2020-03-26, 18:41
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Alla pratar om nästa våg till hösten. Är det någon som vet om detta stämmer?

Det är FHMs officiella prognos. Dom har repeterat det på flertalet presskonferenser.

Som sagt jag är inte utbildad i epidemiologi så jag lyssnar på dom som är det. Även andra länder påpekar att det här kommer återkomma. Så jag tror på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Så människor är bara en siffra i en statistik? Pengar är mer värt än människors liv?

Är du vaccinationsmotståndare också? Kör bil utan bälte?

Fy fan för er cyniska människor. Kräks.
välkommen till dagens samhälle jag mår också illa, ett människovärde är inte mycket värt idag.
Citera
Medlem
-benito-s avatar
Kina borde isoleras och sättas i karantän av övriga världen efter detta. I flera hundra år har dom med jämna mellanrum exporterat dödliga virus som dragit över världen. Det räcker nu era snuskiga smutsiga vider.
Citera
Medlem
Raggsokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluecoma
Vi tester mye, men vi har ikke testet 74.000 unike mennesker. Det er fortsatt ganske høy terskel for å bli testet, og mange av testene er på folk i veldig utsatte grupper, samt helsepersonell. Mørketallene er nok veldig store. Du blir kun testet hvis du har vært i nær kontakt med en som er påvist smittet, jobber innenfor helsevesen, eller du har ganske alvorlige symptomer.

Folk flest, blir bedt om å overholde karantene, og ri av stormen hjemme, dersom du har hoste, feber eller de andre symptomene på Corona

Jo det har vi.
https://www.tv2.no/nyheter/11331729/

Totalt 73.892 personer er rapportert testet for koronavirus, ifølge dagsrapporten.
Citera
2020-03-26, 18:42
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Antalet smittade idag i Italien är den högsta på fem dagar...värt att tänka på ner man pekar på en nedåtgående trend i Italien.

Det verkar vara svårt att ta in för en del härinne som skriker hallelujah redan ikväll...

Måste veta hur många dom testar dagligen för att kunna dra några slutsatser av ökning/minskning i antal smittade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Skåningar har Kastrup som knutpunkt. Grossister har lager längs E6 från Malmö till Jönköping. Jag åker på tjänsteresa överallt utom till Stockholm. Stockholm är en jäkla ankdamm. Skåningar åker söderut.

Nä, vi i Skåne håller oss hemma när vi hostar! Ni kan gott ha Tengele för er själva. Vi här nere tänker inte låta Tengele smitta ner oss.

PRECIS.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Du måste mäta över längre tid än några dagar. Idag har Italien nästan 1000 fler smittade än igår. Viktigt att antalet smittade över tid går ner, annars peakar dödstalen igen om antalet smittade ökar. Om antalet smittade ökar över tid så kommer det påverka dödstalet. Det begriper du säkert.

Arbetsgivaren är nöjd, så jag behåller mitt jobb ett tag till.

Det beror ju på hur dom testar i Italien? Om dom likt Sverige endast testar svårt sjuka så är det såklart oroande med stigande antal smittade. Men om dom genomför någon typ av masstestníngar så innebär det ju bara att mörkertalet bland dom smittade minskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är extremt stor skillnad på att välja bort IVA för en 80+ med dålig hälsa, vs. en ung person med 30-40 friska år framför sig.

Problemet vi snart ställs för inför Sverige; ska 30-åriga Erik eller 42-åriga Helena få respiratorplats.

Hälften av IVA-platserna i Stockholm redan fulla. Inte bara äldre som kommer bli utan respirator - även UNGA patienter kommer att bli utan respirator.
Citera
2020-03-26, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Precis. Att stänga ner helt i 2 månader känns inte aktuellt, medans tre veckor både är möjligt och med stor sannolikhet kommer att ge en bra effekt.
Som vi ser av exemplet Italien så tar det 2 veckor att EVENTUELLT få en inbromsning av antalet döda per dag. Det är fortfarande otydligt om antalet döda per dag där har börjat minska, långsamt, eller nått en platå där det kommer att variera i intervallet 600-800 dag efter dag. Om det faktiskt är en inbromsning, så kan vi nog räkna med allra minst två veckor till innan man är nere på den nivå där man var innan nedstängningen. För att helt rensa från smitta behöver man nog snarare två månader. Det var den tiden det tog i Wuhan, och då tog de till väldigt extrema åtgärder. Dödsstraff för brott mot karantänlagarna är kanske inte vad vi vill ha i Sverige?

https://www.dailysabah.com/asia/2020/02/15/hiding-coronavirus-may-be-punishable-by-death-china-court-says
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
På vissa sätt var det nog så Kina tacklade SARS 2002.
SARS 1 smittade mycket långsamt.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Tegnell kör Sverige till total kaos, något måste göras snabbt nu....

https://www.youtube.com/watch?v=m5R0UHGh8vA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Men vadå då? Norge testade lika många och frekvent för 2 veckor sedan som nu, eller för en vecka sedan. Vi behöver inte jämföra dom med andra länder, men titta bara på just Norge. Deras siffror går upp, upp, upp
Det enda som är relevant med det mycket begränsade testandet är antalet dödsfall. Givetvis kommer inte restriktioner göra att vi omedelbart får ett stopp, men den exponentiella ökningen kan bromsas. Istället för att gå från 30 döda till 10,000 döda under en månad av exponentiell ökning kan vi hamna betydligt lägre om restriktionerna är effektiva.

Jag kan inte säga om Norges restriktioner fungerar. Däremot kan jag påstå att antalet avlidna är en bättre fingervisning än antalet smittade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in