2020-03-27, 09:02
Medlem
Riksbanken: Inget tyder på att coronaviruset smittar via sedlar
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2020/coronaviruset-smittar-inte-via-sedlar-och-mynt/
Citera
2020-03-27, 09:02
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Finns ju en hel del användare som litar blint på regimen trots att alla andra länder gör tvärt om.
Du litar mer på Merkel än Löfvén?
Citera
2020-03-27, 09:03
Medlem
santos_devilles avatar
Jag har gått från att tycka regeringen och våra myndigheter behandlar denna corona-kris väldigt dåligt till att börja förstå varför dom inte sätter oss i karantän och stänger ner samhället.

Redan nu när man pratar med kompisar som suttit själv-isolerade från samhället i 2 veckor så ser man att folk börjar ångra sig och se det som totalt onödigt eftersom siffrorna i regionerna där dom bor är stabila med väldigt liten stigning eller ingen stigning alls. Man ska sätta samhället i karantän vid precis rätt tillfälle alternativt sätta regioner i karantän medans andra regioner får fortsätta som vanligt.

Personligen har jag varit isolerad från jobb och samhälle i två veckor och börjar redan ifrågasätta varför jag ens gör det. Skåne har knappt någon tillväxt i bekräftat smittade eller döda pga viruset, och vi har ingen allmän spridning av corona. Varför ska vi sitta instängda och skada får lokala ekonomi?m Om det blir värre ska vi absolut stänga men nu borde direktiven vara att gå ut och göra som vanligt. Vi har ingen spridning i Malmö, gå ut och handla och sätt sprätt på era löner.
Citera
2020-03-27, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2020/coronaviruset-smittar-inte-via-sedlar-och-mynt/
inte heller via digital valuta
Citera
2020-03-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja svara själv på hur det hade sett ut i Kina med svensk regering och svenska myndigheter.

Svenska myndigheter hade aldrig ens tillåtit de sanitära olägenheter som våtmarknaden där smittan startade, varför situationen ö h t aldrig uppkommit.

Men ändå så är det svenska myndigheters inkompetens som ligger bakom att en smitta som sprider sig som en löpeld över världen och just nu får New York att kollapsa även finns i Sverige.

Fascinerande, sanna mina ord.

Haha, återigen klara du inte av att svara på frågan. Patetiskt.

Jag kan tala om för dig att med svensk förhållning till smittspridning hade inte antalet nya fall/dag i Kina varit kring 70 st. Snarare mellan 70 000-700 000 st. Globalt hade vi börjat räkna miljoner för längesen.

Det är ingen som har sagt att Sverige är ansvarigt för något annat lands kollaps. Men vi kommer vara ansvariga för vår egen kollaps och för att den blir brutal även fast det funnits alla möjligheter att begränsa skadorna.

Att diskutera med dig är som att diskutera med en politiker som har alzheimers.
Citera
2020-03-27, 09:06
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Tiden går snabbare ju äldre man blir, och samtidigt har man något gemensamt att prata om över ett världssträckt digitalt nät (internet), ett debattämne. Man har något att koncentrera sig på. Klart att tiden går fort då.

NU gäller det att vänta ut ytterligare tre veckor. Sedan borde väl peaken vara över... tror jag iaf.
FÖr en vecka sedan så trodde jag att peaken skulle vara över i slutet av nästa vecka. Det kan ju fortfarande vara möjligt, men jag misstänker om två veckor till minst.
Peaken över om tre veckor? Hur tänkte du där, vilken peak?

Det är möjligt att en majoritet svenskar blivit smittade om tre veckor, men någon peak i antal döda är vi fortfarande långt ifrån att ens skymta. Det tar några veckor att dö också. Som AT sa:
De som dör idag smittades för 4 veckor sedan.
Citera
2020-03-27, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag har gått från att tycka regeringen och våra myndigheter behandlar denna corona-kris väldigt dåligt till att börja förstå varför dom inte sätter oss i karantän och stänger ner samhället.

Redan nu när man pratar med kompisar som suttit själv-isolerade från samhället i 2 veckor så ser man att folk börjar ångra sig och se det som totalt onödigt eftersom siffrorna i regionerna där dom bor är stabila med väldigt liten stigning eller ingen stigning alls. Man ska sätta samhället i karantän vid precis rätt tillfälle alternativt sätta regioner i karantän medans andra regioner får fortsätta som vanligt.

Personligen har jag varit isolerad från jobb och samhälle i två veckor och börjar redan ifrågasätta varför jag ens gör det. Skåne har knappt någon tillväxt i bekräftat smittade eller döda pga viruset, och vi har ingen allmän spridning av corona. Varför ska vi sitta instängda och skada får lokala ekonomi?m Om det blir värre ska vi absolut stänga men nu borde direktiven vara att gå ut och göra som vanligt. Vi har ingen spridning i Malmö, gå ut och handla och sätt sprätt på era löner.
Och när alla går ut igen tar viruset fart på nytt. Det är dilemmat
Citera
2020-03-27, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville

Vad anser du då om att FHM inte har några planer på att rekommendera isolering av Stockholm? För tidigt läge?
Citera
2020-03-27, 09:08
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hur länge ska vi sitta i karantän? Tre månader nu. Sedan kommer ny smitta in i landet på oklar väg i höst och karantän igen i tre månader. Osv.
Det går inte.

Vadå, hör du till kategorin klättra på väggen av att inte ha något att göra, eller?
Se det som lite extra semester mellan arbetsvarven alternativt söka jobb då.. det viktigaste är väl att du har tak över huvudet samt tillgång till mat, eller tänker du gnälla på allt du varit van att ha tillgång till?
Citera
2020-03-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
De sa nyss på tv...papper 3 eller fyra dar..var på nyheterna
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Fast de unga som slås ut och faktiskt till och med dör kan ju ha underliggande problem som de inte känt till?

Det är väl möjligt, men det kan också vara som så att sjukdomen utlöser nån form av ovanlig komplikation. Julie är liksom inte den första yngre och vad man vet fullt friska person som dött av Corona. Även om det är ovanligt med yngre som dör så handlar det ändå om ett virus som ger sig på lungorna och det finns alltid en risk för komplikationer.

Av de som intensivvårdas i Sverige så saknar drygt 25% bakomliggande sjukdomar, så viruset kan onekligen även drabba fullt friska hårt.
Citera
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Hur många döda totalt igår? Blir så himla konstig rapportering när FHM skall uppdatera en gång per dag, missar ju en massa.

I går hade vi 11 döda i Sverige. Det gick från 66 till 77 döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in