2020-03-26, 16:35
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Folkhälsomyndigheten rapporterar för hela Sverige klockan 14:00 (42 igår, 66 idag +24)

Region Stockholm verkar köra en daglig uppdatering runt 17:00/18:00.

Det måste ju ha att göra med att Bagdad Bob vill ha så lång lucka som möjligt från Stockholms besked tills han själv håller pressträff. Vi kan alla sitta på tidiga kvällar och själva räkna ut vilken dödssiffra som Tegnell kommer presentera kl 14 dagen därpå. Och så börjar allt om ett par timmar senare med nya chocksiffror från Stockholm.
Citera
2020-03-26, 16:35
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du är ett troll lyssna på detta:

Har en nära anhörig som jobbar som nätläkare. För att bekräfta vad som är sant eller falskt, är det nog bäst att titta på min tidigare historik för att få någorlunda grepp på sanningshalten. Det är annars omöjligt att förmedla saker som ej står i massmedia.

Nu ska inte begreppet "misstänkt coronasmittad" användas längre. Det är utbytt mot:"misstänkt okänt virus".

I nuläget är nätläkarna överhopade med misstänkta fall som diagnostiserats som: ovannämnt! Man undrar ju vad fasen som händer - här kan man mörka ett tag men när det brakar lös från alla håll blir det ohållbart.

I nuläget har Stockholm ett mycket hårt tryck, läkare och annan personal rings in för att få bukt med desperata patienter. De som ringer in hänvisas till hemvård och "självvald karantän". Läget är mycket akut och alla som jobbar med detta förstår att det snart fullständigt urartar.

Kollegor som jobbar med fysisk vård larmar om - nu talar jag om Stockholm - uppger att det är brist på massor med utrustning för att bedriva fortsatt vård. Danderydssjukhus och dess sjuksköterskor har ett hårt tryck. Här får de flesta andra arbetsuppgifter för att möta anstormningen av coronapatienter. Mycket av annan vård skjuts åt sidan.Skyddsutrustning saknas och informationen är dubbeltydig. Förtroendet dalar snabbt för Folkhälsomyndigheten. De ser verkligheten samtidigt som FHM ger en helt annan bild.

Vad är det du kritiserar i mitt inlägg? Tolkade du det som att jag misstror att antalet dödsfall kommer att öka? I sådana fall.. läs min inläggshistorik i tråden.

Och även jag följer med i informationsflödet. Såväl från diverse ollika datakällor som via informella kanaler (Jag har också bekanta och släkt som är läkare. Tror du att du är ensam om det?)

Jag är självklart medveten om att fallen kommer att öka. Och även jag kan göra ett litet excelark med prognos. Att jag ändrar några parametrar löpande i mitt ark gör dock varken arken eller prognosen vetenskaplig. Det var vad min kritik handlade om.
Citera
2020-03-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Stäng skolorna. Halva förskolan har åkt på kräksjukan, som om Corona grejen inte vore nog.

Win-win.
Damberg sa att polisen inte ville se stängda skolor.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Anders Tegnell får frågan om man verkligen inte smittar innan symptom bryter ut. Han svarar att man möjligen smittar sent under inkubationstiden, dvs någon timme eller ett dygn innan man känner av symptom: "Det finns inget land, möjligen med undantag för Korea, som har lyckats stoppa smittspridningen.

Han erkänner att masstesta fungerar. Varför är inte det en strategi? Att göra det som fungerar?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
WHO säger att det går inte att bekämpa viruset utan att veta vilka som är smittade.

Vilket annat land som helst har bättre styrande när det gäller att hantera detta virus.
Vi ska ju inte bekämpa viruset i Sverige.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Luktar BS. Men jag lyssnar gärna på experter. Ange nu källa på epidemiologer som anger mer än 50 000 döda, annars kommer du bara med mer skitsnack.

Ett antal ledande epidemiologer (King's College?) som varnade brittiska regeringen talade om 500 000 döda om de inte övergav den mildare politik som FHM representerar. Motsvarar 80 000 justerat för vår befolkningsstorlek.

Björn Olsen har ofta nämnt 50 000, men även andra som kritiserat regeringen i debattartiklar, och inte som ett absolut maximalt antal.

