2020-03-26, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
I Spanien tillverkar de skyddskläder av sopsäckar

Min vän tycker vi ska sätta Tensta i Karantän NU.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Alla som söker vård får vård i detta gulliga land, trots att Petter som har jobbat i Sverige och betalat skatt som skötsam medborgare i 45 år så kan det stå mellan honom och yngre Ahmed som kom hit illegalt för ett halvår sen.

Förhoppningsvis kommer det aldrig behöva gå så långt som i Italien att läkarna måste välja vilka som får vård, men kommer vi dit så kommer många svenskar som har bott och verkat i landet i årtionden att dö framför en yngre person som knappt betalat skatt eller har för avsikt att bli en del av det svenska samhället.

Sorgligt och vidrigt men så ser prioriteringarna ut om vi kommer dit.
Och ja, det kommer få en att spy i munnen men befintlig regering och regeringen dessförinnan har gjort det ganska klart för oss att invandrarna är mer betydelsefulla än de äldre svenskar som faktiskt byggde upp det här landet. Det kan väl ingen ha missat. Svenskarna i äldreomsorgen får inte ens en värdig tid på sitt äldreboende. Extrem personalbrist, misskötsel och råttgift till mat. Vad tror du dessa pengar gick till?
Men folk blir väl hem skickade nu redan väl.
Tyckte jag läste det någonstans men är inte säker. Folk har väl dött hemma men inte skrivs som corona.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolex
Vi kommer inte vara jämförbara med Nederländerna. Dom har nästan dubbla befolkningen på 1 tiondels yta.

Sant, men.. På vilket sätt menar du att Stockholmarna har nytta av att Norrland är i det närmsta ”obebott”?

Det skall nog gå att sprida viruset i Stockholm, ska du se.
Citera
2020-03-26, 16:42
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Håller med, men regeringen med hjälp av FHM vill vänta för länge istället. Ungefär som Tegnell sa idag "vi ser en kraftig ökning i antalet fall just nu.. men förra veckan var det ju rätt lugnt såatte."

Utan lockdown kommer era smittade fall och dödsfall fortsätta öka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vad han syftar på är att om inga smittade träffar osmittade så minskar smittspridningen och därmed dödsfallen. Missade du det medvetet eller omedvetet?
Nej, det var inte alls vad han sa.

Och situationen är inte heller sådan i Danmark, Norge eller Finland. Människor träffar fortfarande varandra även där. I arbetet, i affären, i kollektivtrafiken. Det man gjort där är att man förvisso minskat antalet kontakttillfällen något jämfört med i Sverige, men svenska myndigheter menar att de extra kontakttillfällen som man plockat bort i övriga Norden står för en liten del av smittspridningen. Även i Sverige har vi plockat bort kontakttillfällen men fokuserat på de som är mest riskfyllda/överför mest smitta. Vi får alltså bättre smittspridningsminskning per åtgärd, så att säga. Vi genomför de mest effektiva åtgärderna, inte ALLA åtgärder.

Om man utgår ifrån att alla människor i alla länder följer riktlinjerna så bör det innebära att Sveriges ekonomi tar mindre stryk medan vi har något högre smittspridning. Samtidigt visar forskning på att folk inte följer åtgärderna om de upplevs för stränga och i ett för tidigt skede, så det kan mycket väl bli så att danskarna i högre grad skiter i sina åtgärder medan svenskarna är bättre på att efterleva det som faktiskt bestäms. Eller så är det tvärtom, Sverige går mot en katastrof medan övriga Norden klarar det ganska bra.

Det jag försökt säga i många inlägg nu, men som ni inte verkar fatta, är att vi i nuläget inte vet utfallet av detta då det inte finns någon data som visar om det går bättre för endera landet inom Norden. Men ni amatör-epidemiologer vet tydligen bättre än en myndighet bestående av 500 personer som jobbat med dessa frågor i hela sina liv. Idioter.
Citera
Medlem
FairStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Sjukvården kommer garanterat att klappa ihop totalt i Stockholm om man inte utlyser utegångsförbud.

Det går riktigt snabbt nu.

Var det inte detta som Folkmordsmyndigheten ville förhindra?

FHM vill att så många som möjligt av som de TROR kan klara sig utan vård ska bli smittade så fort det

går utan att få in "spill " av för många som BEHÖVER VÅRD.

Då tror det att den planen ska skydda de som har sämre egen kraft slipper bli smittade.

Och att det skulle vara det bästa sättet att få minst möjliga dödstal!

Men deras kurvor är att toppen av belastning i de olika regionerna är efter 50-64 dagar

( Och det är alltså från idag eller någon dag till ) och så samma tid neråt igen.

Min plan är att så få som möjligt ska få och kunna sprida smitta vidare.

Stoppa resor mellan regioner, testa, öka vårdplatser och KRÄVA att folk gör som man säger.

/
Senast redigerad av FairStuff 2020-03-26 kl. 16:44.
Citera
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Damberg sa att polisen inte ville se stängda skolor.

Nej för resten av Europa, eller många länder överlag, måste ju ha fel. I det avseendet också, visst?

Kanske skulle man bryta den kedjan åtminstone fram över sommaren i större delar av landet, vinterkräksjukan går ju runt hela året nu mera.

Nu vet jag inte hur brett det är med vinterkräksjukan fortfarande, men på min förskola så är nästan halva personalstyrkan och barnskaran hemma.
Citera
Medlem
Korkad fråga som säkerligen finns besvarad i tråden, men vad betyder ”dag noll” som det hänvisas till då och då?
Citera
2020-03-26, 16:43
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Jo Finland har gjort mycket jämfört med Sverige:

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Finland
Fel!
Det ska inte jämföras med Sverige utan med länderna som sticker iväg i kurvan.

Till exempel Sverige, Norge & Danmark vs Suomi.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Varför ingen ökning i dödsfallen idag från igår?
Citera
Medlem
Jofs avatar
Om Stockholms stängs, kommer i alla fall jag att känna en viss panik, eftersom jag har ett viktigt ärende dit i nästa vecka.
Men här i tråden verkar det råda panik redan. Och den stackars dr Mengele har utsett till syndabock. Tycker han verkar vara en reko karl, jag.

Men en här hade vissa observationer som gjorde att hen misstänker en avstängning av Stockholm i två zoner, norr söder.
Kanske kommer en uppdatering i dag.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe321
Korkad fråga som säkerligen finns besvarad i tråden, men vad betyder ”dag noll” som det hänvisas till då och då?
Menar du första dödsfallet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in