2020-03-26, 10:17
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Är de snuviga har de vanliga flunsan....
Fel.

Citat:
The most common symptoms of COVID-19 are fever, tiredness, and dry cough. Some patients may have aches and pains, nasal congestion, runny nose, sore throat or diarrhea. These symptoms are usually mild and begin gradually.
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Stockholms invånare är i huvudsak födda någon annan stans. Från Haparanda i norr till Mogadishu i söder.
Så om du inte gillar en stockholmare, fråga honom/henne var han är född. Då får du veta var de obehagliga typerna kommer ifrån.
Vi som är födda i Stockholm tycker inte heller om dem. Kan ni kanske ta tillbaka de som ni inte ville ha, som ni deporterade till Stockholm? Varför skall vi få allt skit från hela världen?

Instämmer, min uppfattning, som boende i annan stad, (jo, det finns städer utanför Stockholm också, allt är inte skog och åkermark) är att infödda Stockholmare är det inget fel på, utan dessa dryga 08r, som blivit något av en stereotyp för stockholmare, de facto är folk som kommit utifrån, och blivit märkvärdiga över att bo i stora staden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Mask, handskar och något slags skydd för ögonen. Det smittar genom ögonen. Dessutom sprids via urin och avföring och ytor. Om ni inte tror mig så gå in på flutrackers.com
Jag tjatar om detta forum. Men OM vill ni veta, på riktigt, så gå in där. Rapporter, sammanställningar från de främsta läkarna och forskarna världen över. Det är inte svårt att få reda på sanningen utanför Sveriges gränser.

Använd munskydd och gärna glasögon. Iaktta god handhygien. Stäng locket när man spolar. Är man på en offentlig toalett kan man sprita av sittringen innan man sätter sig.
Det är såna små saker som gör skillnad ifall alla gör det. Jag lovar att om hela svenska folket gjorde detta så skulle vi få stopp på viruset utan karantän inom 1 - 2 månader. Med karantän går det ännu snabbare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det var lite provocerande jag skrev, bara för att vi fokuserar lite fel hur vi sprider smittan.
De som är sjuka med symptom sprider smittan med mycket hög procent av all smittning.
Ingen exakt procent vet vi men vi kan ta ett tal, 90procent.
Det är bättre och lättare att få ner 90 procent än att få ner 10 procenten.
Därför försöker Tegnell säga hela tiden, stanna hemma när du har symptom.

Hahaha ja visst vart jag provocerad alltid!
Det stämmer det du säger!
Jag är dock fortfarande emot det hela och anser att vi underskattar de där 10%. Man ska tänka på att detta jäkla virus färdats från whuan till varenda liten vrå av jordklotet på ett kvartal- det är EXTREMT smittsamt och jag tycker det tystas ner i media bara för att inte sprida panik- de skruvar ju för fan bara på sig och svarar luddigt medan de flackar med blicken. Man får liksom söka efter svaren på annat håll(andra länder, men även andra forskare i Sverige) vilket underminerar mitt förtroende för Tegnell och co än mer.
Citera
2020-03-26, 10:18
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Är du virolog? Vet du hur en sån här sjukdom fungerar?
Jag räknar på de av Tegnell uppgivna siffrorna, för det behöver jag inte vara en virolog eller veta ett dugg om hur viruset fungerar!
Vad har du för uppfattning om Tegnells siffror? stämmer inte det han sa? Kan inte du berätta hur viruset fungerar?
Är du virolog eller liknande? Berätta.
Citera
Avslutad
Hur fungerar det med skyddsmasker med ventiler? Hur länge kan man använda dom? Kan man på något sätt rengöra och återanvända?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Det här tor inte jag på: "De öppna skolorna förvånar särskilt.

– Barn bär smittan och även om de själva inte blir så sjuka kan de sprida den vidare. Så länge barn springer runt och smittar i skolor blir det också spridning i samhället."

Jag tror att småskolebarn smittar minst lika om de är hemma och springer runt.

Hur menar du då? Hemma träffar de ju bara familjen.
Citera
2020-03-26, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Fel.

The most common symptoms of COVID-19 are fever, tiredness, and dry cough. Some patients may have aches and pains, nasal congestion, runny nose, sore throat or diarrhea. These symptoms are usually mild and begin gradually.
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

Då kan du ringa Linköpings universitets sjukhus och meddela det
Citera
2020-03-26, 10:19
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Misstänker att FHM kommer med all tydlighet förmana Stockholm att undvika att använda ett sådant språkbruk som kan orsaka oro. Det är viktigt att nedtona det som sker.

