2020-03-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja teorin om hammaren och dansen är ett långsiktigt perspektiv. Efter tre veckors karantän så lättar man på dessa och låter folk på halvfart återgå till det normala. Sen får man ta den lilla smittspridning som fortsätter därefter. Bättre med en kontrollerad och utdragen smittspridning än en halvlång och okontrollerad.

Det låter som samma sak i mina öron.
Citera
2020-03-26, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Och kan ta in mera invandrare

Stanna on topic nu tack
Citera
2020-03-26, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Jobbar på IVA. Vill påstå att jag har en del koll.

Du menar att läget är lugnt? När nu beläggningen redan ligger på 50% på IVA i Stockholm?

Jag måste bara fråga. Om du nu jobbar på IVA, hur hinner du skriva så mycket i denna tråden då? Du är ju inne 12-15 timmar om dygnet om man kollar din historik? Antingen så sover du aldrig, står och surfar på jobbet eller så jobbar du inte alls på IVA.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja verkligen, plus väldigt regimtrogna, information sväljs med hull och hår.

Tur att vi har antiintellektuella och forskningsfientliga räddharar som kommer och räddar oss!
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det, samt att man testar upp mot en halv miljon personer per vecka. Då blir dödstalet lågt för man kommer närmare den riktiga dödligheten.

Framförallt att man hittar de som är smittade och de blir medveten om det och kan issolera sig.
Om folk tror de har en förkylning bara så dyker de upp lite varstans utan sans.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Du blir troligtvis inte immun någon längre tid. Finns ingen forskning än så länge som tyder på att så skulle vara fallet.

Sahlgrenska har ju hittat antikropparna. Man blir immun. Dock är det ju så som du säger, man vet inte riktigt hur länge.
Citera
2020-03-26, 19:01
Medlem
FHM sänker de rekommenderade kraven för skyddsutrustning... på tv4 nyheterna, läkarna går i taket
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Skönt att de börjat släppa på restriktionerna med att gymnasie elever kan återvända. Tycker de kan skippa den där fåniga grejen att man inte får stå i restauranger också!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Absolut, dock finns ingen annan väg att gå utan vaccin, att dra ut på spridningen så att inte alla blir sjuka samtidigt.

Mycket viktigt att riskgruppen skyddas genom rutiner och regler på till exempel äldreboenden, sjukhus och liknande, också viktigt att den enskilde i en riskgrupp inte utmanar ödet genom att utsätta sig för risk att smittas.

Fast poängen är ju att den risken ligger kvar tills det att det finns vaccin, vare sig vi fått "flockimmunitet" eller inte. Ska personer i oskyddade kluster isolera sig tills de fått vaccin?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Skitsnack. Jag kan ge ännu fler exempel.

Den 12 mars införde Holland väldigt strikta restriktioner. Bland annat förbjöd dom sammankomster för fler än 100 personer, universitet stängs ner. Den 15 mars stänger dom ner allt i princip: gym, affärer, restauranger, barer.

Dom har precis som Norge haft minimal effekt. Nu har det förvisso inte gått precis 2 veckor än, men det har snart gjort det. Effekten har uteblivit. Trots att dom ligger efter oss i fas har dom nu 80 döda bara under torsdagen.

Har du bevis på hur effektivt karantän är, när det är gjort rätt
https://www.svd.se/stoppade-corona--pa-tva-veckor-framgangssaga

Du börjar framstå som en "virus-pyroman"
Citera
2020-03-26, 19:02
Medlem
Sahlgrenska saknar andningsmasker och skyddsutrustning - Tegnell tonar ner faran

Mördar-Anders ger sig inte. Han vill verkligen sänka landet.
Citera
2020-03-26, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det säger sig ju självt att det finns ett mörkertal. Men hur stort det är, det är svårt att ta reda på. Det enda riktigt tillförlitliga blir att jämföra hur många som dör per vecka under 2020 med hur många som dött samma vecka tidigare år.

Jag förstår hur du menar och tänker att du har rätt.

Fast jag menar rutiner i sjukvården i olika länder hos patienter med bekräftad covid-19-infektion. Inte något som har med mörkertal att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in