2020-03-26, 18:45
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Också från artikeln:

Henrik Tidefjärd misstänker dessutom att han smittade andra personer dagarna efter skidresan, trots att han var symtomfri. Innan han började känna sig sjuk gick han på teater i Berlin med en vän, som senare insjuknade.

FRÅN ARTIKELN:
I början av veckan hade Henrik Tidefjärd varit symtomfri i tolv dagar och såg fram emot att röra sig bland folk igen till helgen. Men för att säkerställa att han var helt frisk gjorde Henrik ett nytt coronatest – trots att det inte krävs.

MIN KOMMENTAR:

Han krävde att få göra ett nytt test efter 14 dagar och i Tyskland har de gått om testresurser så han fick göra ett nytt test. I Sverige hade han troligtvis inte fått göra ett nytt test men de små testresurser vi har.

Frågan är. Är han fortfarande smittsam?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, det är jag.
Jag tror att de annars hade haft fler offer.
Och hur många räddade liv skulle vara värt insatsen, om vi ponerar att åtgärderna ändå gör skillnad? Du får väga detta mot kostnaden för samhället, som också kommer orsaka lidande och kräva folks liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beethovania
Kommer nog, Skånetrafiken skulle ju dra in en del av sina avgångar så det lär bli mer packat på tåg och bussar. Generellt tycker jag annars folk verkar ta det försiktigt här, man märker att folk vill hålla avstånd på trottoaren.

På mitt jobb verkade det dock annorlunda, man hör visserligen en del prata om det i fikarummet. Men folk åker ändå iväg på lunchen och käkar thaibuffe.

Men jag hoppas jag har fel.
Antar att ett begränsat antal skåningar varit på skidresa till Italien. Det stora antalet smittade i Stockholm beror huvudsakligen på att mängder av svenskar drog dit för att åka skidor och somalier för någon sammankomst.
Därtill ett gäng som varit i Iran och smittat ner halva Kista.
Citera
2020-03-26, 18:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Norge själva är mycket missnöjda med det katastrofala resultatet dom fått. Deras restriktioner har förstört mycket för företagare, anställda, statskassan osv. Deras effekt motsvarar inte ens nästan dom resultat som dom har fått. Dom har ju själva gått ut och beklagat sig över dom uteblivna resultaten.

Det har blivit lite bättre i Norge, men det motsvarar inte det pris som dom fått betala.

Dom har köpt grisen i säcken, helt klart

Jag tror att även de var något sena med restriktionerna samt att de gjort några taktiska misstag. Betyder inte att vi gjort det bättre.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Någon som fått hem broschyren än? Som dom la 75miljoner på

Tror inte det handlar om nån broschyr utan allmän spridning av info på både svenska och andra språk, skyltning osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Nä alla hade inte Corona ditt mongo

Va ju en i Italien som sa detta i början då ca 700 va döda att de buntade ihop alla

Så tex av 700 dödsfall i Italien så kanske 500 va folk med Corona

E du dum eller ?
Nej det var ju tvärtom!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Bla bla bla. Om du tänker lite till så inser du också att diagrammet visar att utvecklingen i Italien "är på väg nedåt" i sjukdomsfall. I vart fall just nu. Tror att du egentligen redan förstår detta.

Vi får hålla tummarna för det. Men återigen så måste antalet smittade ner över längre tid än några dagar. Då är det mer säkert att Italien är på väg nedåt...

Tycker det känns väldigt osäkert just nu...
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Norge själva är mycket missnöjda med det katastrofala resultatet dom fått. Deras restriktioner har förstört mycket för företagare, anställda, statskassan osv. Deras effekt motsvarar inte ens nästan dom resultat som dom har fått. Dom har ju själva gått ut och beklagat sig över dom uteblivna resultaten.

Det har blivit lite bättre i Norge, men det motsvarar inte det pris som dom fått betala.

Dom har köpt grisen i säcken, helt klart

Hälsa går före pengar för normala människor.
Citera
2020-03-26, 18:47
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
FRÅN ARTIKELN:
I början av veckan hade Henrik Tidefjärd varit symtomfri i tolv dagar och såg fram emot att röra sig bland folk igen till helgen. Men för att säkerställa att han var helt frisk gjorde Henrik ett nytt coronatest – trots att det inte krävs.

MIN KOMMENTAR:

Han krävde att få göra ett nytt test efter 14 dagar och i Tyskland har de gått om testresurser så han fick göra ett nytt test. I Sverige hade han troligtvis inte fått göra ett nytt test men de små testresurser vi har.

Frågan är. Är han fortfarande smittsam?

Det framgår inte. Att man har virusmolekyler i kroppen kvar betyder inte per automatik att man är smittsam. Ingen vet ännu, hur länge man smittar efter att symptomen försvunnit. Att han tar det säkra före det osäkra är så klart toppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Alternativet är att stänga ned landet nu, isolera folk osv. Och sedan göra samma sak till hösten också. Man verkar tro att konsekvenserna av att göra det skulle bli värre än konsekvenserna av denna strategi.

Det är mycket möjligt. Men jag är inte nog bildad i epidemiologi för att kunna säga något om det.

Ta smällen nu, lev sen.

Isolera riskgrupperna är mitt tips. Och kör i övrigt på som vanligt.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Västra Götaland hade sportlov veckan innan Stockholm och då var utbrottet inte så stort i Italien.

Tänk om vi hade satt alla dessa skidåkare i karantän....
Nej skåne hade veckan innan stockholm...göteborg först....men du har rätt färre kom hem smittade.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=bE68xVXf8Kw

Minns videos som cirkulerade från Kina på personer som låg och skakade. Kolla första sekunderna på denna video från NYC

Många yngre nu som blir väldigt sjuka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in