Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Både Ryssland och Taiwan är länder helt utan immunitet, där antalet nya fall stiger för varje dag. Den dag de öppnar gränserna kommer det blomma ut. Taiwan har bara testat en promille av sin befolkning.
Om det gick att döda ett såhär pass smittsamt virus genom global karantän, så borde vi bli av med influensa på samma gång nu, och våra andra coronavirus, och RS, och magsjuka. Det är väl ingen som tror det?
Om ett halvår kan hundratals miljoner människor bära på Covid-19. Att då sitta på en befolkning helt utan immunitet kommer vara som att sitta på en tidsinställd bomb.
Antingen så håller man landet stängd tills det kommer ett vaccin, accepterar ekonomisk ruin, eller så kör vi nu.
När det väl kommer ett vaccin så kan det ha allvarliga bieffekter, som man drabbas av istället. Som potentiellt kan slå hårdare än corona mot barn och unga vuxna. Det är bättre att tusen sjuka gamlingar dör, än att hundra friska barn får allvarliga livslånga men.
Ja men i Europa har vi även levt som vanligt med viruset i veckor, folk har åkt på skidresor och gjort dittan och dattan där hundratals/tusentals människor samlas och smittar varandra... När man väl börjar med karantänerna har vi sannolikt därför redan tiotusentals/hundratusentals smittade. Då hjälper kanske ingen karantän i världen nej, och om/när det väl hjälper så är så pass många redan smittade att det redan blir en katastrof med uppåt 4 000-7000 döda (eller mer) som i Spanien och Italien.
Skillnaden i vissa länder i Asien är att man tog det på allvar mycket tidigare. Innan tiotusentals (eller hundratusentals) redan var smittade. Om hypotetiskt sett bara 100 pers är smittade är det såklart lättare att få stop på det än om 100 000 redan är det?
Sedan invände jag bara på ditt påstående om att det just nu redan sprids ”exceptionellt mycket”. Även om du skulle ha rätt i det verkar det vara en helt egen och fri spekulation och inget som någon officiell statistik kan bekräfta.
Att antalet smittade där är en underskattning tar jag däremot för givet, det är det i alla länder. För det handlar ju bara om de som har testats. I Sverige är det massa människor med symptom som inte ens testas. Därför är antalet smittade sannolikt extremt missvisande i alla länder, med stora variationer mellan länder hur mycket man satsar på testerna.
Därför går jag mer på dödsfallen, det är liksom svårare att missa någon som avlider än att upptäcka alla som har viruset :-) Och Taiwan har endast 2 rapporterade dödsfall hitills, dom borde väl ha många fler döda vid det här laget om det är många fler smittade vid det här laget.
I Europa har dödstalen eskalerat kraftigt drygt två veckor efter första dödsfallet. Så är trenden i 5-6 länder jag har kollat... Så varför händer inte detta i Taiwan om dom nu bara har testat en promille och det har fått stor spridning..? Eller om du bara pratar om vad du tror ska hända senare.
Trenden hittills är alla fall densamma i nästan alla länder i Asien. Väldigt få dödsfall i samtliga länder utanför Kina. Endast 0-131 dödsfall i åtta länder jag kollat.
Men visst det kanske inte går att stoppa helt och att det istället urartar där senare. Vem vet. Men pandemier har stoppats förr/utvecklats annorlunda än man först tror och jag tror inte nödvändigtvis att det kommer sluta lika illa i Asien som för Europa även om det inte hinner komma ett vaccin där.
Men eftersom vi har varit så sena på bollen och redan har tusentals dödsoffer och enorm spridning så är det kanske bara immunitet eller fungerande vaccin man kan hoppas på. Att däremot ha det som någon slags strategi där man därför kanske skiter i att ens försöka göra mer när folk kommer hem från drabbade länder är jag skeptisk till.
Om man i ett väldigt tidigt skeende sätter folk i karantän och är noga med att testa folk när det bara är ett fåtal fall så borde det väl inte vara en omöjligt?
Jag kanske har fel och jag gillar egentligen inte att gissa hejvilt. Därför går jag på resultaten i olika länder, tills något börjar tyda mer på motsatsen. Till skillnad mot många andra har jag inte bestämt mig för att det blir exakt som jag tror, jag anpassar mig efter vad statistik, studier och rapporter visar.
Inledningsvis trodde jag inte att det skulle bli fler döda i Corona än i Svininfluensan, när dödstalen började öka i Italien omvärderade jag den uppfattningen och därefter har land efter land följt i liknande spår. Men jag trodde ocksp att politiker och myndigheter skulle ta det på större allvar från dag ett vilket jag TROR hade gjort skillnad, vissa saker fanns inte med i min ”beräkning”.
Hitills talar alla resultat för att Europa har gjort något fel medans Asien har gjort något rätt.
Vi får väl helt enkelt se om 6-12 månader eller så hur många döda vi kan räkna ihop i Asien vs. Europa. De länder som sedan har flest dödsfall har i min värld misslyckats mest, de som har minst antal döda har lyckats bäst...
Vi får helt enkelt se om deras mellan 0-131 döda leder till fler döda än tusentals som i Europa med hundratusentals smittade.
Just nu har vi dessa resultat att gå på:
Vietnam: 0 döda
Taiwan: 2 döda
Singapore: 2 döda
Hongkong: 4 döda
Malaysia: 21 döda
Filippinerna: 38 döda
Japan: 45 döda
Sydkorea: 131 döda.
Italien: 7 500 döda
Spanien: 3 600 döda
Frankrike: 1 300 döda
USA: 1 000 döda
England: 465 döda
Sverige: 62 döda (gårdagens sifffa). Efter cirka två veckor sedan det första dödsfallet.
62 på två veckor är för övrigt är fler dödsfall än vad England och USA hade på lika lång tid. INTE räknat procentuellt sett, utan totala antalet. Samtliga länder i Europa har haft under 200 dödsfall första två veckorna. Vi får snart se om Sverige följer ”vad som hände sen”... (Tredje veckan där dödstalen totalt började skena för dom flesta)