Bullsh*t är exakt det svammel, utan annan grund än att man vill det ska vara så trots att utvecklingen, data, pekar åt annat håll, som jag kritiserade.
Senast redigerad av ankademiker 2020-03-26 kl. 16:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Hur är det egentligen...
Om en svensk man på 55 år som har betalat skatt hela livet på kommer in och behöver vård.
Och en invandrare på ett ungefär 25 år men ingen vet säkert när han inte har något personnummer och men inte betalt en ända krona i skatt.
Vem får vård? Hur ligger det till igentligen?
Förhoppningsvis så får patienterna som stavar bäst vård och därmed en större chans att överleva. Det skulle nämligen säkra en tryggare framtid rent genetiskt för landets välstånd. Nu är det ju inte säkert att 55åringen vill få fler barn (eller några alls) men det är en metod som skulle fungera bra på sikt som vi hoppas de anammar.
Citera
2020-03-26, 16:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Folkhälsomyndigheten rapporterar för hela Sverige klockan 14:00 (42 igår, 66 idag +24)

Region Stockholm verkar köra en daglig uppdatering runt 17:00/18:00.

Många länder rapporterar kl. 14. Kina gör det efter dagens slut. Mer logiskt tycker jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Sjukvården kommer garanterat att klappa ihop totalt i Stockholm om man inte utlyser utegångsförbud.

Det går riktigt snabbt nu.

Var det inte detta som Folkmordsmyndigheten ville förhindra?

Precis innan coronakrisen var Stockholms sjukvård i kris och nationellt utskälld... Den klarar inte ens normal belastning, så det är adjöss och godnatt. Tacka korrupta politiker för detta.
Citera
Medlem
Ytterligare tre personer har dött av coronaviruset i Sörmland, meddelar regionen i ett pressmeddelande vid 16.30 på torsdagen. Dessa tre dödsfall finns inte med Folkhälsomyndighetens statistik från i dag där siffran är nio döda. Nu är det alltså tolv döda.

De tre senaste dödsfallen handlar om äldre personer med underliggande sjukdomar, två är över 70 år gamla och en under.

Totalt 70 personer i regionen vårdas på sjukhus för covid-19. 15 av dem får intensivvård.

Innebär det 12 döda bara i dag?
Citera
Medlem
När kollapsar stockholm?
Gissar på lördag eller söndag.
Står det poliser med automatvapen utanför alla sjukhus i stockholm nu?
Såg ett klipp från ett sjukhus igår på svt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du är ett troll lyssna på detta:

Har en nära anhörig som jobbar som nätläkare. För att bekräfta vad som är sant eller falskt, är det nog bäst att titta på min tidigare historik för att få någorlunda grepp på sanningshalten. Det är annars omöjligt att förmedla saker som ej står i massmedia.

Nu ska inte begreppet "misstänkt coronasmittad" användas längre. Det är utbytt mot:"misstänkt okänt virus".

I nuläget är nätläkarna överhopade med misstänkta fall som diagnostiserats som: ovannämnt! Man undrar ju vad fasen som händer - här kan man mörka ett tag men när det brakar lös från alla håll blir det ohållbart.

I nuläget har Stockholm ett mycket hårt tryck, läkare och annan personal rings in för att få bukt med desperata patienter. De som ringer in hänvisas till hemvård och "självvald karantän". Läget är mycket akut och alla som jobbar med detta förstår att det snart fullständigt urartar.

Kollegor som jobbar med fysisk vård larmar om - nu talar jag om Stockholm - uppger att det är brist på massor med utrustning för att bedriva fortsatt vård. Danderydssjukhus och dess sjuksköterskor har ett hårt tryck. Här får de flesta andra arbetsuppgifter för att möta anstormningen av coronapatienter. Mycket av annan vård skjuts åt sidan.Skyddsutrustning saknas och informationen är dubbeltydig. Förtroendet dalar snabbt för Folkhälsomyndigheten. De ser verkligheten samtidigt som FHM ger en helt annan bild.

Utrustningsbiten är Socialstyrelsens och regionernas bord, inte Folkhälsomyndighetens, är det verkligen en förnuftig läkare som du har pratat med, en som inte vet vem som ansvarar för vad?

Att icke akut sjukvård skjuts på framtiden är medvetet och planerat, sjukvårdens kapacitet koncentreras på Covid-19, det vet alla, inget konstigt, men är man nätläkare får man kanske inte relevant information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in