2020-03-26, 15:34
Medlem
För 24 timmar sedan funderade jag på om 70 döda till söndag kväll kanske var rimligt...

Får hoppas liemannen tar lite paus.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja så tillsvidare att det inte är en exponentiell utvecklingsfas vi står inför.

"Så tillsvidare"? Så tillvida tror jag du menade. Men jag beräknade just en exponentiell utveckling. 20 % ökning sex dagar = 1.2^6 ~= 3, det vill säga 3 gånger fler än dagens 70 döda.
Citera
Medlem
Två döda i Halland, artikel daterad idag 15.00

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/tva-smittade-doda-i-halland

Hur många är det totalt nu?
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar verkligen om de menar något med att platta till kurvan. Som det verkar så kommer de inte att göra något för att minska spridningen. De vill bara få detta överstökat så fort som möjligt oavsett hur många som dör. Man kommer inte att ge sjukvård till coronapatienter och så är det i princip redan idag. Man skall ringa 1177 och då får man sitta i telefonkö i 5 timmar. När man kommer fram säger de. Om du har corona skall du stanna hemma. Nu handlar det om att var och en måste skydda sig bäst den kan för samhället kommer inte att lyfta ett finger.

Jag är helt säker på att de låter saken ha sin gång i vissa regioner och städer medan man sätter in punktinsatser på andra ställen - allt för kunna få fram så mycket information som möjligt inför nästa, potentiellt utplånande virus, som kan ta kål på hela mänskligheten. Det mesta man gör är informationsinsamling och omhändertagande av de värst drabbade på sjukhus - resten är försökskaniner. Enda sättet den berömda kurvan plattas till är om vi uppnår flockimmunitet och viruset utplånar sig självt. Myndigheterna kommer slå sig för bröstet, men det är viruset som kommit och gått, som skall ha både fan och credit...
Citera
2020-03-26, 15:35
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag undrar verkligen om de menar något med att platta till kurvan. Som det verkar så kommer de inte att göra något för att minska spridningen. De vill bara få detta överstökat så fort som möjligt oavsett hur många som dör. Man kommer inte att ge sjukvård till coronapatienter och så är det i princip redan idag. Man skall ringa 1177 och då får man sitta i telefonkö i 5 timmar. När man kommer fram säger de. Om du har corona skall du stanna hemma. Nu handlar det om att var och en måste skydda sig bäst den kan för samhället kommer inte att lyfta ett finger.

Alla som har Corona är inte i behov av sjukvård. Smittspridningen är generellt ganska hög över hela landet och främst Stockholm. Deras strategi är att se till att antal svår sjuka inte skall överstiga sjukvårdens kapacitet att vårda dessa svåra sjuka. Folk har svårt att ta till råden att stanna hemma, tvätta händerna och så vidare för att minska smittspridningen.
Citera
2020-03-26, 15:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
För 24 timmar sedan funderade jag på om 70 döda till söndag kväll kanske var rimligt...

Får hoppas liemannen tar lite paus.

Tror det kommer sluta idag på 90-100
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Den enda killen i hela Sverige som gör en lugn att lyssna på är Johan Giesecke.
F.d. statsepidemiolog med erfarenhet av fem epidemier under 40 års tid, rådgivare åt WHO och har tre barn som alla är läkare så borde han veta vad han pratar om, men ibland är han så casual när han pratar covid-19 att man blir tveksam till att han vet vad han pratar om. Det vore ju skönt om han hade rätt.

https://youtu.be/Uv3SPL-zIbM

”De flesta som smittas får inga symptom”.

”Minst hälften av de som smittas märker inte av det”.

Samtidigt är det oerhört motsägelsefullt tycker jag.

Han säger att många smittade inte märker något.
Sedan säger han att om man har en Corona-sjuk person hemma i familjen så skall man själv gå och jobba/gå i skolan som vanligt...

Jag får inte ihop logiken. Det känns som ett recept på maximal smittspridning...
Citera
Medlem
Vryzass avatar
Det är uppenbart att Tegnell enbart frontar och det är regeringens röst och strategi ni hör. Jag har omvärderat Tegnell efter att jag såg lite bilder. Han är lång och hyfsat bredaxlad, dessutom en riktigt bra haka såg jag i profil. Nej, det här är en man att ha förtroende för...

Det är regeringen som talar, genom FHM eftersom de själva gömmer sig från ansvar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Ja, men det är allra, allra värst i Stockholm. Varför göra det värre för andra regioner om det går att stoppa?

Klart att det kommer att bli illa i andra regioner också, men det blir ju inte bättre av att vi håller den värst drabbade regionen vidöppen, som dessutom är Sveriges huvudstad där väldigt många människor bor. Det blir en onödig smittspridning.

Håller med. Stockholm står för ganska exakt hälften av det totala antalet smittade i Sverige och 60% av alla dödsfall.

Räknar man med alla som dessutom tar sig ut och in från Stockholm dagligen finns det en stor risk att de för skiten med sig. Är övertygad över att det är därför det ökar ganska kraftigt med smittade i Sörmland nu.

Nu kommer dessutom påsken och då reser stockholmare till fjällen och sommarhus i Skåne.

Stäng staden!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Råd vid tvätt i tvättstuga:

Tvättvett i coronatider

Orolig att behöva träffa en granne i tvättstugan? Bokar du första tvättpasset på dagen har ingen varit i tvättstugan före dig. Eller boka det sista passet och gå dit 20 minuter efter att det startat för att minimera att du möter grannen som tvättat tidigare. Vänta dock inte längre än en halvtimme för då missar du din tid.

Vi ber dig också vara extra noga med att torka av maskinerna och följa de städregler vi har i våra tvättstugor:

- Lämna tvättstugan som du önskar finna den.
- Tänk på att din granne är den som ska tvätta efter dig.
- Respektera tvättiderna och följ de ordningsregler som sitter uppsatta i tvättstugan.
- Rengör maskiner och torkskåp noggrant efter tvättpassets slut.
- Sopa och torka golvet och släng skräpet i sopsäcken.
- Rensa torkluddet efter dig! Det är en brandfara.
Och hämta in posten mitt i natten.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Tegnell: "De 66st som avlidit nu blev smittade för en månad sedan".
För en månad sedan hade vi ett bekräftat fall.
För tre veckor sedan hade vi 53 bekräftade fall.

Jaha.
Citera
2020-03-26, 15:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mycatisonfire
Antar att det är usa som gett löfven order om att hålla landet öppet.
Sverige är testobjekt.
Löfven har noll koll, chansen att han just nu tar en grogg eller kaffe & mazarin är väldigt hög.

Inte alls omöjligt.
Med tanke på hur olika "våra" styrande gör i jämförelse med omvärlden så har jag allt mer börjat tänka i de banorna. Att vårt land är något slags försöksobjekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in