procent och där det finns vaccin.
Han fattar inte att detta har dödlighet på 3 till 5 procent och inget vaccin.
Citera
2020-03-27, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Nu vill jag inte förminska någon... men tyckte att vi skulle ha flera hundra döda vid detta laget om man backar i tråden. Är det inte exponentiell ökningen sverige? Eller ska man vänta ytterligare veckor för att se en dramatisk ökningni antalet döda?

Jag tror iaf att detta är bra mycket värre än vad medier speciellt i sverige förmedlar, ja menar mass panik vill man ju förhindra

Känns som Tegnell och gänget vet mer än vad somsägs och inser att det inte finns nå mer att göra. Den känslan får jag iaf

Vi är fortfarande i början. Vi borde se en dubblering av antal döda ca var tredje dag.
Citera
2020-03-27, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sant, dock brukar de allra flesta inte hosta och nysa varandra i ansiktet, jag tror helt enkelt inte på att hostningar och nysningar är det som driver smittan, däremot finns det indikationer på att kontaktsmitta kan vara det som driver spridningen, det här länkats till ett klipp med Mythbusters som klart och tydligt visar hur lätt patogener överförs mellan individer kring ett bord spelandes tärning, förutom att empiri säger oss att god handhygien är den enskilt viktigaste åtgärden för att förhindra smittöverföring.

Tvätta händerna, pilla dig inte kring andningsvägarna med orena händer.:yes
Jeg tror at det er viktig å også holde avstand (minimum ca 2 meter) til andre mennesker, fordi når vi snakker så slynges det også spytt ut av munnen vår som kan pustes inn av andre. Det beste hadde vært om alle hadde hatt godkjente masker som vi kunne brukt.
Citera
2020-03-27, 10:56
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://www.friatider.se/stor-donation-fran-kina-tusentals-artiklar-skyddsutrustning

I nödens tid ser man vilka som är de riktiga vännerna. Läste någonstans att Kina har skickat hjälp med sjukvårdsmateriel, personal och annat till över 80 länder. Det var flera dagar sedan så kan vara fler nu. Även Ryssland och Kuba hjälper.
Tack Kina!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in