2020-03-26, 22:22
Medlem
Bloody hell... USA...

Det rusar verkligen nu: 14.000 nya fall idag, med enorma mörkertal och en vettvilling i Vita Huset.

Det här blir katastrof.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!!
Om du tror att antalet smittade ligger runt en halv miljon så är du långt ifrån verkligheten.
Det finns många många miljoner, säkerligen hundratals.
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Har inte sagt miljoner. Tusentals sa jag.

Ja sverige har inte kapaciteten.
Miljoner!
Jag säger miljoner.

Den som tror vi haft en halv miljon Covid19-, fall världen om är väldigt väldigt naiv.
Inget illa menat, men detta sa vi redan för många veckor se man kan inte räkna med antalet positivt testade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Skulle gissa på extremt överdrift där. Min gissning är nog snarare 50-60000, maximalt 100k.

Tror också att det ligger nånstans där.
60-80 000 i Sthlm och sen 20-30 000 i resten av landet
Citera
2020-03-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vi kan faktiskt redan nu se tecken på att Tegnell-linjen håller på att misslyckas, om nu syftet har varit att platta till kurvan och minska takten i smittspridningen.

Alla de länder som har infört drakoniska nedstängningar har efter 5-8 dagar sett hur ökningstakten på nya fall har minskat från ca 25% till drygt 10%. De har också efter 10-13 dagar börjat se en minsking av ökningstakten på nya dödsoffer från 25% och ner mot 15% (man ska komma ihåg att medel-tiden från smitta till död är 17 dagar, men i vissa fall går det snabbare, och de har börjat "sparas").

Sverige har däremot i minst 3 veckor eller mer kört sin linje att tvätta händerna och skydda de äldre äldre. Men vi ser ingen minskning av takten alls.

Kan nog tro att Tegnells taktik är att köra igenom smittan genom hela befolkningen så snabbt som möjligt. Att kanske se april och halva maj som förlorade månader, med raserad sjukvård och närmast oändligt mänskligt lidande. Men det är helt klart hans taktik.

Sverige har något lägre ökningstakt på dödlighetskurvan än Tyskland och Nederländerna sett till början av epidemin. Högst ökningstakt i början på epidemi har Spanien och Portugal.

Sverige: y=4,77*e^0,2468x; R=0,99
Tyskland: y=7,57*e^0,2828x; R=0,99
Nederländerna: y=7,69*e^0,3125x; R=0.99

När det gäller Italiens och Spaniens kurvor för dödlighet (och även fall) finns det inga särskilda korrelationer till några specifika åtgärder alls utom att ökningstakten inte varit exponentiell någon gång utan kurvan har böjt av successivt över hela förloppet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ni har inte haft samhälls smitta tillräckligt länge, tro mig det kommer.

Menar du att viruset dödar snabbare vid utbredd samhälls smitta?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Jag ser inte smittvägen italienresenärer -> zoomalier.

Sandnegrerna måste ha smittats på religiös väg av iranier eller nåt.

Iranier och somalier tillhör inte samma religiösa tro.

De möts inte och umgås inte i religiösa sammanhang.

Som att säga Brasilianare och en Norrmän möts i religiösa sammanhang
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skulle jag knappast påstå att det gör då de troligen går förbi Frankrike i antalet döda på måndag och troligen lär springa förbi Kina i antalet döda lagom till sommaren.

Du inser att jag pratar om delstaten Washington? En stat med liknande förutsättningar som Sverige.

Inte exempelvis New York med 20 ggr befolkningstäthet.
Citera
2020-03-26, 22:24
Medlem
NisseNyfikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Det finns så sjukt fina och hjälpsamma människor i vårt land! Myndigheter och politiker jobbar så sjukt mycket för våra skull, jag är så förbannat tacksam. Däremot finns det mycket mycket mer vi kan göra!

Jag skulle vilja veta hur viruset smittar? När man vet det så skall man ta fram ett fullgott skydd till alla! skitsamma om handlar om att dra på sig en 125l sopsäck och diverse kaffefilter på munnen, hitta på vad som helst, men vinn kampen nu! Det skall väl inte vara så svårt att lista ut?!
Det ända du kan göra är att bosta ditt imunförsvar mest effekt är ordentligt sömn vitamin c d och zink har visat sig vara något mot coronan speciellt om du blandar det med en malaria medicin mins inte medicinska namnet kronikol något sådant. Amrekanarna går all in på den medicinen. Samhället speciellt vården kommer sluta fungera folk jobbar utan skydds utrustning och kommer bli smittade. Så här blir det när ett samhälle styrs av känslo människor vi står helt utan beredskap Finnarna var redo rullade bara ut sin utrustningen. Sverige förtjänar det hoppas dom här känslo mäniskorna irar om kring och lär sig en läxa och några av dom dör själv har jag övergett samhällskontraktet rädda sig den som kan låt clownerna vakna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Miljoner!
Jag säger miljoner.

Den som tror vi haft en halv miljon Covid19-, fall världen om är väldigt väldigt naiv.
Inget illa menat, men detta sa vi redan för många veckor se man kan inte räkna med antalet positivt testade.
Okej miljoner i Sverige, det är illa.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Trump är rejält försenad. Hur mycket flämtar han när han kommer till micken? Nåt stort på gång? Är lilla Faucci med? Håller han sig till manus?
https://www.youtube.com/watch?v=Z3i1qyZOumc
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Bloody hell... USA...

Det rusar verkligen nu: 14.000 nya fall idag, med enorma mörkertal och en vettvilling i Vita Huset.

Det här blir katastrof.

Ja tyvärr drabbar det resten av världen. Den vågen resenärer därifrån sen vill jag inte ha hit. Det är kylbilar där döende redan placeras invid sjukhus i Queens, så the american dream levererar.
Citera
2020-03-26, 22:25
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Hur lyckas Usa testa så många så snabbt?

Dom har tydligen köpt in massor av Roche maskiner som kan analysera tusentals prover per dag, per maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in