2020-03-26, 20:46
Medlem
Någon som vet varför de tar 1-2 år att ta fram ett vaccin? De har ju gjort vaccin nu som de redan testar? Ifall den skulle visa sig funka så kan man börja ge ut det redan inom 1 månad?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Kan Tegnell-anhängarna här förklara följande för mig:

1. Ingen vet hur många som är smittade idag, inte ens Tegnell.
2. Tegnell är införstådd med att spridningen är igång ordentligt och att det finns ett mörkertal, han vet inte exakt hur stort mörkertalet är.
3. Resultatet om antal döda av de som smittas IDAG, ser vi om ca. en månad.
4. Sjukvården går redan på knäna, det är redan materialbrist på vissa ställen och materialet tar slut om någon dag på andra.

Kan någon vänlig Tegnell-anhängar-själ förklara för mig hur det inte skulle vara att spela med svenska människoliv, när man inte redan idag begränsar spridningen till ett absolut minimum?

Just med tanke på att inte en jävel, varken Tegnell eller någon annan, har en endaste jävla aning om hur många döda vi har om en månad. Heller har ingen en aning om hur många intensivvårdplatser som krävs om 2, 3, eller 5 veckor. Och man kan inte ens projicera för något av detta eftersom man ju inte har några siffror att gå på-

SAMTIDIGT, när man väl VET det (när man väl står där i skiten om 1 månad), så spelar det absolut inte någon roll vilka åtgärder man tar DÅ, för vad man än gör, så kommer situationen bara att förvärras i ytterligare 1 månads tid, innan det eventuellt kan börja dala igen.

Så vad har ni för kommentar till detta?
Citera
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
En halvering av antal döda jämfört med igår och man kan verkligen känna besvikelsen i denna tråden. Jävla svin är ni som hoppas på höga dödssiffror. Ni villså gärna att samhället ska kollapsa så att ni får en chans att klättra i den sociala stegen era patetiska jävlar.

Tror dom är få. Jag tillhör dom som är minst sagt orolig för Sveriges hantering. Rädd för att våran slapphänthet kommer skapa ett väldigt onödigt lidande i Sverige. MEN jag är bara enormt glad om jag har fel. Vi är dock inte där än där någon kan sägas ha rätt eller fel. Vi vet inte hur många som är smittade, sjukdomen har lång inkubationstid. Det kan smälla till ordentligt och då kommer många att dö. Jag har gärna fel i det dock. Jag kommer glädjas åt att ha haft fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Italien har 712 döda idag enligt worlometer.

Hiskeliga siffror.

Nja i snitt dör det 1500 pers om dan i Italien utan corona.
Citera
2020-03-26, 20:47
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Njae.. Några få delar av Polen klarade sig, och det råder ingen enighet om varför heller.

Jo, lite konstigt är det ju.

https://www.jostemikk.com/wp-content/uploads/2017/01/Blackdeath2.gif
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genos
Det dör runt 500-800 personligen dagligen nu. Det har gjort det senaste dagarna. Helt otroligt att det bara fortsätter. Undrar vilka åtgärder landet tar till sig nu.

Det dör nu en spanjor var 2:e minut i Covid19.

167 döda bara i Alicante idag.

Helt insane...och vi kommer vara där inom 2 veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Verkar kunna fungera i förebyggande syfte, dock inte att behandla.

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/coronavirus-malaria-drug-treatment-covid-19-patients-hydroxychloroquine-a9426366.html
Det stoppar fortplantningen för viruset, så ju tidigare det sätts in desto bättre. Viruset skada ju lungor och skadorna reparerar medicinen förstås inte.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Den brann ut av sig själv. Har inte sett några ställen där karantän funkar särdeles bra mot pesten. Men det var ju iof en smitta som var svårare att stoppa med karantän i och med att råttor är notoriskt dåliga på att följa förordningar

Tror ej att det bara brann ut Av sig själv, dödligheten var 100 procentig iaf blodpest.

Läser på Wikipedia:
Pesten bekämpades försöksvis genom karantän och genom förbättrad hygien. Den svarta råttan trängdes undan av den starkare, men också folkskyggare brunråttan som kom till Europa vid 1500-talets mitt.[13] Som vid alla andra epidemiska sjukdomar utvecklade människan förmodligen en viss resistens.

Ska man tro detta så; karantän, bättre hygien plus brunråttan var de komponenter som hejda pestens framfart.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Hur har du det där borta i Bullerbyn? Opiater istället för IVA har man gett allvarligt sjuka gamla människor i Sverige och hela världen långt innan corona.
Hur har du det med läsförståelsen? Den verkar ju inte ha passerat lågstadiet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Medelåldern på läkarna är ju mycket lägre jämfört med medelåldern på samtliga döda. Om de flesta läkare varit i 80-års åldern hade de dött i stora antal.
Man kan vrida på siffrorna åt flera håll. Läkare är oftare män och äldre.

Min poäng är bara att 33 döda läkare på drygt 8000 personer är ungefär i linje med vad man kan förvänta sig. Det är inte ens säkert att alla fick viruset av en patient. De kan ha fått det på skidresan som alla andra, eller en kollega.

Att arbeta på sjukhus är inte riskfritt, men läkare har säkerhetsrutiner, och är därför inte nödvändigtvis mer utsatta än personer som jobbar i andra samhällsfunktioner, som kassabiträde, busschaufförer, polis, bud, barnomsorg m.m. i ett läge som detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Nja, dödssiffrorna i Italien är ju rätt så stabila den senaste veckan. Kan ju tyda på att de hårda åtgärderna kanske har haft viss effekt.

Senaste veckan har det ju dött runt 500-800 personer om dagen? Mer än ett annat land i världen? Läget är ju absolut inte stabilt? De blir ju bara värre och värre?
Citera
2020-03-26, 20:48
Medlem
meduzan2013s avatar
hur ska man gå tillväga för att skaffa läkarintyg? kan ju inte direkt pallra sig ner till vårdcentralen å stå där och hosta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in