2020-03-26, 11:55
Medlem
Finns det rapporter om hur det gått för polisen i de mest drabbade länderna? Känner mig orolig för den yrkesgruppen också jämte människor som arbetar inom sjukvården. De är definitivt utsatta och vi behöver dem.

"Häromdagen lämnade några kollegor av en person vid sjukhuset och möttes av vårdpersonal i gedigen skyddsutrustning. Deras kommentar till kollegorna var att de kommer att bli smittade allihop."

http://polistidningen.se/2020/03/sa-paverkas-vi/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det är på riktigt. https://news.sky.com/story/royal-navy-shadows-russian-warships-after-high-levels-of-activity-in-channel-and-north-sea-11963865
Skulle inte förvåna mig om man trollar fram ett krig just nu för att kunna trycka till dissidenter.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aju1891
Vad är det för information då? Oavsett om den stämmer eller ej.

Många döda
Samtal hela natten från arga forskare
WHO och EU är inte glada på Sverige.....
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Staten har vidtagit en del åtgärder. Det med Max 500 personer i en och samma samling känns mest pinsamt, det hade man likväl kunna strunta i.

Stödpaketen till företag och senareläggd skatt osv kan nog hjälpa en del.

Besöksförbud på äldreboende var man alldeles för sent ute med.
Ja visst har man petat i ett par saker men det är alltid för sent och för lite.
Man försöker bromsar sig ur kriser både nu och tidigare.

Gränsen med 500 personer stoppade idrotten men så mycket mer än så gjorde de inte.
De ekonomiska stödpaketen var ju bättre än inget men kunde varit kraftfullare direkt istället för att få göra om eller försvara senare.
Besöksförbuden borde varit en självklarhet lååångt tidigare. Och inte ens nu är de väl besöksförbud på alla sjukhus?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Finns inget som heter "darwins lag"

Men jag vet vad du menar. Nu drabbas hela Sverige.

Nej kanske inte menar att om man anammar ett idiotisk beteende riskerar man dö.
Att slicka på en toalettstol ger troligtvis en högre viral "belastning" för kroppen, vilket är riskabelt.
Man kan hoppas att lågintelligenta människor som gör detta rensas ur genpoolen.
Citera
2020-03-26, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ställer upp på det franska lockdown- expirementet där man, för närvarande, har en fyra gånger så stor dödlighet per miljoner invånare än Sverige?

Inse att det kommer att bli hemskt på alla plan. Inse att pandemin kommer att drabba så väl folkhälsan som ekonomin på ett fruktansvärt sätt. Inse att denna pandemi inte går att stoppa utan bara bromsa. T.o.m kineserna kommer att torska dit, om, mot förmodan inte just nu, så garanterat vid smittvåg 2.0 till sommaren/hösten.

Men det positiva för Sverige är att det kommer att vara över om kanske tre månader. Hur hemskt det kommer att bli innan dess avgörs hur väll sjukvården hunnit förbereda sig och, inte minst, hur stort mörkertalet är vad gäller alla covid-19 sjuka med milda, mycket milda och inga symptom alls är. Jag hoppas att det i alla fall att andelen som behöver sjukhusvård av alla insjuknade ligger under en procent. Men precis som du skriver så är det hemskt nog. Vid en flockimmunitet som skulle kräva att 60 procent av befolkningen smittats så kommer ändå +60 000 att behöva sjukhusvård. Då vill det till att de maximalt 15 000 som man planerar behöver sjukvårdsplatser sprida ut under några månader Men det kommer att bli nätt, jävligt nätt.. ...

Hur får du ihop att detta är över om tre månader?
60% har smittats då?
Isf blir sjukvården så groteskt överbelastad att vi dör i 10 tusental här.
Citera
Bannlyst
Men snälla, skärp er och börja använda hjärnan istället för att bete er som primitiva skållade blötdjur!

Här en länk som förklarar varför det är en dålig strategi att kasta in åtgärder innan det är nödvändigt. Strategierna har inget med okunskap eller nonchalans att göra, utan bygger på ren och skär erfarenhet och kompetens.
https://youtu.be/mNfbnS9QuUI
Senast redigerad av Krmkr 2020-03-26 kl. 12:01.
Citera
Medlem
Citat:
Det kommer inga huvuden rulla. En liten ursäkt från teddybjörns löfven så är allt bra igen, nu är det viktigare än någonsin att vi öppnar våra hjärtan.
10.000 döda då? Är det nog för att politiker ska slitas i stycken?
Citera
2020-03-26, 11:57
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ja det är på riktigt. https://news.sky.com/story/royal-navy-shadows-russian-warships-after-high-levels-of-activity-in-channel-and-north-sea-11963865

Well, nu när alla sitter på nålar hemma så tar Putin chansen att trolla runt lite.
Citera
Medlem
Dödstalen i Spanien stiger ytterligare uppger El País.

Landet har nu totalt 4 089 registrerade dödsfall, en ökning med 655 nya dödsfall sedan i onsdags.

Antalet nya fall av smittade är 8 588 personer sedan igår.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Du vet att det tar flera år att uppnå att "60% har fått smittan", så att sjukvården kan hänga med?
Och det behövs hårdare restriktioner än nu uppenbarligen. Hårdare restriktioner än nu- i flera, flera år.
Låter det bra tycker du?

Ja, det vet jag, men många andra här tycks inte veta det.

Det finns indikationer på att till exempel Hong Kong och Singapore, sannolikt även fler länder, som har stängt butiken åter får en spridning när man öppnar upp igen, bergochdalbana.

Nej, det låter inte bra med generellt hårdare restriktioner i populationen, och är det som vissa påstår att skolor och barnomsorg är drivande i spridningen är det bra om den här kategorin individer genomgår sjukdomen nu samtidigt som vi har fokus på, och skyddar de svagaste, det ger oss ett bättre utgångsläge i en andra våg, vi får ett lägre R värde och slipper sannolikt åter ta till drakoniska åtgärder för att skydda sjukvården.
Senast redigerad av OY 2020-03-26 kl. 12:02.
Citera
2020-03-26, 11:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag lever redan med stora inskränkningar i min vardag pga viruset. Jag står inte över någon annan.

Det jag undrar är bara:

1. Gör det verkligen nån skillnad om jag och en polare tar en öl på en uteservering under förutsättning att vi känner oss helt friska? Räddar vi liv om vi skippar denna öl?

2. Om vi ska leva isolerade - hur länge ska vi i så fall göra det?

1) Förutsatt att man kan smitta även utan symtom, vilket man internationellt verkar vara överens om, så finns det en risk, ja. Man måste också ta hänsyn till inkubationstiden som i snitt är runt fem dagar. Du kan alltså gå runt och smitta de dagarna utan att du känner dig sjuk! På uteserveringarna kanske du bara träffar unga människor, men de kanske träffar sina föräldrar sen och så är bollen i rullning. Jag tror förvisso inte att just ta en öl på en uteserving är det värsta. Man träffar ju folk på jobb och i matbutiken också, men det är ju lite svårare att undvika. Nattklubb inomhus och gym och liknande är definitivt värre. Det är nog stora smittohärdar, liksom kollektivtrafiken.

2) Ingen vet, framför allt inte eftersom FHM vill ha allting så utdraget. Jag hade försökt hitta på andra roliga aktiviteter under här tiden. Ta en promenad i skogen ensam eller med en polare. Istället för att ta en öl ute varje helg, ta det var tredje tex.
Senast redigerad av Sinlo89 2020-03-26 kl. 12:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in