2020-03-26, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.”Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.”Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.”Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.”Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !

Den här var faktiskt lite rolig (Ber om ursäkt ifall det redan har postats här)

Tegnell som barn…
https://twitter.com/i/status/1243170419542077442

Mycket bra.

Lägg till den när han sa att svenskar utan problem kan åka till alperna eftersom det inte finns någon smitta där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Kyrkogårdsförvaltningar i region Göteborg och Stockholm håller nu på att utreda frågan om ishallar kan användas för att förvara lik i i väntan på att begravningar ska kunna hållas, enligt DN.'
Jag fattar inte vad de håller på med. Begravningar innebär bara smittorisk. Kropparna måste kremeras så fort som möjligt. Alternativt får man gräva massgravar. Även om man måste ha minnesgudstjänster så måste inte liken vara med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Överlag skötte sig inte kineserna sina karantäner sämre än svensken. Däremot agerande myndigheterna mot stolpskotten som inte fattade allvaret.
Men kineserna har inte löst något. Deras befolkning är numera ett utbrott som väntar på att hända.

De hade dessutom helt andra förutsättningar för sin karantän. När kineserna satt i karantän så var ju inte folk smittade utanför karantänsområdet.
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Finns det fortfarande folk som kallar covid-19 för en influensa.

Ja, saker ska kallas för vad de är.
Att du tror att det är ett domedagsvirus som kommer förvandla jordens människor till zombies får du stå för själv.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jo men S har ju möjligtvis varit sämst på att hantera detta i hela Europa. Att man inte märker att Tegnell är en dåre och tar avstånd från S visar vilken galenskap vi har här. Många i detta land som förtjänar detta. Jag är inte en av dem.

Som Stockholmare skulle jag inte ha något emot att man stänger ner hela skiten då sossarna har noll kontroll.
Och vilka har varit bäst? Italien? Spanien? Frankrike?

Jag är så otroligt fascinerad av er som tycker det är snyggt hanterat att människor sitter inlåsta i karantän eller dör.
Citera
2020-03-26, 19:57
Medlem
Draken55s avatar
Svårt, omöjligt? att nå fram i bruset av ryska troll och dårar i den här tråden, men provar.

Det tycks föras samtal om hårdare åtgärder i Stockholm, vad tror ni?

Själv tycker jag det vore bra, verkar som om många fullständigt skiter i alla restriktioner, vad är det för fel på Stockholmare? förutom allt som redan så uppenbart är fel på dom?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Italien har 4.5 läkare per 1000 invånare, eller 0.45%.

Hittills har totalt 8,215 människor dött i Italien med corona.

Förväntat antal döda läkare med corona är alltså 0.45% av 8,215, dvs. 37 personer. Då har man inte ens tagit hänsyn till att läkare alltid har relativt hög ålder.

33 döda läkare betyder alltså att läkare är något underrepresenterade bland dödsfallen.
Fakta är ett bra vaccin mot okunskap!
Citera
Medlem
sannes avatar
Hur många har dött idag? Någon som vet?
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Du får gärna tycka det bakom din datorskärm. Det finns som bekant fullsmockat med ”experter” på Flashback. Dock saknas så gott som alltid lite tyngd bakom orden. Visst har Anders gjort några misstag, men det är nog inte helt lätt att som anonym kastas in i hetluften och bli halshuggen av både journalister och medborgare. Nu är han mer känd än kungen. Han är säkerligen pressad och stressad 24/7

Tegnell har varit läkare sen 1985, avlade filosofie doktor-examen vid Linköpings universitet 2003. Master of Science-examen 2004. Arbetade på smittskyddsinstitutet 2004–2005
2010–2012 var han chef för avdelningen för kunskap vid Socialstyrelsen.
2012–2013 avdelningschef vid smittskyddsinstitutet. Sedan 2013 är Tegnell statsepidemiolog, först vid Smittskyddsinstitutet och från och med 2014 vid Folkhälsomyndigheten.

Vad har ni ”proffs” på erat CV?
Auktoritetsargumentation är ett säkert tecken på att du har noll i sak att anföra.
Smitta överförs vid kontakt mellan människor. Att minska kontaktytor som stora folksamlingar, krogliv, skolor, idrottsevenemang utgör är ett ta sätt att bromsa smittspridningen.
Att begränsa in och utresa från det mest utsatta området är även det ett bra sätt att bromsa smittspridningen.
Så vilka argument menar du att det finns mot att stänga ned Sverige under en begränsad tid för att hindra en för snabb och för brant topp i hela landet?
Använd inte ditt svaga intellekt att börja ordbajsa om ekonomin. Den kommer inte tillbaka före det vi globalt knäckt Coronapandemin.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sverige är ett u-land numera.

Det fulländade DDR, polerat på ytan ruttet i mitten.

Sverige har varit på deken länge, systemet av rövslickare har sett till att problem har sopats under mattan, folket har bländats med konsumtion och en ultra liberalism.
Invandring har pumpats in för att hålla nere kostnaderna på en del tjänster så att folk tycker att dom är rika och har råd och inte tänker på att verksamheterna är djup olagliga till sin natur och vilka undanhåller svenska staten enorma summor, det är den vägen som vi får betala + att svensk näring och svenskar blir utkonkurrerade.

Nu har vi inte tillräcklig med utrustning inom vården, ett lappverk alltihopa.
Citera
2020-03-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
I jämförelse? Okej, du menar alltså att staten skulle dela ut eller subventionera medicinen? Det är ju ett annat läge givetvis. Men jag är inte enbart intresserad av kostand per se, utan även hur folk ska kunna ta det under längre perioder.

JAg tror det är en ganska dålig nödlösning helt enkelt.
Oavsett så är det super billigt.
Citera
2020-03-26, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Aktiva substansen är Kinin.. Från barken på ett träd. Används mot Malaria främst men även som beska i diberse drycker.. Sweppes har ex. kinin i vissa av sina läskeblask.

Om jag inte har helt fel finns det även i Pilbark här i Sverige..Som användes mot feber förr i tiden.
Eller var det acetylsalisylsyra (stavning?)

Tonic water och grape tonic, får man köpa hem det oxå... Att lösa upp berroca i....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in