2020-03-26, 11:15
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej de verkar helt paralyserade hela riksdagen. Den enda jag hört varit kritisk (vågat sticka upp) är Ebba Busch Thor.
Nja, jobbar hårt gör dom nog säkert. Men det räcker inte med att jobba hårt. Man måste ha hjärna också
Citera
2020-03-26, 11:16
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Nej de verkar helt paralyserade hela riksdagen. Den enda jag hört varit kritisk (vågat sticka upp) är Ebba Busch Thor.
SD, KD och M har ju försökt att göra sina röster hörda men i media får dom inget utrymme just nu (mer än lite då det gällde krispaketen till företagarna).
SMP sitter säkert och planerar nya skatter så de ska ro in de miljarder som just nu rullar ut.
"De kommer en tid efter Corona också", så de har väl tillsatt utredningar för de.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Läget i olika länder är betydligt värre än vad som ibland kommer fram i debatten:

Japan: Just efter det att man beslutat att OS flyttas fram ett år börjar de löjligt låga siffrorna att öka. Högsta ökningstakten i bekräftat smittade 24/3 och 25/3 (8% per dag). Döda ej uppdaterade på 2 dagar, men stod på 42 den 23/3. Döda i Japan har hela tiden ökat med ca 10% per dag när antalet bekräftat smittade knappt ökat för att försöka skydda OS in i det längsta.

Sydkorea: Trots att kurvan över antalet smittade planat ut och nu kryper uppåt stadigt med ca 1% per dag, så ökar döda betydligt snabbare än så.

Hongkong, Taiwan, Singapore, Thailand har alla tidigare prisats, men har alla 4 något av en hockeklubba-kurva sedan 7-10 dagar och ökar kraftigt.

Smittan finns nu överallt, i 182 länder!

USA är en katastrof i antågande. Speciellt New York men de ligger bara någon/några veckor före övriga delar. Antal döda ökar med stadiga 30% per dag. Trump låter allt mer desperat att förklara att "läget är great" på sina dagliga presskonferenser och försöker fortfarande hålla fast vid att öppna upp landet före påsk, men det kommer bli tvärtom.

Länderna i Europa som införde drakoniska åtgärder tidigast, har nu sett sina ökningstakter sjunka ner mot 10% per dag, men inte under det. Så de kommer inte kunna öppna upp på länge.

-----------------------------------------------------

Kina är det något som är väldigt konstigt med. Om man tittar på denna kurva över antalet fall, antalet döda och antalet under behandling, och bortser från Y-axelns siffror, så ser det närmast ut som en skolboksbild över en pandemi:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e5/2020_coronavirus_patients_in_China.svg/2560px-2020_coronavirus_patients_in_China.svg.png

Hela förloppet tar ungefär 2 månader. Tänk er att axeln över antalet fall istället planar ut på 60% av befolkningen. Då får ni ett mycket realistiskt läge, över så kallad flockimmunitet. I såfall skulle det stämma med de rapporter som finns om att ca 20 miljoner mobilanvändare försvunnit under perioden i Kina....

Fast när du ej säger dödstalen i Asien (som jag just skrev) så framstår det ju som att det är mycket värre än vad det är...

2 nya dödsfall i Taiwan och Singapore är till exempel dubbelt så många dödsfall mot innan, och kurvan pekar då såklart rakt uppåt... Med endast 2 dödsfall alltså. Eftersom de inte har fler än så innan.

”100 % ökning! Nu går åt allt åt helvete” = Totalt 4 döda på några månader.

Om Japan skulle få 10 dödsfall (färre än Sverige just nu) så skulle kurvan också skena iväg eftersom det är en fjärdedel av deras tidigare nivå (drygt 40 dödsfall).

I många länder i Europa skulle 2-10 dödsfall knappt ens märkas i ett diagram och hade då handlat om någon promilles ökning. I italien och spanien med deras dödstal hade man behövt ett förstoringsglas för att ens kunna se att kurvan påverkas av det (om ens då)

Enbart en kurva utan antalen säger väldigt lite för mig i alla fall.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-03-26 kl. 11:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Haha jo tavk. Har en stridsmask 90 hemma ifrån hemvärnet men saknar dock filter

Märket Scott tillverkar filter med 40 mm gänga som passar. Finns på många yrkesbutiker. För virus räcker det med partikelfilter FFP3/P3 som kostar runt hundralappen. Köp ett par stycken så du har att byta med och i reserv. Filtren kan som jag förstår det saneras och återanvändas.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Fast om ALLA är potentiella smittbärare hela tiden väcks en rad frågor.