Det är helt sjukt med feministiska myndigheter, vi är inga barn, ge oss sanningen och peka med hela handen! Tro fan folk blir sjuka i huvudet i det här landet!
Citera
2020-03-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
De som har bäst chans att göra en balanserad bedömning är de som har tillgång till alla expertåsikter(allt från medicin till ekonomi). Dvs regeringen. En sak som tål att upprepas, i länder som Norge och Danmark har regeringarna gått emot experterna i flera frågor när de vidtagit åtgärder av typen "lockdown".

Det är helt enkelt inte sant att Sveriges experter har en unik syn på situationen. Däremot lyssnar den svenska regeringen mer på experterna än man gör i exempelvis Norge. Hur det är i andra länder vet vi inte.

Därför tror jag på vad regeringen gör, de har inte bara tillgång till de mest kunniga personerna, de verkar också lyssna i hög utsträckning.

Sedan kan man ju bara hoppas att icke nödvändig social interaktion, typ kyrkor moskéer,bingo etc helt stängs ned.

Vad facit blir, ja de vet vi inte nu utan det kommer dröja. Man skall heller inte bortse från att politiska extrempartier vill skapa maximalt ekonomiskt kaos. Främmande makt kommer också att försöka skapa instabilitet. Ytterligare ett skäl att ställa sig bakom myndigheterna.

Skitsnack. Naturligtvis baserar regeringar i andra länder sina beslut på expertis, det är bara en svensk önskedröm och passar med rådande narrativ, att det inte vore så.

Eftersom i princip alla andra jämförbara länder har en striktare/försiktigare attityd än Sverige, så skulle det, enligt din logik, om experterna nu är ense, innebära att Sverige som enda land trotsigt avvisar maktlystna politiker som bara vill visa handlingskraft. Återigen, en svensk önskedröm som upprätthåller den pösiga svenska självbilden, men det faller på sin egen orimlighet.

I t ex Nederländerna har regeringen stängt ned landet just pga att deras motsvarighet till FHM starkt rekommenderat det. Dvs experter. Häromdagen kom de dessutom ut med än strängare påbud, återigen, på inrådan av expertisen.
Citera
Medlem
Bananarmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Det här tor inte jag på: "De öppna skolorna förvånar särskilt.

– Barn bär smittan och även om de själva inte blir så sjuka kan de sprida den vidare. Så länge barn springer runt och smittar i skolor blir det också spridning i samhället."

Jag tror att småskolebarn smittar minst lika om de är hemma och springer runt.

Hur tänker du egentligen? Om barn är hemma kan de bara smitta sin familj om de får viruset. Om barn är på förskolan kan de smitta kanske 10-20 andra barn som smittar sina familjer.
Det är också rätt vanligt att lämna sina smått hostiga barn till förskolan, trots fhms "rekommendationer" så tror jag inte det är särskilt stor skillnad nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja du har helt rätt. Skulle alla människor skydda sig med masker och god hygien så skulle spridningen bli avsevärt mindre. Att munskydd är verkningslösa är en total myt. Det har visat sig vid experiment på University of Cambridge att vanligt bomullstyg ger ganska bra skydd, liksom till exempel en dammsugarpåse.
Denna myt om att munskydd inte gör någon nytta har två skäl. Det ena är att i vården så ställs mycket höga krav. Skall man jobba med coronapatienter så krävs nästan 100% säkerhet. Det får man inte med bara ett vanligt munskydd, men kanske 75% i alla fall och det gör stor skillnad om alla använder det.
Den andra anledningen till att denna myt har spridits är att vården är rädda att det skall ta slut på munskydd hos leverantörerna, så att vården själva inte får några.

Jag tror personligen att en av de viktigaste anledningarna till att man har fått stopp på smittan i Asien är just att folk använder munskydd. Nästan varenda människa gör det i Kina och Sydkorea. Det gör en enorm skillnad.

Varför hade då kina öht ett utbrott, de gick runt med munskydd även innan utbrottet.

Stop på smittan i asien? De testar inte i någon större omfattning (med några få undantag), det är så de har fått "stopp" på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in