2020-03-26, 18:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det är FHMs officiella prognos. Dom har repeterat det på flertalet presskonferenser.

Som sagt jag är inte utbildad i epidemiologi så jag lyssnar på dom som är det. Även andra länder påpekar att det här kommer återkomma. Så jag tror på det.

Jag är inte heller utbildad i epidemiologi men undrar vad de grundar detta på.
Vi vet att det startade förmodligen i november i Kina, de skyddar nu sitt land för att få tillbaka smittan från andra länder.
Om det nu skulle komma en andra våg så lär den starta någonstans och med lärdom om hur smittsam den är borde detta "någonstans" isoleras 100% direkt inga undantag.
Citera
2020-03-26, 18:47
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Jamen, nu har vi ju inte 14 dagar i Sverige. Folkhälsomyndigheten säger: gå till jobbet när du känner dig ok igen. Kan vara tre dagar, en vecka, nio dagar...
14 dagar är en bra avvägning i alla fall. Nu ligger det inte för mig att gråta över spilld mjölk, men det hade varit rätt för Sverige att utlysa 14 dagars hemma-karantän av resenärer (i vart fall från kända smittohärdar). Och det kan bli aktuellt med en sådan, när folk väl börjar resa utrikes igen.
- I synnerhet för folk som flyger. Flygkabiner torde vara som skapta för att sprida luftburen smitta.
Citera
2020-03-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Någon som fått hem broschyren än? Som dom la 75miljoner på

Svenskar är så naiva för att fatta vad som pågår.
Otroligt sjukt land.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Du måste nog fundera på åtgärder som är långsiktiga. Vi kan nog kallt räkna med att detta pågår resten av året.
Riskgrupper bör hållas i karantän länge men företag och myndigheter kan inte stänga så länge om vi inte vill tillbaka till stenåldern.

Ja teorin om hammaren och dansen är ett långsiktigt perspektiv. Efter tre veckors karantän så lättar man på dessa och låter folk på halvfart återgå till det normala. Sen får man ta den lilla smittspridning som fortsätter därefter. Bättre med en kontrollerad och utdragen smittspridning än en halvlång och okontrollerad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Fake news. Forskarna är helt överens om att man blir immun. Det ligger liksom i sakens natur. Däremot vet man inte hur bra immuniteten håller.

Du utnyttjar folk okunskap kring området för att sprida myter. Skulle vara svårare att hävda att en katt ofta föder hundar. Det skulle inte behövas en veterinär för att motsäga.

För oss insatta är dina uppgifter på den nivån. Det blir liksom helt fel. Säg till en astronom att jorden är platt.

Fast du gör det inte bättre genom att faktiskt konstatera att man kanske inte blir immun så länge som vi skulle behöva.
Så same same.
Citera
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Nej det var ju tvärtom!

Ja ja så 8000 döda i Italien betyder ca 4000 av Corona

Eller 5000

Men de buntar ihop alla dödsfall allafsll

Varför de gör så undrar man ju
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Hur gick det med malariamedicinen mot corona? Bara påhitt?
Citera
2020-03-26, 18:49
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag är inte heller utbildad i epidemiologi men undrar vad de grundar detta på.
Vi vet att det startade förmodligen i november i Kina, de skyddar nu sitt land för att få tillbaka smittan från andra länder.
Om det nu skulle komma en andra våg så lär den starta någonstans och med lärdom om hur smittsam den är borde detta "någonstans" isoleras 100% direkt inga undantag.

Detta är så spritt nu i världen att det är fucked. Annars skulle man kunna isolera den vanliga influensan också och det skulle aldrig återkomma, t.ex.
Citera
2020-03-26, 18:49
Medlem
barkies avatar
Anledningen till Tysklands låga dödstal är för de har störst kapacitet i Europa.

Dom har drygt 850 sängar per 100.000 invånare.

Jämför med t. Ex Sverige som har 254 per 100k, England med 273 etc.

Självklart massa faktorer som spelar in men vill tro att den här är avgörande.

Italien har f.ö 331 sängar per 100k.
Citera
2020-03-26, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Äh spekulationer från scare mongers. Du försöker framställa det som att det säkert kommer hända. Du har ingen jävla aning så håll käften bara och låt proffsen uttala sig. Du är en amöba i sammanhanget utan verklig koll.

Jobbar på IVA. Vill påstå att jag har en del koll.

Du menar att läget är lugnt? När nu beläggningen redan ligger på 50% på IVA i Stockholm?
Citera
2020-03-26, 18:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.

Dom kan dra åt helvete!

Tegnell har skött det är väldigt bra tillsammans med FHM. Det man hade kunnat önska hade varit att:

1. Dom hade stoppat samtliga inresor till Sverige när den första svensken blev sjuk. Dom skulle bara ha tillåtit svenskar att komma hem, och då skulle dom svenskarna(som kom från Iran, Kina, Österrike, Italien) sättas i kontrollerad karantän.

2. Dom borde IDAG stoppa samtliga utresor från Stockholm.

Men utöver det har dom skött det väldigt bra. Tegnell ska fan få ett tackbrev från mig när detta är över.

Norge som för två veckor sedan införde extrema restriktioner, stängde gym och allt, dom har idag 240 nya bekräftade fall. Noll effekt efter 2 veckor, NOLL. Det har dom insett själva och ni vill dom därför införa ännu större begränsningar. Som givetvis inte kommer göra någon större nytta!

Belgien som ligger efter oss i fas, har idag 40 dödsfall och 1300 nya bekräftade fall.

Holland som också ligger efter oss i fas har idag närmare 80 döda, bara idag!

Jag finner det hela intressant. O jag har funderat en hel del kring mekaniken bakom.

Jag har en teori att befolkningen är genetiskt uppdelad i två grupper.

Grupp A. De sorglösa, socialt orienterade o optimistiskt lagda personerna. Det är de som inte klarar av att ta in nyheterna o konsekvenserna av vad som sker utan sorglöst lever på som vanligt.

Grupp B. Den grupp som ser faror överallt o förbereder sig på det värsta. Lägger mycket tid på att det inte ska skita sig.

Grupp A förstår inte restriktionerna. Jobba hemmifrån betyder bara att man inte ska vara på kontoret. Då kan man ju tex åka till Åre o jobba likaväl. Stänger man krogarna så ordnar man själv en jättefest. Hör de att folk hamstrar toa papper så gör de det också så de kan berätta det på jobbet.

Grupp B. Har redan låst dörren. Och sitter tittar på sina lådor med konserver o torrfoder. Räknar döda i excel ark o blir allt argare.

Sammanfattning. Den stora gruppen A påverkas väldigt lite av restriktioner. Då de inte klarar av att ta in, förstå o följa dem.

Grupp B behöver inga restriktioner.
Citera
2020-03-26, 18:51
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Hur gick det med malariamedicinen mot corona? Bara påhitt?

Sannolikt ja.

https://twitter.com/schneiderleonid/status/1242889208651448322
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in