Hur länge ska vi isolera oss?
Ska jag och min flickvän isolera oss från varandra?

Ska jag leva på enbart mina vita bönburkar fram till sommaren eller kan jag våga mig till affären för att köpa korv?
Kan jag gå till tandläkaren för att få en värkande tand lagad?

Jag tror att vi är alldeles för sociala för att klara av total isolation och priset vi får betala det ser vi nu i världen.

Man börjar med 14 dagar för alla, sen märker ju de som är asymptomatiska om de smittar någon i familjen som blir sjuk, där man då får stanna hemma 14 dagar till. Alltså 1 månad är verkligen inte mycket uppoffring för att klara att hantera ett virus som igår dödade 18 bara i Stockholm. Det kommer öka mer för varje dag, om man tillåter alla att vara ute hit och dit, och framförallt att budskapet är så torftigt så många människor förstår inte, utan frågar massor med frågor, istället för bara 1 hur länge ska vi vara inne?

Man får gå affären, apotek och promenera varje dag.
Citera
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Saftiga? I min region 150sek.
Ok, förlåt. Det beror ju givetvis på vårdkostnaden. Så ta bort ordet "saftig" före räkning
Citera
Medlem
Lite off topic, kanske? Brukar så många SK60 flyga runt i Sverige? Har de en uppgift att bygga upp något? Såg på flygradar. Börjar kanske bli smått paranoid...
Citera
Avslutad
Skrev det här i Aftonbladets chatt men lär ju inte få svar:

”Hur ställer ni er till att den enda som ställer kritiska frågor på myndigheternas presskonferenser är en tysk journalist? Förväntar mig inget svar, ni har hittills enbart publicerat gulligullgull-kommentarer om hur fantastiskt allt är och hur duktiga ni som är sitter och knappar på era datorer.”
Citera
2020-03-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
du kan ju få det genom luften genom folks utandningsluft dessutom
Ja, jag vet..tyvärr är det så.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal
Jag tycker detta är mycket bra, förhoppningen är att en stor mängd av planetens invånare stryker med, gärna alla över 60 år.
Mänskligheten behöver detta om vi ska ha en sund framtid för med denna befolkningsökningen är det ej hållbart.
Tror du hamnat lite fel för att få sympatier.
Ta dina 2 inlägg och leta upp Greta & co på nåt annat forum i stället för att trolla här.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Det är inte läge att ta en öl med en polare nu. Stanna hemma!!! Jobba och köp mat men stanna annars hemma!! Förstår inte tröga folk som ska ut och roa sig för dom får myror i brallan. Det kan ta upp till 14 dagar tills du får symptom från du smittas. Du kan smitta utan symptom! Du kanske bara får väldigt milda symptom eller så får du grova det kan du inte förutbestämt veta. Gå ut och ta en öl så kommer du smitta 3 personer, som i sin tur smittar tre personer var, som i sin tur smittar tre personer var. Vi vill att vården ska hålla så länge som möjligt. Om alla hade din inställning skulle vi va så mycket mer körda än vad vi redan är. Såg du inte Stefans tal till nationen? EGET ANSVAR krävs nu.

Jag tvivlar starkt på att man smittar tre personer för att man lämnar lägenheten för en öl. Jag har varit jävligt noga med handhygien och närkontakt överlag med andra människor i över en månad. Ska jag sitta hemma och uggla i flera månader till trots att jag känner mig helt frisk?
Citera
2020-03-26, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ska jag leva på enbart mina vita bönburkar fram till sommaren eller kan jag våga mig till affären för att köpa korv?

Vet inte svaret på det andra, men se upp för de vita bönorna, de måste vara tillräckligt uppvärmda, annars kan du dö av cyanidförgiftning, då är du lika långt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in