2020-03-26, 13:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Hur länge har dom haft skolorna stängda?

10 dagar.
Citera
2020-03-26, 13:13
Medlem
Medelkasss avatar
Tänkte bara påminna er alla om att det här kommer gå käpprätt åt helvete. Stanna inomhus, läs en bok, eller se en film. Vi varnade dem. Gång på gång. Det här kriget är över. Vi förlorade. Spara på energin till att plocka upp spillrorna och straffa de ansvariga när röken har lagt sig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Ser på NRK som bäst och.., det sägs att när man tagit näs-prov och analyserat dessa, så finner man upp till 500 miljoner virus i proven.

Säger lite om virus-bomberna, som folk går och nyser runt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Det där bör du nog styrka med en länk.
Bortsett från smitta via kyssar, och då menar jag riktiga kyssar, torde inget vara mera smittsamt än hosta och nysningar.

https://www.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html
Citera
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Jaha nu har flickvännen blivit hemskickad från jobbet. Hon har torrhosta, huvudvärk och ont i kroppen. Största sannolikhet corona. Då får väl jag skiten snart också...
Vi bor i Stockholm btw så risken är väl extra hög...

Ta 75 mg zink inom de första 24 timmarna från första symptom. Även en rejäl dos vitamin C. För att ge immunförsvaret en sista boost innan lidandet börjar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Följer Finland samma kurva som alla andra trots stängda skolor talar det emot att stängda skolor ger effekt på smittspridningen.

Förstår du enkel logik?
Ja, jag förstår logik. Logiken säger att ju mer folk träffas, desto mer sprids smittan.

Och hur skulle samma kurva se ut om man inte stängde skolor?
Nä, förstod det, det har du inget svar på.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Flera smittade, en död, efter begravning i Stockholm. En yngre person begrovs varför kyrkan var fylld av sörjande. Detta låter som det kunde vara förknippat med de Somaliska dödsfallen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQjmGL/flera-smittade--var-pa-samma-begravning

Jag fattar inte hur våra myndigheter kan tillåta folksamlingar på 500?!?!? Det är galenskap! Ovanstående begravning skedde innan reglerna om 500 infördes men även 500 är för många personer.

I Vitoria i Spanien blev 60 personer smiiade vid just en begravning. Detta var i slutet av februari och nyheten kom ut i svensk press den 8e mars. Våra myndigheter verkar inte ta till sig av information från omvärlden vidare mycket? Danmark ska minska antalet till två personer så som Tyskland redan infört, hur fan kan vi ha 500?!?!?!

Det är groteskt.
Citera
2020-03-26, 13:14
Medlem
Her https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/dags--og-ukerapporter/dags--og-ukerapporter-om-koronavirus/
hvis man går inn på "2020.03.24 - Dagsrapport covid-19 korrigert (pdf)" kan man se tilfeller i Norden i et søylediagram for tiden begynnelsen av mars og t.o.m. 23. mars.
Citera
2020-03-26, 13:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Att det generella läget först beskrivs som stabilt för att senare via en annan presskonferens beskrivas som att "stormen är här" menar du är produktivt? På samma dag? Några få timmar senare?

Kan du inte läsa? Jag skriver ju att för att kunna stämma av landets läge? Är detta detaljkunskap menar du?

Låt mig försöka förenkla det för dig:
För att Folkhälsomyndigheten skall kunna ge en bättre överensstämmande bild av utvecklingen, den stora bilden, trenderna så kanske man bör senarelägga konferensen.

Allt klart?

Det var inte Folkhälsomyndigheten som uttryckte att stormen är här, eller?

Att en aktör/intressent uttrycker sin subjektiva uppfattning om läget har inte med Folkhälsomyndighetens bedömning att göra.

Myndigheten ger sin bild, andra aktörer sin.

Läget ändras från timme till timme, när man håller PK så är den informationen en historisk ögonblicksbild, läget ändras under PK.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Sedan 18 mars.
8 dagar alltså... är de inte lite tidigt att veta om de gett resultat då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Chilenare är överskattade. Oftast kriminella, ofta drogberoende.

Jag vet, men det var något stolpskott som kallade alla med blodgrupp O för övermänniskor.
Citera
2020-03-26, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det tillverkas munskydd överallt, 100 miljoner stycken i min stad, omställning av fabrik 2 månader sedan.

Men Sverige och dess myndigheter klarar inte av att försörja vården med utrustning 🤣

Vad heter den fabriken som tillverkar 100 miljoner munskydd? Omställning från vilken tillverkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in